رفتار صحیح با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان

خلاصه:  نوجوانان سعی می کنند تا هویت مستقل خود را بسازند و استقلال بیشتری داشته باشند حتی اگر درگیر مباحثی مانند بلوغ جنسی، و یا نحوه روابط با هم سن و سالان خود نباشند، اما فشار روحی سنگینی بر روی خود حس می کنند. آن ها می خواهند به والدین و اطرافیان خود ثابت کنند که مسئولیت پذیر  هستند و می توانید روی کمکشان حساب باز کنید .

رفتار صحیح با نوجوان

نوجوانی سن ایجاد تغییر و تحولات بزرگ برای فرزند شماست .سن نوجوانی در واقع حساس ترین سن هر فردی به شمار می رود که هر شخصی آن را تجربه می کند. نوجوانی سن مرحله گذر از دوره کودکی به بزرگسالی تقلی می شود.

نوجوانان سعی می کنند تا هویت مستقل خود را بسازند و استقلال بیشتری داشته باشند حتی اگر درگیر مباحثی مانند بلوغ جنسی، و یا نحوه روابط با هم سن و سالان خود نباشند، اما فشار روحی سنگینی بر روی خود حس می کنند. آن ها می خواهند به والدین و اطرافیان خود ثابت کنند که مسئولیت پذیر  هستند و می توانید روی کمکشان حساب باز کنید .

روانشناسی نوجوانان

روانشناسی نوجوانان به والدین کمک می کند تا بتوانند آن ها را بهتر درک کنند و راحت تر بتوانند تجربه های خود را به آنان منتقل کنند.

رفتارهای پرخطر را در دوره نوجوانی پیشنهاد می کند و آن را با مدل روانشناختی رشد غالب مقایسه می کند.

تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده در دوره نوجوانی بسیاری از جنبه های رفتار نوجوانان را روشن کرده است ، اما کمتر شناخته شده است.

رفتار صحیح با نوجوانان اهمیت بسیاری دارد چرا که نوجوانی، مرحله‌ای است که همزمان با بلوغ اتفاق می‌افتد. این دوره حساس می‌تواند شخصیت فرد را شکل دهد و بر آینده او تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر رفتاری که والدین با فرزندان نوجوان خود دارند، پیش بینی کننده رفتارهای آینده آن‌هاست.

والدین و افراد بزرگتر از فرزندتان که در دوره نوجوانی می باشد با رفتارهای خوب و بدتان باعث می شوید که شخصیت نوجوان فرزندتان را شکل می‌دهید و باعث می‌شوید که او یاد بگیرد در آینده چطور با اطرافیان خود رفتار کند.

نوجوانان به دلیل حساسیت‌های خاصی که دارند، ممکن است به خاطر رفتارهای اشتباه خانواده و اطرافیانشان عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی داشته باشند که اینکار باعث می شود که در بزرگسالی اثرات منفی بر روی سلامت رو حیشان بگذارد. با رفتار صحیح می توانید این را به فرزندتان ثابت کنید که می توانید همیشه به او کمک کنید و حامی او باشید تا در کارهای خود موفق باشد و به او عزت نفس بدهید.

رابطه درست و مناسب با نوجوان

باید بدانید اولین قدم برای تربین فرزند نوجوان خود ، داشتن یک ارتباط خوب و درست و مهربانانه است. اگر ارتباط خوبی با نوجوانتان داشته باشید او از رفتار شما می فهمد که دوست او هستید، به او کمک خواهید کرد، مراقبش هستید و همیشه همرا او خواهید بود و هنچنین او می‌تواند در هر موردی از شما مشورت بگیرد.

رفتار نادرستی که بیشتر والدین ناخواسته انجام می دهند این است که ارتباط‌ خود را با فرزندشان در دوران نوجوانی قطع یا کمرنگ می‌کنند. نتیجه این کار، باعث شروع شدن پنهان کاری‌ها و دروغ گویی خواهد بود ، چون حس اعتمادی که نسبت به والدین باید داشته باشند ایجاد نشده و باعث فاصله گرفتن از شما می شود .

به حریم شخصی او وارد نشوید 

پدر و مادر ها در سنین 2 تا 6 سال فرزندانشان، بر تمامی رفتار های آن ها  مدیریت و نظارت مستقیمی دارند که البته در این سن  خیلی خوب است.

اما بارسیدن به دوره نوجوانی باید این بدانید که این کار دیگر جواب نمی‌دهد و خیلی هم صحیحی نیست و باید فراموشش کنید. اینکار باعث می شود که اگر نوجوانان متوجه نظارت مستقیم شما بشوند، نه تنها ناراحت می‌شوند و خوششان نمی‌آید، بلکه باعث به وجود آمدن واکنش های  تند و عصبی نسبت به شما می شود . طبیعی است که نوجوان، با این رفتار شما احساس کند که شما قصد دخالت به حریم شخصی‌اش را دارید و می‌خواهید او را کنترل کنید.

 پذیرش اشتباه

نوجوانان نگاه انتقادی و بسیاری تیزی نسبت به رفتار اطرافیانشان و به خصوص به والدین خود دارند، به همین علت به سرعت اشتباهات شما را متوجه خواهند شد.

در صورتی که اشتباه کردید رفتار نادرست خود را بپذیرید و رفتار اشتباه خود را بیان کنید، مطمئن باشید که این کار شما به احترام شما بین فرزندتان صدمه وارد نخواهد کرد. حتی ممکن است فرزند نوجوان شما  از این رفتار خوشنود و راضی باشد و به دلیل اینکه شما رفتار نادرست خود را پذیرفته اید اینکار باعث شود که به شما احترام بیشتری هم نسبت به قبل بگذارد . این کار شما به این معنی اسن که هیچ انسانی بدون خطا نیست و او هم با این رفتار در برابر اشتباهات خود کوتاه می آید و آن را می پذیرد.

درک کردن فرزند نوجوان خود

شما در این دوره سنی حساس باید خیلی بیشتر از قبل او و احساساتش را درک کنید و همدلانه و دوستانه پای درد و دل های او بنشینید.  این رفتار ها اقتضای سن آن‌هاست که شما را به چالش بکشند، زیاد حرف بزنند و استقلال‌شان را به رخ‌ شما  بکشند. پی در این دوران احساسات او را درک کنید و ناراحت نشوید تا او بفهمد که شما بیشتر از هر کس دیگر او را کاملا درک می کنید .

 ابراز علاقه کنید 

فرزند نوجوانان شما در این دوره درگیر بحران های عاطفی می‌شود. نیاز به دوست داشته شدن در آن‌ها در این سن بیشتر می شود به احتیاج به ابراز علاقه از طرف شما را بیشتر دارند. جمله “دوستت دارم” را به شکل‌های مختلف با رفتار و کارهابیتان و با کلامتان به صورت مکرر به او بگویید تا او متوجه جایگاه ارزشمند خودش در زندگی شما شود .

 او را تشویق و تحسین کنید

سعی کنید در مقابل اطرافیان و در جمع ها و مهمانی های که هستید از او تعریف و تمجید کنید. نقاط قوتش را در جمع بگویید و او را تحسین کنید و بگویید فرزند فوق العاده‌ای دارید و خیلی موفق هستی . حتی در زمان هایی که در خانه هستید و خودتان با فرزندتان هستید در خلوت خود نقاط مثبش را بازگو کنید تا ببیند که چقدر رفتار های مثبت او برایتان ارزشمند می باشد .

برایش وقت بگذارید

روزانه برای فرزند نوجوان خود  وقت بگذارید. باهم صحبت کنید، کارهایی که دوست دارد را انجام دهید و همراه او باشید، به گردش بروید، فیلم ببنید با این کار حس ارزشمندی خلاقیت و عزت نفس او را تقویت می‌کنید.

سوال کنید ولی قضاوت نکنید

همیشه فرض را بر این بگذارید که او دلیلی منطقی کاری که انجام داده است دارد. لذون اینکه بخواهید برداشتهای یک طرفه و نادرستی داشته باشید ، سوالات خود را از فرزندتان بپرسید و منتظر جوابهای قانع کننده نوجوانتان باشید.

اگر قانع نشدید سوال خود را به مدل و روش دیگری بیان کنید و از فرزند نوجوان خود توضیح بیشتری بخواهید. برای درک بهتر مسئله، سعی کنید بی هیچ قصدی رفتارنوجوان را توصیف کنید و نظر او را نیز را راجع به آن بخواهید.

معرفی کتاب برای والدین

کتاب به نوجوانان گفتن از نوجوانان شنیدن 3 اثر آدل فابر

«آیا زندگی با نوجوانان ممکن است توان‌فرسا باشد؟ و… با این همه سعادت و خوشی نوجوانان ما -گاهی امنیت آنان- در دستیابی به افکار و ارزش‌های پدر و مادرشان نهفته است. نوجوانان بایستی بتوانند تردید‌هایشان را بروز دهند و ترس‌هایشان را محرمانه بازگو کنند و به یاری بزرگسالانی که بدون قضاوت کردن سخنانشان را می‌شنوند و کمکشان می‌کنند تصمیم‌های مسئولانه بگیرند و به کندوکاو درمورد گزینه‌هایشان بپردازند. این کتاب در واقع قسمت سوم کتاب معروف “به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن” است.»

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0