بازی های کودکانه در خانه

بازی های کودکانه در خانه

خلاصه: بازی جزئی از حیات آدمی‌ست و از آغاز زندگی با او همراه بوده است. انسان برای رشد ذهنی و اجتماعی خود به تفکر و حرکت و جنبش و بازی نیازمند است؛ بازی پایه‌ی اصلی این تفکر و اندیشه است.بازی بخشی جداناپذیر از زندگی کودکان است.  کودک از طریق بازی آمادگی جسمی برای مقابله با مشکلات را می‌آموزد.بازی تنها بخاطر سرگرم کردن و شاد شدن کودک نیست که اهمیت دارد بلکه برای او یک عمل کاملا جدی‌ است.

 

بازی های کودکانه

بازی های کودکانه

 

بازی جزئی از حیات آدمی‌ست و از آغاز زندگی با او همراه بوده است. انسان برای رشد ذهنی و اجتماعی خود به تفکر و حرکت و جنبش و بازی نیازمند است؛ بازی پایه‌ی اصلی این تفکر و اندیشه است.

بازی بخشی جداناپذیر از زنخدگی کودکان است.  کودک از طریق بازی آمادگی جسمی برای مقابله با مشکلات را می‌آموزد.بازی تنها بخاطر سرگرم کردن و شاد شدن کودک نیست که اهمیت دارد بلکه برای او یک عمل کاملا جدی‌ است.

کودک از طریق آن با دنیای اطرافش ارتباط برقرار می‌کند. با قوانین و مقررات و رعایت آن‌ها در طی بازی آشنا می‌شود. همکاری و مشارکت اجتماعی را می‌آموزد. توانایی‌های خود را بروز می‌دهد و رقابت و برد و باخت را تجربه می‌کند.

کودکان بیش از هر کار دیگر وقت خود را به بازی اختصاص می دهند. البته بازی ها مختص کودکان نیستند بلکه در تمام طول زندگی انسان مشاهده می شود اما نوع آن و مدت زمانی که افراد در سنین مختلف به آن اختصاص می دهند متفاوت است.

 

 

 

انواع بازی هایی که کودکان در خانه می توانند انجام دهند

بازی‌ با مداد و کاغذ

بازی‌هایی که می‌توانید روی کاغذ انجام دهید را یادداشت کنید و به ترتیب آن را در برنامه خود قرار دهید،  مثل نقطه‌بازی، اسم-فامیل و بسیاری از بازی‌های دیگر که همه‌ی ما در دوران کودکی و مدرسه بازی کرده‌ایم و خاطراتی شیرینی از آن به یاد داریم

بازی با لگو

برای ساختن یک ساختمان  می‌توانید با چوب بستنی یا کارت‌های بازی ساختمان‌های فانتزی، برج یا قلعه بسازید. می‌توانید مسابقه‌ی ساخت بلندترین ساختمان یا قلعه را برگزار کنید و لحظات شاد و هیجان‌انگیزی برای خودتان و فرزندتان به وجود بیاورید . بازی هایی مثل دومیتو یا قطعات چوبی و لگو باری کودکان هم سرگرم کننده است هم اینکه باعث هماهنگی ببن دست و عظلات بدن هم می شود .

معما و پازل

معماهای خلاقانه،  حل مسئله، روشی مناسب برای لذت‌بردن از وقت است هم آموزش برای کودک می باشد هم سرگرم کننده برای کودک است .می توانید انواع پازل های چوبی و یا مدل های دیگر موجود را با قظعات مناسب سن کودک خود تهیه کنید هم اینکه می تواند خودتان هم پازل بسازید .

از بچه‌ها بخواهید تصویری روی کاغذ یا تخته بکشند. سپس با استفاده از یک مداد طرح کلی از پازل بکشید. بعد با قیچی بخش‌هایی از طرح را جدا‌ کنید و از بچه‌ها بخواهید با کنار هم قراردادن تکه کاغذهای قیچی‌شده دوباره آن طرح را بسازند.

مجسمه‌بازی

چندتا از آهنگ‌های موردعلاقه‌ ی فرزندتان را انتخاب و با صدای بلند اجرا کنید، از آنها بخواهید برقصند ولی به محض توقف آهنگ در هر موقعیت و حالتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند . برای اینکه هیجان بازی را بالاتر ببرید می‌توانید از بچه‌ها بخواهید اداهای خاصی دربیاورند و نمایش بازی کنند بعد در همان حالت‌ها ثابت بمانند.

به برنده‌ی بازی یک مدال بدهید. می‌توانید با روبان مدال‌هایی درست کنید و به لباس یا سر برنده بازی بزنید و یک هدیه هایی کوچکی برایشان درنظر بگیرید.

بازی‌های خانوادگی

می‌توانید با کمی جستجو یا خلاقیت چند بازی محلی بیابید و در جمع خانوادگی از آنها استفاده کنید یا کتاب های که بازی های خانوادگی را دارند را بگیرید و بازی هایی که گفته شده را با اعضای خانواده انجام دهید. بازی‌هایی مثل هپ‌، دوز، گُل یا پوچ، بشین پاشو، بیست‌سؤالی، پانتومیم و ……

نمایش کودکانه انجام دهید

این یک بازی ایده‌آل و سرگرم کننده برای گروه‌های بزرگ است. بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کنید. به هر گروه یک پاکت پر از اجسام سفت مانند قاشق، اسباب‌بازی، جوراب، توپ یا روبان بدهید. سپس به هر گروه ۱۵ دقیقه فرصت بدهید تا ایده و داستان های خود را بسازند. این بازی بیشتر از اینکه بین دو گروه رقابت ایجاد کند، بسیار جالب و سرگرم‌کننده است.

می‌توانید از بچه‌ها بخواهید که در صورت تمایل به داستان‌های دوستان خود رأی بدهند. این کار باعث اعتماد به نفس کودک هم می شود .

بازی لی لی

این بازی دوست‌داشتنی را می‌توانید داخل خانه نیز انجام دهید. می‌توانید جدول بازی لی‌لی را روی هر سطحی بکشید. با استفاده از نوار یا چسب ۹ خانه‌ی مربعی شکل روی زمین ایجاد کنید (تعداد خانه‌ها به خودتان بستگی دارد و می‌توانید آنها را بیشتر یا حتی کمتر بکنید).

حالا یک سنگ، سکه یا هر چیز مشابه دیگر را بردارید. اولین بازیکن باید سنگ یا سکه‌ی نشانه را طوری داخل خانه‌ی شماره ۱ بیندازد که به خط‌های آن خانه نخورد. اگر موفق شد یک پایش را بالا می‌گیرد و با لی‌لی داخل خانه‌ها می‌پرد. باید هر دو پایش را داخل خانه‌هایی بگذارد که در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند و در بقیه‌ خانه‌ها لی‌لی برود، اما نباید داخل خانه‌ای که نشانه را داخل آن انداخته‌ شود.

بازی تعادل

همان‌طور که می‌دانید بچه‌ها خیلی دوست دارند درحالی که سعی می‌کنند تعادل‌شان را حفظ کنند روی یک خط راست راه بروند.

حین بازی می‌توانید موسیقی هم پخش کنید و از بچه‌ها بخواهید هنگام راه‌رفتن روی خط راست مشخص‌ شده تعادل خود را حفظ کنند، حتی اگر می‌خواهید هیجان بازی بیشتر شود می‌توانید از آنها بخواهید به صورت لی‌لی این کار را بکنند یا مسیر تعیین شده را برعکس و عقب‌عقب بروند

قایم‌موشک بازی

در مدل سنتی این بازی یک نفر چشم می‌گذارد و بلندبلند شروع به شمردن می‌کند تا بقیه افراد قایم شوند. به محض پایان یافتن شمارش، فرد، گشتن به دنبال دیگر بازیکن‌ها را شروع می‌کند. آخرین فردی که پیدا می‌شود باید در دور بعدی بازی چشم‌ بگذارد. بزرگترها می‌توانند این بازی را در فضایی تاریک انجام دهند تا هم هیجان بازی بیشتر شود هم فضای شادتری برای همه ایجاد شود. البته از ایمن بودن فضا مطمئن شوید.

حتی می‌توانید به کسی که چشم می‌گذارد اجازه دهید از یک چراغ‌قوه استفاده کند تا در تاریکی بهتر بتواند در فضای خانه حرکت کند

بازی بولینگ

می‌توانید برای این بازی از بطری‌های آب استفاده کنید. شش بطری آب را در انتهای اتاق  بگذارید. با استفاده از یک نوار پارچه‌ای یا چسب، خط شروع بازی را مشخص کنید. توپی متوسط که مناسب فضای داخل خانه باشد، بردارید. می‌توانید امتیاز هر فرد را یادداشت کنید تا در پایان برنده‌ی بازی مشخص شود. برای سخت‌تر کردن شرایط بازی می‌توانید به جای استفاده از بطری خالی از بطری‌های پر استفاده کنید

بازی حافظه یا جمله‌سازی

خانم مارشا کولا (Marsha Colla)، مربی پیش‌دبستانی و مادربزرگ سه نوه، چند بازی خلاقانه ابداع کرده که هم سرگرم‌کننده و نشاط‌آور است هم ذهن بچه‌ها را به چالش می‌کشد.

از بچه‌ها بخواهید دور هم روی زمین بنشینند.

 اولین بازیکن می‌گوید: برای پیک‌نیک در سبد یک … گذاشته‌ام، سپس چیزی را می‌گوید که دوست دارد.

حالا بازیکن بعدی باید جمله‌ی نفر اول را تکرار کند و بعد چیزی را بگوید که خودش برای پیک‌نیک در سبد گذاشته است. این بازی همین‌طور بین همه‌ی افراد ادامه می‌یابد. بچه‌ها باید تمام جملات قبلی را به خاطر بسپارند، بازگو کنند و جمله‌ی خودشان را نیز به آن اضافه می‌کنند

حبا‌ب‌ بازی

برای لذت بردن از بازی با حباب لازم نیست حتما بیرون از خانه بروید. برای این بازی، شما به یک بشقاب و نی برای هر نفر، مقداری مایع ظرف‌شویی و آب احتیاج دارید. کمی مایع ظرف‌شویی وسط هر بشقاب بریزید. کمی آب روی آن ریخته و به آرامی هم‌ بزنید، این کار را تا کف کردن آب ادامه دهید.

از بچه‌ها بخواهید که نی را داخل کف گذاشته و به آرامی داخل آن فوت کنند. حالا می‌توانید حباب‌های بزرگ درست کنید. برای ایجاد رقابت میان بچه‌ها، می‌توانید به هرکسی که حباب بزرگ‌تر درست کند یا حبابش دوام بیشتری داشته باشد، جایزه بدهید

 

بازی با حس لامسه

اکثر بچه‌های پیش‌دبستانی عاشق لمس کردن و بازی‌های حسی هستند، یک جعبه کفش یا هر جعبه‌ی دیگری که دَر داشته باشد، پیدا کنید. یک طرف آن را سوراخ کنید- بزرگی سوراخ باید به اندازه‌ای باشد که یک دست به راحتی وارد جعبه شود.

اگر می‌خواهید بازی شکل خلاقانه‌تری به خود بگیرد، جعبه را با چیزهای زرق و برق‌دار و علامت سؤال تزیین کنید.

برای شروع بازی چیزی درون جعبه قرار دهید و از بچه‌ها بخواهید حدس بزنند چه چیزی داخل جعبه است. آنها می‌توانند در مورد شیء داخل جعبه سؤال هم بکنند یا شما می‌توانید آنها را کمی راهنمایی کنید. برای اینکه هیجان بازی بیشتر شود.

 

در پایان ما یکسری وسیله بازی  که کودک در خانه می تواند بازی کند هم به شما معرفی می کنیم

1.اسباب بازی هوشکل چوبین

2.اسباب بازی برج سفینه فضایی تامی

3.اسباب بازی میز موزیکال وین فان

 

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0