روانشناسی کودک 3 سال

روانشناسی کودک 3 سال

خلاصه: کودک 3 ساله شما در این سن، پایه های اساسی شخصیت و رفتار خود را در تعامل با اطرافیان و به ویژه با والدین شکل می دهد و می توان گفت طلایی ترین سنین تربیت کودک، 5 سال ابتدایی رشد است.این دوره سنی زمان مهمی در رشد عاطفی کودک شما است. در این سن کودک شما واقعاً شروع به درک این نکته می کند که بدن ، ذهن و احساسات او متعلق به خودش است. او تفاوت بین احساس خوشبختی ،غم ، ناراحتی ، ترس یا عصبانیت را درک می کند و می داند.

روانشناسی کودک 3 سال

زمان مهم و طلایی برای تربیت کودک 3 سالگی فرزند شما می باشد.

بر اساس روانشناسی رشد ، 5 سال اول زندگی کودک از جمله مهم ترین و تاثیرگذارترین دوره های رشدی او است.

کودک 3 ساله شما در این سن، پایه های اساسی شخصیت و رفتار خود را در تعامل با اطرافیان و به ویژه با والدین شکل می دهد و می توان گفت طلایی ترین سنین تربیت کودک، 5 سال ابتدایی رشد است.

این دوره سنی زمان مهمی در رشد عاطفی کودک شما است. در این سن کودک شما واقعاً شروع به درک این نکته می کند که بدن ، ذهن و احساسات او متعلق به خودش است. او تفاوت بین احساس خوشبختی ،غم ، ناراحتی ، ترس یا عصبانیت را درک می کند و می داند.

فرزند شما همچنین ترس از چیزهای خیالی را که در تصورات خود از اطرافش تخیل می کند را نشان می دهد ، به نحوه عمل دیگران اهمیت می دهد و به افراد آشنا علاقه نشان می دهد. و هرچه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند ، در کنترل احساسات خود نیز بهتر خواهد شد. 

بازی

بازی برای کودک در این سن از این جهت مهم است که کودک شما احساسات را می آموزد و برای کشف بیشتر کنجکاوی می کند. فرزند شما اکنون بیشتر علاقه مند به بازی کردن و بازی های گروهی و دوست شدن با کودکان دیگر است.

او کم کم به مرور زمان در گروه های کوچک شروع به همکاری و بازی می کند. او مفهوم “من” و “او” و… را می فهمد ، بنابراین اشتراک گذاری آسان تر می شود. کودک شما در هنگام بازی بیشتر در حال تصور و تخیل کردن است. برای مثال ، برخی اوقات ممکن است با دوستان خیالی یا اسباب بازی های خیالی بازی کند ، مانند یک مهمانی چای با اسباب بازی هایش. او نقش های مختلفی را امتحان می کند – به عنوان مثال ، خودش را جای دکتر والدینش و دوستانش می گذارد.

 در این سن ، داشتن دوستان خیالی برای کودکان پیش دبستانی امری عادی است ، هرچند که فرزند شما می تواند تفاوت بین واقعیت و خیال را تشخیص دهد .

کودک شما از فریب دیگران و توصیف آنچه در ذهن خود اتفاق افتاده لذت  می ببرد به عنوان مثال جمله: ، “مادر فکر کرد من خواب هستم!” در عین حال ، او همچنین نگران فریب دیگران خواهد بود.

کودک پیش دبستانی شما ممکن است در مورد اجساد – بدن خودش و افراد دیگر بسیار کنجکاو باشد. این کار ترکیبی از کنجکاوی طبیعی و نقش آفرینی معمولاً بخشی معمول از رفتارهای جنسی دوران کودکی است. اما اگر نگران رفتارهای جنسی کودک هستید ، بهتر است با پزشک عمومی ، متخصص اطفال صحبت کنید و مشاوره بگیرید .

زبان کودک شما در این سن بسیار پیشرفت خواهد کرد. کودک شما با گوش دادن به شما و دیگر بزرگسالان و همچنین با گوش دادن به داستان ها . کتاب هایی که برایش می خوانید ، بسیاری از کلمات جدید را می آموزد.

او علاقه بیشتری به برقراری ارتباط خواهد داشت و ممکن است دوست داشته باشد قصه بگوید و با دیگران صحبت کند و کتاب هایی را که برایش خوانده اید را برایتان به صورت نمایش به شما نشان دهده . فرزند شما بیشتر گفته های شما را می فهمد و ممکن است کلماتی را که نمی داند حدس بزند. به طور کلی ، او کلمات بیشتری را می تواند بفهمد و یاد بگیرد.

کودک سه ساله شما دیگر می تواند جمله  3 تا 5 کلمه ای و یا حتی بیشتر را بگوید که اکثرا به جز والدین  افراد دیگر هم بیشتر اوقات می فهمند که او چه می گوید. یا هنگام صحبت هم اگر کلمه ای را نداند به سمت آن اشاره کرده و شما اسم آن را به کودتان می گویید.

آموزش رنگ ها

کودک شما در این سن فهم و درک رنگ ها و اسم آن ها را دارد و می توانید به او رنگ ها را آموزش دهید به طور کلی می توان گفت سه سالگی کودک سنی است که خیلی سریع همه چیز را فرا می گیرد و بهترین سن برای آموزش می باشد، مانند آموزش زبان،  آموزش موسیقی ، آموزش نقاشی و دیگر کلاس های آموزشی که به خوبی آن ها را یاد می گیرد و کمتر پیش می آید که در سنین بالاتر از ذهنش برود.

 کودک شما عاشق حرکت و تحرک است. او بهتر می تواند از پله ها بالا برود ، با سه چرخه سوار شود ، توپ را پرتاب کند ، توپ را بگیرد و لگد بزند ، دودیدن ، با شما به پیاده روی بیاید  ، پریدن ، پرش و تعادل روی یک پا وقتی نوبت به استفاده از دستان او می رسد او می تواند تا حدودی اشکال را درک کند و می تواند دایره یا مربع بکشد .

با استفاده از بلوک برج های بزرگی بسازد و از قیچی های مخصوص کودکان استفاده کند. او عاشق استفاده از مداد رنگی ، مداد و برس است ، که بسیار عالی است زیرا نقاشی و نقاشی تخیل کودک شما را می سازد .

سوالات پر تکرار

کودک شما شروع به پرسیدن سوالات زیادی می کند. “چرا آسمان آبی است؟ چرا پرندگان پر دارند؟” سوالات پشت سر هم و بیشتر! اگرچه ممکن است گاهی آزار دهنده باشد ، اما پرسیدن سوالات یک نقطه عطف طبیعی برای پیشرفت است. علاوه بر این که “چرا؟” در تمام مدت ، کودک 3 تا 4 ساله شما باید بتواند:

کودک شما شیفته دنیای اطراف خود شده است و سوالات زیادی از “چه کسی” ، “چه” و “چرا” را می پرسد. وقتی صحبت از درک می شود ، کودک شما از موارد متضاد مانند بزرگ / کوچک و بیشتر یا کمتر و مفاهیمی مانند “روشن” ، “درون” و “زیر” را درک می کند و متوجه می شود . حافظه کودک شما در حال رشد است. 

بازی های مناسب کودک 3 سال

قصه‌ گویی

بهترین سن برای علاقه مند کردن کودکتان به کتاب می باشد و اگر اینکار را انجم ندهید  هر چـه بیشتر بگذرد، ممکن اسـت اینکار سخت‌تر شود! و دیگر خیلی به کتاب خواندن علاقه مند نباشد چون کودک سه ساله خودش هم بسیار مشتاق حرف زدن اسـت. قصه‌گویی بهترین راه برای جامع شدن دایره لغات کودک شماست و بهتر حرف زدن کودک شما از عواملی است باعث می شود هم با دنیای پیرامونش بهتر ارتباط بر قرارا کند و اعتماد به نفس او را تقویت کند .

آب بازی

قطعا کودک شما پیش از سنسن 3 سالگی آب بازی را تجربه کرده است اما زمانش فرا رسیده است که  اجازه و استقلال به کودکتان دهید تا ظروف مختلف را از آب پر و خالی کند. بـا وسایلی که دارد مثل ابر، پنبه، نی، قطره‌چکان، آب‌پاش یا تفنگ آب پاش بگذارید متفاوت از قبل آب بازی را تجربه کند .

بازی های لگو ، پازل و ساختنی

خرید اسباب‌ بازی‌ هاي ساختنی مثل پازل و لگو و دیگر بازی های ساختنی در این مرحله سنی کودک بسیار پررنگ ‌تر می شود، چون او در این سن خلاق‌تر شده اسـت و برخی از کار ها را نسبت به قبل خودش بیستر انجام می دهد که این کار باعث تقویت خلاقیت بهتر کودک می شود.

کتاب کلیدهای رفتار با کودک سه‌ساله

این کتاب درباره کودکان سه‌ ساله نوشته شده  و به همین دلیل کودک را فردی مستقل، عضوی از خانواده و بخشی از اجتماع در نظر می‌گیرد. بخش اول کتاب به آشنایی با دنیای درونی کودک اختصاص یافته است. در این بخش رشد حرکتی، گفتاری و عاطفی، تواناییهای ادراکی و نوع خلق‌وخوی کودک مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب، کودک را در متن خانواده مورد بررسی قرار می‌دهد. این بخش به موارد عملی مانند تغذیه، خواب، بازی و ایمنی می‌پردازد. مواردی مانند نظم و ترتیب، روابط با دیگران، عزت‌نفس، تولد نوزاد جدید و مشکلات رفتاری تشریح می‌شوند. بسیاری از والدین مایلند بدانند که چگونه می‌توانند به رشد بهتر کودک خود کمک کنند.

در این بخش، چندین فصل به تشریح راههای پرورش کودک تیزهوش، خلاق و علاقه‌مند به یادگیری اختصاص یافته است. کودکان سه‌ساله با دنیای وسیع‌تر اطرافشان در تعامل هستند. گاهی به منزل جدیدی نقل‌مکان می‌کنند، به مسافرت می‌روند، جشن تولد می‌گیرند، دوره پیش‌دبستان را شروع می‌کنند یا با افراد متفاوتی روبه‌رو می‌شوند. در بخش سه کتاب به این موقعیتها پرداخته شده است.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0