چگونه استعداد کودک خود را پیدا کنیم؟

چگونه استعداد کودک خود را پیدا کنیم؟

خلاصه: معمولا وقتی به استعدادهای خود فکر می‌کنیم، اغلب به سمت آنچه که به عنوان توانایی‌های طبیعی و ذاتی خود می‌شناسیم، می‌رویم. برخی از ما طبیعتاً ورزشکارتر هستیم، برخی در ریاضی بسیار عالی عمل می‌کنیم، برخی از ما در موضوعات هنری عالی هستیم یا شاید در زمینه موسیقی نسبت به دیگران حرف بیشتری برای گفتن داریم. […]

معمولا وقتی به استعدادهای خود فکر می‌کنیم، اغلب به سمت آنچه که به عنوان توانایی‌های طبیعی و ذاتی خود می‌شناسیم، می‌رویم. برخی از ما طبیعتاً ورزشکارتر هستیم، برخی در ریاضی بسیار عالی عمل می‌کنیم، برخی از ما در موضوعات هنری عالی هستیم یا شاید در زمینه موسیقی نسبت به دیگران حرف بیشتری برای گفتن داریم. چیزی که ما اغلب درباره آن فکر نمی‌کنیم، این واقعیت است که استعداد ساخته می‌شود و در زمان تولد همراه ما نیست. آنچه ما در زمان نواختن پیانو توسط موسیقی‌دان‌های بزرگ نمی‌توانیم مشاهده کنیم این است که او برای رسیدن به این جایگاه و داشتن چنین هنر بزرگی چه ساعت‌ها و زمان‌های بسیاری را صرف تمرین کرده است.

به همین ترتیب، وقتی صحبت به استعداد فرزندان خود ما می‌رسد، بیشتر سراغ توانایی‌های طبیعی و ذاتی آنها می‌رویم و خواه ناخواه، آنها را ترغیب کنیم که این مهارت‌ها را بپذیرند. این می‌تواند نتیجه معکوس بدهد و حتی قبل از اینکه بچه‌های ما بتوانند استعداد واقعی خود را پیدا کنند، کاری کنیم که به طور کل ناامید شوند.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه استعداد فرزند خود را کشف کنید، همان‌طور که تمام کتاب‌های رشد کودک آمده، راز این امر در این است که به بچه‌ها اجازه دهید علایق خود را کشف کنند و سراغ فعالیت‌هایی بروند که از انجام آنها ذوق زده و شگفت زده می‌شوند. از آنجاست که، بچه‌ها عزم و پشتکار لازم را به دست می‌آورند تا دقیقاً همان چیزی شوند که می‌خواهند باشند. بیایید در این مقاله نگاهی عمیق‌تر به 10 روش برای پیدا کردن استعداد در کودک خود بیندازیم.

ابزار لازم برای یادگیری را برای فرزند خود فراهم کنید

اسباب بازی های آموزشی برای کودکان می‌تواند کار شما در پیدا کردن استعداد در کودک راحت کند و با توجه به نحوه استفاده آسان از آنها می‌توانید بفهمید که سمت و سوی فکری و علاقه کودک شما به چه سمتی است. با خرید اسباب بازی‌ ها ذهن کودک را باز می‌کنید و در واقع برخی از آنها حتی، باعث شکل گیری ذهنیت علاقه در فرزندان می‌شوند. به همین خاطر می‌توانید این ابزارها را برای شناسایی و کشف استعداد فرزند خود به کار بگیرید و حتی با کمک آنها به کودک خود مهارت‌هایی آموزش دهید.

تست‌های کشف استعداد کودکان

کشف استعداد ممکن است به خودی خود کارسختی باشد و شما به عنوان والدین یک کودک نتوانید به خوبی از پس است کار بربیایید. از آنجایی که به شما توصیه نمی‌کنیم که کودک خود را با کلاس‌های مختلف درگیر کنید تا بتوانید در نهایت بفهمید که علاقه کودک شما کدام است، اما راهی آسان نیز است که می‌توانید برای پیدا کردن استعداد در کودک روی آن نیز حساب کنید. تست های کشف استعداد کودکان به خوبی می‌توانند کودک شما را تحلیل کنند و در نهایت به شما بگویند که او در کدام زمینه استعداد دارد و می‌تواند در آینده موفق باشد.

عجله و فشار را چاشنی کار خود نکنید

پیدا کردن استعداد در کودک

یک اشتباه که بعضی از والدین مرتکب می‌شوند، ثبت نام بچه‌ها در کلاس‌های و رشته‌های مختلف است، از کلاس‌های هنری مانند نقاشی گرفته تا ثبت نام آنها در کلاس‌های ورزشی مانند فوتبال و غیره تا شاید در یکی از آنها استعداد آنها کشف شود. در بیشتر رسانه‌ها و وبلاگ‌های مربوط به والدین، مطالعات رشد کودک و روانشناسی کودک امروزه اغلب گفته می‌شود و انتقاد می‌شود که والدین کودکان خود را بیش از اندازه درگیر فعالیت‌های مختلف می‌کنند و در نتیجه بچه‌ها با این مدل برنامه ریزی خیلی زود خسته می‌شوند و دیگر توانی برای ادامه کار نخواهند داشت! این می‌تواند بر نمرات فرزند شما در مدرسه، یا حتی بدتر، بر سلامت او تأثیر بگذارد.
به جای اینکه فرزند خود را در کورس رقابت با دیگر فرزندان قرار دهید، از وارد آوردن فشار به کودک برای انجام فعالیت‌های مختلف خودداری کنید و دریابید که فرزند شما واقعاً به چه چیزی علاقه دارد. هنگامی که کودک شما فعالیتی را انتخاب کرد، چه آن کار نوازندگی پیانو باشد، یا اینکه به تیم شنای شهر بپیوندد، کودک خود را برای یادگیری این مهارت در فشار قرار ندهید تا بتواند به بهترین شکل ممکن یادگیری را پیش ببرد. از کودک خود حمایت کنید، اما به یاد داشته باشید که فشار آوردن روی کودک می‌تواند او را دلسرد کند.

به خواست فرزند خود احترام بگذارید

اگر هنوز در تلاش برای یافتن استعداد فرزند خود هستید، به دنیای امروز و هر چیزی که بیشتر طرفدار دارد نگاه نکنید. ممکن است کودک شما دوست نداشته باشد نقاشی کند و یا ساز بزند. شاید او علاقه‌ای به باله، بیسبال یا حتی آواز نداشته باشد. بچه‌های امروزی بیش از هر زمان دیگری درگیر فناوری هستند و اگر از اینکه آنها را مدام در حال تماشای صفحه‌های تبلت‌ها و موبایل‌ها عصبی و ناراحت می‌شوید، می‌توانید از علاقه‌ای که آنها به این وسایل و تکنولوژی دارند استفاده کنید و آنها را به سمت مزایای این ابزارها سوق دهید. در این میان می‌توانید برای فرزند خود کتاب کودک آموزشی در زمینه تکنولوژی و یادگیری کارهایی در این زمینه بخرید.

امروزه تعداد بیشتری از کودکان در سنین نوجوانی در حال یادگیری نحوه کدنویسی و یا همان برنامه نویسی از طریق کلاس‌های آنلاین و کتاب‌های طراحی شده برای برنامه نویسی هستند که به طور خاص برای کودکان طراحی شده است. پس چرا از این فناوری و تأثیر مثبت آن بر روی فرزند خود استقبال نکنیم؟ اگرچه ممکن است نسل‌های قدیمی شکایت داشته باشند که امروزه بچه‌ها زندگی و شادابی که ما در قدیم داشتیم را تجربه نمی‌کنند، اما می‌توان با انگیزه دادن به کودکان و دیدن پیشرفت در آنها بر این احساس خود غلبه کنیم و از موفقیت و کشف استعداد آنها خوشحال باشیم. به جای اینکه به کاری که خود یا پدر و مادرتان در کودکی انجام داده‌اید فکر کنید، امروز بیشتر مانند یک کودک فکر کنید و فرهنگ فعلی را کاملاً بپذیرید.

اشکالی ندارد که فرزند شما دچار اشتباه شود

پس از انتخاب یک یا دو فعالیت برای انجام، اگر کودک شما استعدادی در انجام آنها نداشته باشد به راحتی می‌تواند دچار ناامیدی شود. به عنوان مثال، یادگیری نواختن ساز درام یک شبه اتفاق نمی‌افتد. برای اینکه کودک شما بیشتر شبیه یک درامر واقعی باشد، به چندین ساعت درس و تمرین در طی یک سال نیاز دارد.

پیدا کردن استعداد در کودک

برای اینکه به کودک خود هدف گذاری و زمان‌بندی را یاد دهید و به آنها بگویید که چگونه باید به هدف خود برسند، این ایده را در آنها تقویت کنید که همه ما از اشتباهات خود درس می‌گیریم. شکست برای رشد ضروری است و هنگامی که کودک شما این درس اساسی زندگی را فرا بگیرد، متوجه خواهد شد که اشتباهات فرصتی برای پیشرفت در آینده هستند. با اشاره به این نکته کاری خواهید کرد که کودک شما در هر کاری انعطاف پذیری و اعتماد به نفس پیدا کند.

رابطه بین خود و کودک خود را سالم نگه دارید

به عنوان والدین، همه‌ی ما می‌خواهیم از فرزندانمان به بهترین شکل حمایت کنیم، اما به راحتی اجازه می‌دهیم قوانین، نظم و انضباط روزمره مانع از رسیدن بچه‌ها به آرزوهایشان شود. به همین دلیل بسیار مهم است که والدین به جای اینکه از اشتباهات و عقب نشینی‌های کودک خود ناراحت شوند، یک رابطه سالم با فرزندان خود ایجاد کنند که مبتنی بر حمایت دوستانه باشد. کتاب‌های بسیار زیادی در مورد بهبود روابط میان والدین و کودک وجود دارد که می‌توانید با مطالعه آنها در ساخت این رابطه به شکل سالم‌تر کمک کنید.

آرامش شما در هنگام شکست و درگیری کودک‌تان، باعث می‌شود اعتماد کودک به شما بیشتر شود و فضای امنی برای یادگیری او فراهم کنید. نشان دادن اینکه فرزند خود را تحت هر شرایطی پذیرا هستید و حتی در صورت اشتباه نیز دوستش دارید، زمینه را برای ادامه رشد او فراهم می‌کند. کودک خود را به خاطر تلاش‌های مداوم تحسین کنید، حتی اگر به نظر می‌رسد فرزند شما کندتر از آنچه انتظار می‌رود یا انتظار دارد پیش می‌رود.

برای پرورش استعداد در کودک خود او را تشویق کنید

فراموش نکنید که استعدادها آن توانایی‌های طبیعی نیستند که ما با آنها به دنیا می‌آییم. برای پیدا کردن استعداد در کودک، مهم است که سخت کوشی، عزم راسخ و پشتکار لازم برای توسعه استعداد در کودک خود را تقویت کنید.

پیدا کردن استعداد در کودک

سال‌هاست كه نمره بیست اصطلاح اصلی در آموزش و پرورش است و گفته می‌شود كه داشتن آن می‌تواند یكی از بزرگ‌ترین عوامل تعیین کننده برای موفقیت در دانشگاه و تحصیل باشد. نمره بیست تماماً نشان دهنده یک معیار برای امتحان دادن است. به کودک خود بیاموزید که باید با تمرین و پشتکار استعدادهای خود را تقویت کند. استعداد در کودکان به هیچ عنوان با نمره او کشف نمی‌شود و نمره ممکن است تنها عددی برای به دست آوردن موفقیت در تحصیل باشد.

عقاید و خواسته‌های کودک خود را با آغوش باز بپذیرید

بعضی اوقات به عنوان پدر و مادر، ما امیدواریم که فرزندان ما نيز گام‌های ما را بردارند، همان فعالیت‌ها و آرزوهایی را كه ما در سن جوانی انجام دادیم، انتخاب كنند. با این حال، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندان ما نسخه‌های کپی از ما باشند. دنیای امروز ما نه تنها با جهانی که در آن بزرگ شده‌ایم متفاوت است، بلکه فرزندان ما علایق و علایق‌های خاص خود را دارند که با علاقه‌مندی‌ها ما در زمان قدیم فرق دارد.

پیدا کردن استعداد در کودک

هنگام تعیین چگونگی کشف استعداد فرزند خود، یک قدم به عقب برگردید و بگذارید این فرزندان شما باشند که برای استعداد خود تصمیم می‌گیرند. ایده‌ای که فرزندتان پیشنهاد می‌دهد را با آغوش باز بپذیرد و اگر منطقی است، هر امکانی را فراهم کنید تا علایق و استعداد واقعی فرزندتان را کشف کنید. فرزند شما در آخر با این کار شما خوشحال‌تر خواهد شد و حتی اگر استعداد فرزند شما چیزی نیست که به طور طبیعی مورد علاقه شما باشد، به شخصیت او افتخار کنید. در واقع این متد در تمام کتاب‌های رشد کودک و روانشناسی کودک ذکر شده است و به عنوان یک اصل شناخته می‌شود.

بدون اینکه به توانایی‌های طبیعی و ذاتی فرزند خود توجه کنید، تلاش و موفقیت‌های او را تحسین کنید

از آنجایی که استعدادها باید مورد استفاده قرار گیرند، پرورش داده شوند و اصلاح شوند، به همین خاطر مهم است که در هر مرحله از تلاش‌های کودک خود، از او تمجید کنید. مطمئنا، بسیاری از کودکان با استعداد طبیعی و ذاتی برای موضوعاتی خاص متولد می‌شوند. بعضی از بچه‌ها به طور طبیعی در ریاضیات بهتر از بقیه هستند یا برخی از آنها ذاتا فوتبالیست دنیا می‌آیند.

با این حال، مهم است که از تعریف و تمجید از بچه‌ها به خاطر توانایی‌های طبیعی که دارند، خودداری کنید. انتخاب توانایی‌های ذاتی و طبیعی انتخاب بچه‌ها نبوده است و ممکن است دوست نداشته باشند مدام آنها را بخاطر داشتن آن توانایی‌ها تمجید کنید. درست مثل ظاهر فیزیکی کسی، استعداد طبیعی چیزی نیست که هر کسی را بتوان به خاطر آن سنجید و اعتبار داد. در عوض، از تلاش و سخت کوشی فرزندتان در کشف استعداد و توانایی جدید خود تمجید کرده و اعتماد به نفس و استقامت کودک خود را در زمینه ایجاد مهارت جدید افزایش دهید. در نتیجه، کودک شما استعداد جدید را در خود تقویت می‌کند در حالی که آن توانایی ذاتی را نیز همراه خود دارد.

پیشرفت و نه کمال را با فرزند خود تمرین کنید

در حالی که همه می‌دانیم که از قدیم گفتند تمرین است که کمال را به وجود می‌آورد و در واقع باعث کامل شدن انسان می‌شود، اما این مورد را نباید در مورد کودک خود بپذیریم. در حالی که تمرین برای تقویت مهارت‌ها و استعدادهای به بهبود توانایی‌ها در ما کمک می‌کند، اما گاهی اوقات تمرین می‌تواند پیشرفت را نیز دچار کندی کند. گاهی اوقات بچه‌ها برای اصلاح کاری که در حال انجام هستند، باید اشتباهات را شناسایی کنند تا بتوانند آنها را تصحیح کنند. در مواقعی دیگر، کودکان اگر تمرین و تلاش کنند و شکست بخورند و پیشرفت نکنند دچار ناامیدی و دلسردی می‌شوند.

پیدا کردن استعداد در کودک

این را به کودک خود بیاموزید که تمرین می‌تواند رسیدن به هدف را آسان‌تر کند ولی همه پیشرفت شما به تمرین وابسته نیست و با یاد دادن این موضوع، کودک خود را به ادامه کار تشویق کنید. انتظارات خود را حتماً بررسی کنید و به یاد داشته باشید که کودک شما بر روی یک هدف بلند مدت کار می‌کند و رسیدن به کمال هرگز هدف نیست.

کودک خود را برای الگو برداشتن از دیگران تشویق کنید

وقتی به کپی برداری فکر می‌کنیم، معمولاً دیدگاه منفی نسبت به کسانی که دیگران را تقلید یا کپی می‌کنند، داریم. اما وقتی نوبت به تمرین یک استعداد یا یادگیری یک مهارت می‌رسد، تقلید از متخصصان یا مربیان ممکن است نیاز اصلی کودک شما باشد.

نگاه کردن به یک مربی یا شخصیتی که فرزند شما برای آن احترام قائل است، مشکلی ندارد. در واقع، همه ما در زندگی هدفی داریم که می‌توانیم برای تحقق آن سراغ افرادی برویم که قبلا این هدف را در زندگی داشتند و آن را محقق کردند. به کودک خود کمک کنید تا درک کند که تقلید لزوماً به معنای تقلب نیست. به عنوان مثال، اگر کودک شما در حال یادگیری بازی تنیس است، تماشای بازی یک تنیسور حرفه‌ای می‌تواند حرکات مهمی را به او بیاموزد که یادگیری آنها غیرممکن است و اگر آنها را به طور دقیق در تمرینات خود انجام ندهد، موفقیت نخواهد شد.

عقب بایستید و شکوفا شدن استعداد کودک خود را تماشا کنید

در آخر و مهم‌تر از همه، هنگامی که کودک شما در حال کشف استعدادهای خود است، کنار بروید و شکوفائی کودک خود را تماشا کنید! عقب بایستید و اجازه دهید کودک شما تمرین کند و در عین حال نیز رشد کند. به فرزند خود گوش دهید و راهنمای او باشید که تا بتوانید به او در تصمیم گیری‌ها کمک کنید و به او انگیزه بدهید. از انتقاد بپرهیزید و در صورت لزوم از او حمایت و پشتیبانی کنید.

پیدا کردن استعداد در کودک می تواند کار سختی باشد و مدت‌ها طول بکشد تا اید‌ه‌ها، توانایی‌ها و علایق بالقوه فرزندتان نمایان شود. هرگز فراموش نکنید که کشف استعداد به بچه‌ها این امکان را می‌دهد که از اشتباهات خود درس بگیرند و در حالی که رویاهای خود را دنبال می‌کنند، راهی برای موفقیت پیدا کنند. در طول این روند، بچه‌ها انعطاف پذیری، اعتماد به نفس و دیگر مواردی را که برای یافتن موفقیت و خوشبختی مادام العمر نیاز دارند، به دست می‌آورند!

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0