تربیت کودک تک فرزند

تربیت کودک تک فرزند

خلاصه: خانواده‌ها اگر به هر دلیلی، خواسته یا ناخواسته و یا این که از روی اجبار، فقط یک فرزند دارند، نگران تنهایی و آینده‌ی او نباشند. بلکهتربین درست و شیوه‌های درست فرزندپروری آینده روشنی را برای فرزند خود رقم می زنند.  یک روانشناس تخصصی کودک "تک‌فرزندی" را پدیده‌ای چند بعدی دانست و گفت: "تک‌فرزندان" افرادی هستند که در مرکز توجه والدین قرار دارند لذا این کودکان به دلیل برآورده شدن نیازهایشان ناکامی را کمتر تجربه می‌کنند و والدین آن‌ها "تک‌فرزندی" "خودمحوری" و "خودخواهی" را برای فرزندشان معنا می‌کنند.

تربیت کودک تک فرزند

خانواده‌ها اگر به هر دلیلی، خواسته یا ناخواسته و یا این که از روی اجبار، فقط یک فرزند دارند، نگران تنهایی و آینده‌ی او نباشند. بلکه تربیت درست و شیوه‌های درست فرزندپروری آینده روشنی را برای فرزند خود رقم می زنند.

یک روانشناس تخصصی کودک “تک‌فرزندی” را پدیده‌ای چند بعدی دانست و گفت: “تک‌فرزندان” افرادی هستند که در مرکز توجه والدین قرار دارند لذا این کودکان به دلیل برآورده شدن نیازهایشان ناکامی را کمتر تجربه می‌کنند و والدین آن‌ها “تک‌فرزندی” “خودمحوری” و “خودخواهی” را برای فرزندشان معنا می‌کنند.

نکاتی برای تربیت کودک تک فرزند

داشتن تنها یک فرزند به شما یک فرزند کمال گرا کم سن و سال ، سخت کوش و با وجدان می بخشد – اما این امر با برخی از لحظات سخت تر فرزند پروری نیز همراه است. 

آموزش و تقویت مهارتهای اجتماعی

تشویق برای تعامل با اطرفیان

برای این که احساس تنهایی نکنند ، اغلب با دوستان خیالی ارتباط برقرار می کنند یا با اشیایی مانند عروسک یا حیوانات ارتباط برقرار می کنند. مهم نیست که چقدر به یک کودک تنها توجه می کنید، گاهی اوقات ، آنها فقط به کسی در سن و سال خود برای ارتباط نیاز دارند.

دانشیار بالینی متخصص اطفال در دانشگاه کالیفرنیا در برنامه سانفرانسیسکو ، می گوید ، هنگام داشتن تنها یک فرزند ، فعالیت های اجتماعی باید مرتباً تنظیم شود ، از 18 ماهگی شروع شود. تاریخ بازی را هم در خانه کودک (جایی که او باید اسباب بازی هایش و توجه والدینش را به اشتراک بگذارد) و هم در خانه یک دوست (جایی که باید از همسن و سال خود پیروی کند).

مری والاس ، نویسنده کتاب Birth Order Blues ، توضیح می دهد که فقط کودکان روابط نادرست و برادرانه ای را تجربه نمی کنند – اما اصطلاحاً “رقابت خواهر و برادر” در واقع به کودکان کمک می کند تا روزانه با همسالان خود کنار بیایند. همچنین وی اضافه می کند که این موارد مانند از دست دادن بازی ، انتظار برای نوبت و پیوستن به یک گروه را برای یک کودک دشوار می کند. برای کمک به تنها فرزند در موفقیت در موقعیت های اجتماعی ، والدین باید این کار را انجام دهند.

الگوی خوبی برای تربیت فرزند خود باشید

وقتی بچه ها با ملاحظه و درست رفتار می کنند بای آن ها هدیه و پاداشی در نظر بگیرید دهید.

به گفته دکتر کوین لمان ، فقط کودکان می توانند آنقدر منطقی ، دانشمند و صاف فکر کنند که ممکن است بیش از حد جدی شوند و از دیدن طنز دیدن نکنند. در چیزها در حالی که هیچ راهی مشخص برای “آموختن” به داشتن شوخ طبعی با روحیه وجود ندارد ، الگوی خوبی باشید: از اینكه یک مشت آهنین نظم داشته باشید ، خودداری کنید و با کودک خود صریح لبخند بزنید و بخندید. احتمال این وجود دارد که او از این الگو پیروی کند.

پرورش استقلال

دادن مسئولیت به فرزندتان و تقسیم بندی کارها 

مهم ترین نکته در تربیت کودک تک فرزند این است که باعث ایجاد رابطه ای بسیار نزدیک بین والدین و فرزند می شود. با این حال ، بعضی از تنها کودکان برای حمایت اخلاقی ، کمک به مشق شب و سرگرمی بیش از حد به والدین اعتماد می کنند – و والدین می توانند ناآگاهانه این وابستگی را تقویت کنند.

والاس توضیح می دهد برای کمک به فرزندتان در استقلال بیشتر ، مسئولیت هایی مانند کارهای خانه را به او بسپارید. تنها یک کودک باید یاد بگیرد که چگونه خودش را مشغول کند و سرگرم شود. والدین همیشه لازم نیست سرگرم کننده باشند . 

تقویت کمال گرایی در کودک

فقط کودکان تمایل به کمال گرایی دارند ، بنابراین اگر سعی می کنید هر کار کوچکی را انجام دهید ، مانند مرتب کردن اتاق فرزندتان و یا تمیر کردن قسمتی از کمد و وسیله های اتاق، از او هم کمک بگیرید تا او هم مسئولیت انجام دادن این کار ها را بر عهده بگیرد که انی کار فقط عادت های کمال گرایی آنها را تقویت می کنید.

به نظر می رسد که برای اکثر کودکان تنها کمال گرایی منطبق بر قلمرو است.

والاس خاطرنشان كرد: فقط كودكان غالباً مانند یكی از بزرگترها احساس می كنند و معتقدند كه باید حرف برابر و قدرت برابر داشته باشند. و گرچه بسیاری از والدین تنها فرزندان در برخی از مسائل خانوادگی به فرزندشان می گویند ، اما بدیهی است تصمیمات زیادی وجود دارد که باید فقط توسط والدین گرفته شود.

برنامه ریزی در انتظارات کودک تنها

كلیف آیزاكسون و كریس ردیش در جلوه نظم تولد (كتابهای شوارتز) می نویسند: فقط كودكان “برای انجام آنچه می خواهند به وقت و مكان نیاز دارند. مادران باید بدانند که دختر 6 ساله آنها احتمالاً همان ژیمناستیک درجه المپیکی نخواهد بود که هرگز نبوده است و پدران باید با این واقعیت کنار بیایند که فرزندشان پزشک ، وکیل ، عضو منسا نخواهد بود ، و ستاره راک برنده گرمی (اوه ، و یک میلیونر) تا زمانی که 30 ساله شود. تنها فرزند شما تنها فرزند شما است ، نه شانس دوم شما برای رستگاری ، بنابراین دستور کار خود را به او ندهید. در عوض ، اجازه دهید بدون دخالت در منافع خود جستجو کند.

عشقتان را به فرزندتان هر روز نشان دهید

تمامی اعضای خاناوده باید عشق را احساس کنند، آغوش کشیدن و بوسه بر کودکان مهم است آن ها هنوز احساس فقدان پدر یا مادر دیگر را احساس می کنند،

تفریحات خود را برنامه ریزی کنید و خوش بگذرانید

زندگی با یک والد تنها لازم نیست بد باشد. هر هفته وقت بگذارید تا کاری را با فرزندتان انجام دهید و گاهی اوقات تعطیلات را نیز به همراه داشته باشید. اگر قبلاً پدر و مادر “شوخی و یا پر جنب و جوشی نبودید،  ممکن است مجبور باشید کمی تلاش کنید، ارزشش را دارد.برای انجام دادن کار ها و برنامه ریزی برای تفریحات خود توان و سرعت فرزندتان هم در نظر بپیرید تا او احساس نکند ک کاری را از روی اجبار باید انجام دهد .

فرصت کمتر برای همدلی
خواهر و برادر داشتن کمک می کند تا فرزندان بتوانند در موقعیت های مختلف خودشان را جای دیگری بگذارند و از منظر او به اتفاقات نگاه کنند. بچه ای که خواهر و برادر ندارد نسبت به بچه ای که یک یا چند خواهر و برادر دارد، فرصت کمتری برای همدلی کردن و گذاشتن خودش به جای دیگران پیدا می کند.


                        
                        	                        
                        
						   

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0