چگونه به کودک خود نه بگوییم ؟

چگونه به کودک خود نه بگوییم ؟

خلاصه: کودکانی که زیاد کلمه نه را از زبان بزرگترها می‌شنوند به مرور زمان این کلمه را نشنیده می‌گیرند و یا ممکن است فقط به صورت خشمگین شما در هنگام  صحبت کردن شما توجه می‌کنند . از مهم ترین نکات برای تربیت کودک ، آموزش مهارت نه گفتن به کودک است . برخی اوقات کودکان خواسته هایی دارند که برای پدر و مادر قابل قبول نیست که باید در این شرایط به فرزندتان نه بگویید ، اما نه گفتنی باشد که از روشی درست به فرزندتان بگویید که نتیجه مطلوبی

چگونه به کودک خود نه بگوییم ؟

زمانی که کودک در دوره‌ی نوزادی است بیش‌تر چیزها برای والدین در آرامش و امنیت است.  زمانی که کودک  شروع به شناخت و لمس اشیا و محیط اطرافش می‌کند تا زمانی که نشستن و راه رفتن را تجربه می‌کند دغدغه‌های والدین شروع می‌شود .

از مهم ترین نکات برای تربیت کودک ، آموزش مهارت نه گفتن به کودک است . برخی اوقات کودکان خواسته هایی دارند که برای پدر و مادر قابل قبول نیست که باید در این شرایط به فرزندتان نه بگویید ، اما نه گفتنی باشد که از روشی درست به فرزندتان بگویید که نتیجه مطلوبی هم داشته باشد .

نه گفتن های زیاد و پشت سر هم باعث می‌شود حرف شما بی ارزش تلقی شود .

طبق برخی تحقیقات متخصصان به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که زیاد کلمه نه را از زبان بزرگترها می‌شنوند به مرور زمان این کلمه را نشنیده می‌گیرند و یا ممکن است فقط به صورت خشمگین شما در هنگام  صحبت کردن شما توجه می‌کنند .

نکات آموزش نه گفتن به کودکان

بیشتر والدین و مربیان مهد کودک ها و مدارس به کودکان این مسئله را می آموزند که همیشه باید به حرف بزرگترشان گوش دهند و والدین هم آن را تحسین و تشویق می کنند، اما بدانید که این سبک آموزش کاملا غلط است و کودک باید یاد بگیرد که گاهی هم به خواسته دیگران و بزرگترها نه بگوید، به این دلیل که اگر این کار را انجام ندهد کودک همیشه تسلیم خواسته های آزاد دهنده می شود .

کودک باید این نکته را یاد بگیرد که گاهی نیاز و خواسته های او هم اهمیت بالایی را دارد و باید تا جایی به خواسته و نیاز دیگران پاسخ بگوید که حقوق خودش هم نادیده گرفته نشود .

فضای امن و مناسب

کودکان در سنین پایین و نوپا  دوست دارند راه بروند، بدوند، از پله بالا و پایین بروند و این گونه با محیط اطراف خود آشنا می شوند و چیزهای تازه ای را تجربه می کنند .

برای مثال اگر شما فضای خانه خود را شلوغ کنید که جایی برای دودین و بازی کردن و فضایی نباشد که کودک بتواند انرژی خود را تخلیه کند و مدام به او بگویید ندو و یا بشین به همین علت فضای مناسب در خانه خیلی به شما کمک می کند و خیلی احتیاج نیست که مدادم پشت سر هم به کودک خود نه بگویید .

در صحبت های خود از کلمه های مثبت استفاده کنید

برای مثال اگر کودکتان را بیرون برده اید و او پشت سر هم به شما اسرا دارد که کاری را برایش انجام دهید و یا چیزی که می خواهد را حتما برایش بگیرید ، با او خیلی آرام صحبت کنید و با دلیلی به او توضیح دهید که الان زمان مناسبی برای این کاری که می خواهی نیست .

او ممکن است با شما مخالفت کند و یا رفتاری را انجام دهد مثل اینکه گریه کند و یا پاهایش را به زمین بکوبد،  ممکن است شما هم تسلیم رفتار او شوید و یا چیزی که می خواهد را برایش فراهم کنید .

در هر دو حالت شرایط برای شما و کودک سخت می‌شود . ب

عضی از کودکان تنها با شنیدن کلمه نه نمی‌توانند علت نه گفتن شما را درک کنند و متوجه شوند ، متخصصان روانشناسی خانواده معتقدند که می‌توانید با این کودک به گونه ای مثبت حرف بزنید و این گونه به همان نتیجه دلخواه می رسید . مثلاً به جای اینکه بگویید قبل از شام نمی‌توانی شکلات بخوری می‌توانید به او بگویید می توانی زمانی که شامت رو خوردی بعدش هم شکلاتت رو بخوری .

روی حرف خود قاطع باشید

اگر کودک خواسته‌ای داشت که شما نمی‌توانید و یا صلاح نمی‌دانید به او جواب مثبت بدهید، بر سر نه گفتن خود بایستید و نظرتان را عوض نکنید . اگر کودک احساس کند که بعد از اصرار و گریه می‌تواند شما را تسلیم خواسته خود کند یاد می‌گیرد که دفعات بعد هم از همین کار را برای رسیدن به خواسته‌اش انجام دهد.

بنابر این تنها زمانی به فرزندتان نه بگویید که مطمئن باشید که از حرف خود برنمی‌گردید و قاطع سر تصمیمتان هستید.

تعادل در رفتارتان داشته باشید

کودکانی که برای تمامی خواسته های خود نه نشنیده باشند. به اصطلاح لوس می‌شوند و اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می دهند  و بیشتر این کودکان در بزرگسالی دچار مشکلات روحی و در تصمیم گیری های خود توانایی انتخاب نداردند چون فکر می‌کنند همه دنیا باید به دلخواه آنها باشد و وقتی خلاف آن را می‌بینند، دلخور و گاهی افسرده و گوشه گیر می‌شوند .

بنابر این به کودکتان آموزش بدهید که هر جایی قوانین خاص خودش را دارد که لازم است به آنها احترام بگذارد. از همان سنین کودکی قوانینی برای کودکتان تعیین کنید و البته توجه داشته باشید که این قوانین در حد درک کودکتان در سنی که هست باشد .

قاعده و قوانین زیادی را برای فرزند خود نگذارید

اگر مدام قوانینی را که در خانه گذاشته اید را تغییر دهید و چیزی را کم و یا زیاد کنید به مرور زمان خودتان هم فراموش می کنید چه باید و نبایدهایی را در مورد فرزندتان وضع کرده اید و درنتیجه امر و نهی تان اعتبار چندانی برای فرزندتان نخواهد داشت.

کاری که به آن ها صدمه بزند

به بگویید کودکتان بگویید که یکی از دلایلی که شما به کودکتان نه می گویید به این دلیل است که نمی خواهید او صدمه ببیند .

کودکان می توانند این موضوعات و نتایج بد کارهای خود را تشخیص دهند پس باید آنها را راهنمایی کنید و اجازه دهید که انتخاب های مثمر ثمری داشته باشند و این نوع نه گفتن به آنها کمک می کند که کمی فکر کنند و درک کنند تا اگر زمانی باز هم به آ نها نه بگویید

می خواهد کاری را دوبار انجام دهد

در مورد اصرار های بیش از حد کوکتان تسلیم خواسته او نشوید . که این نه گفتن باعث می شود به کودک کمک کند که بتواند به تعهدها و قول هایی که به شما داده و قوانینی که گذاشته اید وفادار باشد و اصرار نابجابیش از اندازه نکند. و می توانید کارهای جایگزین را به جای کارهای تکراری به او پیشنهاد دهید .

معرفی کتاب

مروری بر کتاب چگونه به کودک خود نه بگوییم

کتاب «چگونه به کودک خود نه بگوییم» در 16 بخش به والدین می‌آموزد که چطور با روش‌های اصولی و مستمر در مدیریت و کنترل رفتار کودک می‌توان موفق شد.

در ابتدا «ویلیام ویلکاف» از اهمیت نه گفتن می‌گوید.

هر فردی توانایی‌ها و ضعف‌هایی دارد پس الگوی تربیتی برای هر کودکی هم باید با توجه به سن و شخصیت او باشد، بنابراین نمی‌توان یک برنامه‌ی واحد و مشخص را روی همه‌ی کودکان اعمال کرد اما شرایط و  موقعیت‌های مشابهی برای بیش‌تر والدین وجود دارد که تقریبا همه آن‌ها را تجربه کرده‌اند.

در این کتاب هم سعی بر این شده تا از مطالب و راهکارهای قابل استفاده برای اکثر کودکان استفاده شود.

نویسنده در کتاب «چگونه به کودک خود نه بگوییم» توضیح می‌دهد که نوزاد از زمانی که خزیدن روی دست‌وپا را شروع می‌کند قادر به درک منظور شما از نه گفتن است.

در مقایسه با دوران بلوغ نه گفتن به فرزند نوپا بسیار ساده‌تر است چرا که کودک دو‌ساله همان‌طور که آموزه‌های والدین را باور می‌کند تهدیدها و وعده‌های آن‌ها را هم درک می‌کند. اگر والدین از قدرت ثبات کلمات بهره‌مند باشند در زمان رسیدن کودک به دوره‌ی نوجوانی هم گفته‌ها و کلمات آن‌ها موثر خواهد بود، پس نه گفتن به فرزند از دوره‌ی کودکی اهمیت ویژه‌ای دارد.و…..

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0