انواع بازی های مناسب برای کودکان 3 ساله

انواع بازی های مناسب برای کودکان 3 ساله

خلاصه: در این سن فرزندتان از خردسالی وارد دوران کودکی می شوند. ممکن است ترس زیادی داشته باشند, اما دوست دارند بازی کنند و از فعالیت هایی که می  کنند لذت ببرند. آنها کم کم به مرور زمان شروع به گذراندن زمانشان دور از پدر مادر خود می کنند. بازی کردن با کودک 3 ساله، نسبت بـه کودکان کوچک تر لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر اسـت. چون کودک آمادگی جسمانی بیشتری داشته و درک بیشتری از دنیای اطراف پیدا کرده اسـت.

 

رشد و پیشرفت کودک 3 ساله

کودک در سن بالای سه سال می تواند خیلی ساده تر احساس خود را با کلمات ابراز کند، توانایی کنترل هیجانات، خشم و ترس را پیدا می کند، کمتر به خانواده و دیگران وابسته است و یاد می گیرد برای وابسته نبودن به دیگران خودش وظایفش را انجام دهد.

هر سن و سالی اقتضایی دارد و والدین باید مطابق با رشد، درک رفتار و خصوصیت هاي کودک با او رفتار کنیم.

رفتار با کودک

در این سن فرزندتان از خردسالی وارد دوران کودکی می شوند. ممکن است ترس زیادی داشته باشند, اما دوست دارند بازی کنند و از فعالیت هایی که می  کنند لذت ببرند. آنها کم کم به مرور زمان شروع به گذراندن زمانشان دور از پدر مادر خود می کنند.

گاهی اوقات آن ها از تلاش برای انجام کارها و بازی های جدید خجالت می کشند. تمام کودکان در سن 3 سالگی باهم متفاوت هستند و ممکن است با میزان های متفاوتی از هم رشد کنند.

اگر نگران پیشرفت و رشد کودک خود هستید, یا اگر او نمی تواند کارهایی را حتی برای مدت زمان کوتاهی انجام دهد, به پزشک مراجعه کنید.

توانایی ها و رفتار با کودک 3 ساله

  •  ذهن کودک از پدر و مادرش جدا است و والدین نمی توانند ذهن او را بخوانند. او هنوز چیزی مثل ارتفاع و اندازه را درک نمی کند.
  • برخی درکی از زمان را پیدا می کنند و می فهمند که شب بعد از روز می رسد.
  • معنی بلند, کوتاه, بزرگ و کوچک را می فهمند.
  • می توان بگویید که او یک پسر است یا یک دختر و می تواند به شما بگوید که آیا بچه های دیگر پسر هستند یا دختر، اما هنوز نمی فهمند که جنسیت دائمی است و تغییری نخواهد کرد.
  • اگر کسی از او پبرسد که چند سال دارد می تواند جواب دهد.

امروزه والدین بـه خوبی می دانند کـه اگر درسال‌هاي اولیه زندگی فرزندشان برای او بـه قدر کافی وقت بگذارند، وقتی کودک بـه سنین مدرسه یا بیشتر رسید، کمتر دچار مشکل می شود. بهترین روش گذراندن وقت با فرزند و تربیت او بازی کردن با اوست و چـه بهتر کـه والدین، مربی یا پرستار کودک از بازی‌هاي متناسب با هر سن کودک باخبر باشد.

بازی‌ هاي مناسب 3 سالگی

 

 

همین امر دست شـما را بسیار باز میگذارد تا منوی متنوعی از بازی‌ هاي جالب داشته باشید کـه نیاز بـه اقدامات سخت یا اسباب‌بازی‌هاي گران ندارد. چند بازی برای شـما مثال میزنیم کـه می‌ توانید با خلاقیت خودتان بـه این بازی‌ها تنوع بدهید.

حل کردن پازل

یکی از جذاب ترین بازی‌ها برای تمام گروه‌های سنی از کودک تا بزرگسال، حل کردن پازل است. می توانید خودتان هم در خانه با وسایلی که دارید پازل درست کنید برای این کار به چند جعبه خالی کبریت یا شبیه مکعب شبیه نیاز دارید. برای کودکان سه سال ساختن یک پازل ۹ قطعه مناسب است. پس ۹ عدد جعبه کبریت یا مکعب را کنار هم قرار دهید و روی آن را چسب مایع یا چسب ماتیکی بزنید می توانید از کودک خود بخواهید روی جعبه هارا نقاشی کند.

این کار علاوه بر سرگرمی براش لذت بخش هم خواهد بود.

روش دیگر این که یک تصویری کارتونی تهیه کنید. اگر فرزند محصل دارید می‌توانید از جلد دفترهای کارتونی او که مصرف شده است استفاده کنید. تصویر را روی جعبه‌ها بچسبانید و بعد از خشک شدن، جعبه‌ها را با تصاویر چسبیده شده روی آن با کاتر از هم جدا کنید. حالا کودک شما یک بازی فکری و جذاب دست‌ساز دارد.

قصه گویی برای کوکان

قصه گویی برای کوکان

 

 

قصه‌ گویی

هرکاری میتوانید برای تقویت کلامی کودک در همین سن انجام بدهید؛ هر چـه بیشتر بگذرد، ممکن اسـت اینکار سخت‌تر شود! چون کودک سه ساله خودش هم بسیار مشتاق حرف زدن اسـت. قصه‌گویی بهترین راه توسعه دایره واژگان کودک اسـت

سعی کنید از قصه‌هاي واقعی استفاده کنید. بـه این شکل کـه در انتهای روز وقتی رابه تعریف کردن آنچه طی روز بر کودکتان گذشته اختصاص دهید. میتوانید همراه با اینکار برایش نقاشی هم بکشید و همراه با هر نقاشی توضیح دهید کـه چـه اتفاقی افتاده اسـت. کتاب خواندن برای کودک هم بـه اندازه قصه‌گویی لذت‌بخش اسـت.

آب بازی

قطعا کودک شـما تا پیش 3 سالگی هم آب بازی را تجربه کرده اسـت. اما زمان این رسیده  اسـت که کمی ریسک کنید و بـه آب بازی کردنش تنوع ببخشید. اجازه بدهید تا ظروف مختلف را از آب پر و خالی کند. بـه وسایل آب بازی‌اش اسفنج، ابر، پنبه، نی، سرنگ بی‌سر، ، اسپری آب‌پاش یا تفنگ آب پاش اضافه کنید. یک لگن آب و تعدادی وسیله تهیه کنید کـه درون آب بیندازد و متوجه فرو رفتن عده اي از آن‌ها در آب بشود.و یا می توانید از استخر های کوچک بادی برای کودک خود تهیه کنید

یک راه جدید تر برای والدینی که این کار ها را برای کودک خود انجام داده اند بازی با یخ می باشد .برای کودک یخ با اشکال و رنگ‌ هاي مختلف تهیه کنید «از رنگ خوراکی استفاده کنید»، تا آب شدنش را درون وان آب تماشا کند. حتی می توانید در شستن پتو های کوچک و پادری های کوچک از او کمک بگیرید این را باور داشته باشید که این کار برایش جذاب خواهد بود .

بازی با سایه

از دیگر بازی‌ هاي مناسب ۳ سالگی سایه بازی اسـت. کودک شـما دیگر بـه سنی رسیده کـه درک درستی از روشنایی، نور و تاریکی را دارد. حتماً تا قبل از این با سایه‌اش هم آشنا شده اسـت.می توانید در فضای تارک یک چراغ کوچک روشن کنید و رو به دیوار بگیرید و بعد هم با دستانتان اشکالی را به وجود بیاورید و از کودک خود هم بخواهید از تخیل خودش استفاده کند و اشکالی را بسازد و با آن نمایشی درست کند و داستانی را برایش بسازد و برای شما توضیح دهد.

رنگ انگشتی

بازی با رنگ و کشیدن آن بـه سر، صورت، لباس، در و دیوار و … از همان سنین کم هم لذت بخش اسـت، اما بازرسی کردن کودک و ایمن بودن رنگ کار را بسیار سخت میکند. اما می توانید از رنگ انگشتی هایی استفاده کنید که کاملا خوراکی و بی ضرر هستند هرچند کودک سه ساله دیگر درک خوبی از جملاتی مانند “اینو نخور” یا “دستتو تـو دهنت نبر”، خواهد داشت

اسباب‌ بازی‌ های ساختنی و لگو

نقش اسباب‌بازی‌هاي ساختنی در سن 3 سالگی کودک بسیار پررنگ‌ و مهم میشود، چون او دراین سن خلاق‌تر شده اسـت و می تواند با خلاقیت و تخیل خود چیز های جدیدی را خلق کند. تشویق شـما در زمینه ساخت و ساز‌هایش بـه او انگیزه میدهد تا از خلاقیتش بیشتر استفاده کند

این بازی ها به تقویت قوه تخیل کودک هم بسیار کمک می کند، چون او را مجبور بـه این که بیاندیشد کـه چیز‌هایي کـه می‌سازد شبیه چـه وسایلی هستند و آن‌ها را نامگذاری می کند و برای هر کدام می تواند داستانی را روایت کند .

اسباب‌ بازی‌ هایی شبیه به وسایل خانه و شغل ها

از آنجایی کـه کودکان دراین سن بـه بازی‌هاي نمایشی و نمادین علاقه پیدا می کنند، دوست دارند وسایل آن را هم داشته باشند . مثلاً یک مکانیک کوچولو بـه یک آچار پلاستیکی نیاز دارد یا یک مادر کوچک یک جاروبرقی کوچک یا برای آشپزی  وسایل آشپزی  را دوست دارد که داشته باشد.

ما تعدادی از وسایل بازی برای کودک را به شما معرفی کنیم

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0