فواید نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان

فواید نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان

خلاصه: رنگ آمیزی فعالیتی است که به کودکان کمک می کند که از لحاظ شناختی و روانشناختی و رشد کنند و خلاق بشوند.نقاشی هر کودک بیان گر احساسات روانی درونی اوست. برای تحلیل حالات روحی کودک باید به صورت مستمر و پی درپی نقاشی های کودک را زیر نظر داشت تا به جنبه های درونی کودکان پی برد. در نقاشی کودکان هر شکل، نماد یا رنگ بیان گر یک شخص، یک احساس یک حالت ، یک اتفاق یا یک ویژگی روحی خاص می باشد. حتی نقطه ی شروع نقاشی برای روان شناسان کودک مهم است؛ مثلاً کودک، نقاشی را از مرکز، پایین، بالا و یا کدام گوشه شروع کند هر کدام بیان گر یک حالت درونی در کودک می باشد .

نقاشی

می توان گفت تقریبا همه کودکان هنر را دوست دارند! برای مثال اینکه این که آیا با رنگ انگشت بهم ریخته اند؟؟؟؟آن ها با گچ پیاده رو می کشند ، یک کولاژ می سازند یا  در کتاب رنگ آمیزی خود رنگ می کنند ، هیچ چیزی کودکان را از ایجاد هنر و به وجود آورن خلاقیتی خوشحال نمی کند. حتی می توان گفت هنر از سرگرمی برای کودکان عوامل مثبت بیشتری دارد. طبق تحقیقات انجام شده و مطالعات نشان داده است که خلق هنر به حمایت از کودکان تقریباً در همه زمینه های رشد آنها کمک می کند!

رنگ آمیزی فعالیتی است که به کودکان کمک می کند که از لحاظ شناختی و روانشناختی و رشد کنند و خلاق بشوند.نقاشی هر کودک بیان گر احساسات روانی درونی اوست. برای تحلیل حالات روحی کودک باید به صورت مستمر و پی درپی نقاشی های کودک را زیر نظر داشت تا به جنبه های درونی کودکان پی برد. در نقاشی کودکان هر شکل، نماد یا رنگ بیان گر یک شخص، یک احساس یک حالت ، یک اتفاق یا یک ویژگی روحی خاص می باشد. حتی نقطه ی شروع نقاشی برای روان شناسان کودک مهم است؛ مثلاً کودک، نقاشی را از مرکز، پایین، بالا و یا کدام گوشه شروع کند هر کدام بیان گر یک حالت درونی در کودک می باشد .

فواید نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان

1-  نقاشی کردن مهارت هایی را در کودک ایجاد می کند و نتایج علمی را در کودک بهبود می بخشد ، هنر آفرینی می تواند مهارت های حرکتی کودک شما را بهبود بخشد و توانایی های خلاقانه در حل مسئله را در کودک افزایش دهد . فعالیت هایی مانند برش و چسباندن کاغذ ، نقاشی با انگشت کاردستی ردست کردن ،روایت سازی تقاشی هایی که می کشند و…!!

2-  نقاشی می تواند به کودکان کمک کند تا هماهنگی و مهارت بیشتری داشته باشند. با گذشت زمان ، مطالعات نشان داده است که ایجاد این مهارت ها به نتایج بهتر برای بچه ها در رسیدن به موضوعاتی از جمله نوشتن ، سواد ، ریاضیات و علوم تبدیل می شود. در حقیقت ، محققان آمریکایی طبق تحقیقاتشان درباره هنر به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که به طور منظم به فعالیت های هنری و نقاشی می پردازند ، چهار برابر بیشتر به دلیل پیشرفت تحصیلی شناخته می شوند!

نقاشی پیوند بین کوذکان و ارتباط بین اجتماعی آن ها را تقویت می کند ، حتی اگر آنها یکدیگر را نمی شناسند یا در بسیاری از حالات درونی مشترک نیستند. ایجاد هنر در محیط های گروه های کوچک ، رفتار مشارکتی را در کودکان ترغیب می کند و به آنها فرصت می دهد تا مهارت های اساسی اجتماعی مانند اشتراک ، نوبت گرفتن و کار با یکدیگر را تمرین کنند.

3-بر انگیختن خلاقیت

نقاشی و رنگ آمیزی روحیه خلاق را پرورش می دهد. رنگ آمیزی باعث رشد تخیل بچه ها می شود؛ الهام بخش آنها برای بارش مغزی و فکری می شود و به طور می آموزند تا به ایده های جدید و خلاق دست پیدا کنند .نقاشی کودک را به سمت خلاقیت و تفکر تشویق می کند . هنر کودکان را وادار می کند که در خارج از چارچوب فکر کنند . آزادانه عمل کنند.

طبق بنیاد بین المللی هنر کودک ، “تحقیقات نشان می دهد کودکی که در معرض هنر است توانایی ویژه ای در تفکر خلاق ، اصیل ، کشف ، نوآوری و ایجاد مالکیت معنوی کسب می کند .

4-بیان احساسات

هنر ورودی حسی حیاتی را برای کودکان فراهم می کند و می تواند به کودکان کمک کند احساسات خود را به صورت چند بعدی بیان کنند حتی اگر واژگان لازم برای توصیف احساسات خود را با کلمات ندارند. فقط داشتن یک هنر در اطراف هنر می تواند به کودکان توانایی حسی کافی برای شروع تخیل و کنجکاوی آنها را بدهد . صدایی فراتر از کلمات کودکان اغلب از هنر برای کمک به آنها در پردازش تجربیات و کنار آمدن با احساسات طاقت فرسا استفاده می کنند.
هنر ورودی حسی حیاتی را برای کودکان فراهم می کند و می تواند به کودکان کمک کند احساسات خود را به صورت چند بعدی بیان کنند حتی اگر واژگان لازم برای توصیف احساسات خود را با کلمات ندارند.

5- رشد مهارتهای حرکتی

فعالیت نقاشی و رنگ آمیزی به تقویت مهارت های حرکتی کودکان کمک می کند. درست گرفتن و حرکت دادن مداد رنگی مواردی هستند که به رشد و قوی تر شدن ماهیچه های انگشتان و هماهنگی بین عصب های مغز و دست و چشمان می شود. تقویت مهارت های حرکتی به کودکان کمک می کند تا بتوانند دست خط بهتری داشته باشند و همچنین در دستکاری اشیاء (مانند باز و بسته کردن دکمه ها، بند کفش، مهره ها و …) بهتر عمل کنند. حتی در فعالیت ها و کارهایی که مستلزم چالاکی حرکتی اند و همچنین رشته های ورزشی بهتر عمل می کنند.

6- ایجاد آمادگی برای ورود به مدرسه

نقاشی و رنگ آمیزی می تواند در آماده سازی کودکان برای نوشتن های سازمان یافته تر ، پیشرفته تر و مرتب تر بر روی کاغذ نقش قابل توجهی داشته باشد.تا بتوانند با خلاقیت و تمرکز بهتری کاری های خود را پیش ببرند.

7- آگاهی، شناخت رنگ ها

رنگ آمیزی تمرینی است برای پرورش آگاهی کودکان از شناخت رنگ ها، از انرژی که هر رنگ به کودک می دهد.

توصیه ما به شما این است که ترجیحا رنگ های تیره مثل رنگ مشکی را جزو وسایل کاری کودک خود قرار ندهید.

8- تقویت تمرکز و هماهنگی بین چشم و دست

هماهنگی و قدرت تفکر و تمرکز در کودکان هرروز در حال رشد می باشد، تشویق او در فعالیت هایی مانند نقاشی موجب پرورش و تقویت تمرکز در کودک می شود. گرفتن مداد رنگی، انتخاب رنگ ها، رنگ کردن جاهای مورد نظر و تراش کردن مداد رنگی ها همگی می توانند به پرورش و تقویت هماهنگی چشم و دست در کودکان بسیار کمک کنند.

9- افزایش عزت نقس و اعتماد به نفس

توانایی انجام دادن کاری آن هم به صورت آزادانه و بر گرفته از خلاقیت خود کودک ، عزت نفس و اعتماد به نفس را در کودک بالا می برد . رنگ آمیزی کردن و کامل کردن انواع طرحها برای کودکان دستاورد بزرگی به حساب می آید و حس غرور و اعتماد به نفس در کودک تقویت می شود .

۱۰) درمان و رهایی از استرس

نقاشی فعالیتی آرامش بخش و درمان کننده حالات روحی کودک است؛ به خصوص برای کودکانی که هیچ وسیله و روزنه ای برای دفع ناملایمات و تخلیه هوش هیجانی خود ندارند. حتی کودکانی که نرمال و عادی هستند نیز می توانند از طریق رنگ آمیزی احساسات،احساسات درونی و هوش هیجانی خود را کنترل و انرژی های منفی خود را تخلیه کنند.

ابزار نقاشی کودک

ابزار نقاشی کودک

در پایان تعدادی ابزار نقاشی را به شما معرفی می کنیم:

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0