نکاتی برای آماده شدن برای اولین روزهای مدرسه

نکاتی برای آماده شدن برای اولین روزهای مدرسه

خلاصه: چه فرزند شما قرار باشد تازه وارد دوران تحصیل شود و چه قرار باشد پا به کلاس بالاتری بگذارد، کارهای زیادی برای آماده شدن برای سال تحصیلی پیش رو باید انجام دهید که از جمله آنها رسیدگی کردن به ترس‌ها، اضطراب‌ها و نگرانی‌های او است. با پایان یافتن تابستان، طبیعی است که بچه‌ها عصبی شوند؛ […]

چه فرزند شما قرار باشد تازه وارد دوران تحصیل شود و چه قرار باشد پا به کلاس بالاتری بگذارد، کارهای زیادی برای آماده شدن برای سال تحصیلی پیش رو باید انجام دهید که از جمله آنها رسیدگی کردن به ترس‌ها، اضطراب‌ها و نگرانی‌های او است.

با پایان یافتن تابستان، طبیعی است که بچه‌ها عصبی شوند؛ بالاخره فرزند شما پس از ماه‌ها دوری از مدرسه، قرار است وارد یک محیط گروهی و ساختاریافته شود. برخی از کودکان این تغییر را با شادی می‌پذیرند، در حالی که برخی دیگر برای سازگار شدن با این تغییر نیاز به کمک و همراهی شما دارند.

کودکان با مهارت‌ها، اهداف و استعدادهای عاطفی-اجتماعی متفاوت وارد مدرسه می‌شوند. معلمان از این موضوع خبر دارند و تلاش می‌کنند تا از همان بدو ورود دانش آموز به مدرسه، رابطه‌ای قوی با دانش آموز بسازند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

اما خوب است والدین قبل از اولین روز مدرسه با معلم فرزندشان تماس داشته باشند تا بتوانند درباره نگرانی‌هایشان با هم گفتگو کنند. از آنجایی که والدین فرزندشان را بهتر می‌شناسند، این ارتباط هر دو طرف و البته دانش آموز را برای یک سال تحصیلی موفق آماده می‌کند.

بازگشت به مدرسه همیشه با هیجانات عصبی یا اضطراب همراه خواهد بود، اما به عنوان والدین می‌توانید با مثبت اندیشی نسبت به مدرسه، ترس از ناشناخته‌ها را در فرزند خود به حداقل برسانید.

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا در سال تحصیلی پیش رو آرامش را به فرزندتان منتقل کنید و دیدگاه او نسبت به کلاس و درس را تغییر دهید.

1. قبل از شروع سال تحصیلی، از مدرسه یا کلاس درس دیدن کنید

آماده شدن برای اولین روزهای مدرسه

در سال‌های اخیر، کلاس‌های درس به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شد و با انجام این کار، فرزند خود را دوباره با محیط آموزشی آشنا خواهید کرد. ترس از ورود به محیطی جدید، همیشه در میان کودکان و نوجوانان وجود دارد و با این کار می‌توانید این ترس را برای همیشه از بین ببرید.

2. کتاب‌هایی در مورد شروع مدرسه بخوانید

داستان‌هایی با شخصیت‌هایی که فرزندتان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که در داستان اولین روز مدرسه خود را آغاز می‌کنند، را برای کاهش میزان عصبانیت‌های روز اول و ایجاد اعتماد به نفس در فرزندتان بخوانید.

شما همچنین می‌توانید سراغ کتاب‌هایی برای کاهش اضطراب بازگشت به مدرسه بروید. در حین خواندن کتاب، لحظاتی مکث کنید و از فرزندتان بپرسید که در مورد سال تحصیلی پیش رو چه احساسی دارد یا در مورد آن چه فکر می‌کند.

3. در مورد احساسات فرزندتان در مورد مدرسه، دوستان، معلمان و فعالیت‌های جدید با او صحبت کنید

امروزه یادگیری در مورد مهارت اجتماعی-عاطفی یا SEL یک موضوع محبوب در میان معلمان است و حتی در برخی از مدارس به این موضوع پرداخته می‌شود. SEL به روش‌هایی اشاره دارد که در آن کودکان روابط سالمی با خود و دیگران برقرار می‌کنند.

این خودآگاهی می‌تواند از خانه شروع شود. هنگام بحث در مورد بازگشت به مدرسه، می‌تواند طرز فکر فرزندتان را در مورد کلاس درس بسنجید. از آنها بپرسید که جدا از نگرانی‌هایی که در مورد مدرسه دارند، در این فضا منتظر چه چیزی هستند و علاقه‌مند به یادگیری چه چیزی هستند. (برای مثال، برخی از کودکان ممکن است نگران آزار و اذیت شدن باشند.)

کتاب خواندن با هم، راهی عالی برای شروع مکالمه است. برای این کار سراغ داستان‌هایی الهام بخش بروید و کتاب را همراه با فرزند خود بخوانید. با این کار، او را در مورد نگرانی‌های خود آگاه و کمک می‌کنید که این نگرانی‌ها را فراموش کند.

4. همراه با فرزندتان برای ماه ورود به مدرسه کلماتی تعیین کنید

آماده شدن برای اولین روزهای مدرسه

درست مانند بزرگ‌سالان، دانش آموزان نیز می‌توانند از بازی با کلمات برای درک مفاهیم استفاده کنند. توصیه ما به شما این است که برای ماه ورود به مدرسه «چند کلمه» انتخاب کنید. این کار، همچنین باعث می‌شود که کودکتان بهتر با مفهوم زمان آشنا شود.

به عنوان مثال برای کلمه مهر که منعکس کننده ماه ورود به مدرسه است، کلماتی مانند دوستی، پشتکار یا مهربانی را انتخاب کنید. سپس از این کلمات برای شروع مکالمه در خانه درباره تجربه و پیشرفت فرزندتان در کلاس درس استفاده کنید.

این به والدین اجازه می‌دهد تا با فرزندشان وارد گفتگو شوند. در این روش، سوالاتی از این قبیل بپرسید، “کاری که امروز انجام دادی و نشان دهنده دوستی بود، چیه؟” فرزند شما ممکن است پاسخ دهد، “یه نفر رو دیدم که تنها وایساده بود، منم رفتم و از اون خواستم که با من تاب بخوره.” در این روش، شما ماه شروع سال تحصیلی را برای کودک خود جذاب‌تر و همانند این کلمات توصیف کردید.

5. مطالعه را از تابستان تمرین کنید

بخشی از خانه خود را به کتاب‌ها اختصاص دهید و مطالعه را از همان تابستان آغاز کنید و تا پاییز نیز ادامه دهید. به این ترتیب، شما و فرزندتان زمانی که از مدرسه به خانه می‌آید، مکانی برای مطالعه و درس خواندن خواهید داشت.

حتما سعی کنید این نقطه از خانه را جوری انتخاب کنید که هیچ مزاحمی برای مطالعه نداشته باشد. حتما از کتابخانه در این فضا استفاده کنید تا دسترسی به کتاب را برای فرزندتان راحت‌تر کنید. کتاب‌هایی را با توجه به ژانری که دارند، دسته بندی کنید؛ به عنوان مثال شعر، رمان، داستان‌های تاریخی، داستان‌های تخیلی و زندگی‌نامه‌ها را جداگانه دسته بندی کنید.

علاوه بر دسترسی به مجموعه‌ای از کتاب‌ها، حتماً یک کاغذ و یک مداد در نزدیکی کتابخانه قرار دهید تا در صورت تمایل، فرزندتان بتواند کتاب خود را نقاشی کند یا درباره آن بنویسد.

6. در ظرف میان وعده و غذای فرزندتان برای مدرسه، یک یادداشت قرار دهید

آماده شدن برای اولین روزهای مدرسه

این کار را به شدت به شما توصیه می‌کنیم، چرا که انجام آن به فرزندتان نشان می‌دهد که شما به فکر او هستید. گاهی اوقات والدین در این یادداشت‌ها، طرح‌هایی از شخصیت‌های کتاب مورد علاقه فرزندشان یا یک تصویر خنده‌دار از کتاب مورد علاقه‌شان می‌کشند تا لبخند را روی لبان فرزندشان بیاورند.

7. سراغ خرید وسایل مدرسه بروید

خرید وسایل مدرسه را به یک آیین تبدیل کنید تا روند تحصیل را برای فرزندتان هیجان انگیز و جذاب کنید. خرید وسایلی مانند خرید لوازم التحریر، لباس یا کوله پشتی را با فرزندتان انجام دهید و برای آن وقت بگذارید.

اگر دوست دارید تا این کار را اصولی انجام دهید و وسایلی برای فرزند خود تهیه کنید که کارایی داشته باشند، سراغ راهنماها بروید. در مقاله نحوه انتخاب کوله پشتی برای کودکان و نوجوان درباره راه و روش انتخاب کوله پشتی نکاتی را بیان کردیم که می‌توانید آن را مطالعه و بعد اقدام به خرید کوله پشتی کنید.

8. فرزندتان را تشویق کنید که در سال تحصیلی جدید، مهارتی جدید یاد بگیرد

علایق فرزندتان را در پایان تابستان بسنجید تا ببینید سراغ چه چیز جدیدی رفته است و دوست دارد در چه حوزه‌ای پیشرفت کند. از او بپرسید که دوست دارد در سال جدید تحصیلی، چه چیزی را یاد بگیرد. این کار باعث می‌شود که کودکتان در مورد یادگیری هیجان پیدا کند. از فرزندتان در مورد مهارت‌هایی که می‌داند و آنهایی که به دنبال کسب است، پرس‌وجو کنید. فرزند شما این فرصت را دارد تا در مورد موضوعات جدید تحقیق کنید و در آنها متخصص شود.

بیشتر بخوانید: چگونه کودکان را با مشاغل مختلف آشنا کنیم؟

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0