انواع بازی مناسب برای کودکان 5 ساله

انواع بازی مناسب برای کودکان 5 ساله

خلاصه: بازی‌ با کودک می‌تواند به تکامل روانی و عقلانی او کمک کند. کودک در این سن پر از شور و هیجان  است که والدین میتوانند با بازیهای مناسب به تقویت هوش و حافظه و مهارت های وی کمک کنند. از نظر فیزیکی، کودک پنج ساله شما نسبت به یک سال قبل تسلط بیشتری برای انجام کارها ازخود نشان می دهد . مثلا گرگم به هوا بازی می کند، در بازی های فکری و کلاس ها مشارکت بیشتری دارد. آنها اکنون متعادل تر با وسایل رفتار می کنند و با اطمینان بیشتری از وسایل بازی برای سرگرم شدن استفاده می کنند.

[wpsm_toplist]

بازی مناسب برای کودکان 5 سال

بازی مناسب برای کودکان 5 سال

کودک 5 ساله

خرید اسباب بازی و بازی‌ با کودک می‌تواند به تکامل روانی و عقلانی او کمک کند. کودک در این سن پر از شور و هیجان  است و شما می توانید با بازیهای مناسب به تقویت هوش و حافظه و مهارت های وی کمک کنید

بچه های پیش دبستانی سرشار از انرژی و شور هستند. این وضعیت از نظر رشد جسمانی خوب است ، زیرا این انرژی و جنب و جوش کودک باعث قوی شدن عضلات بدن آن ها هم می شود.

بر اساس تحقیقات مجله پزشکی دکتر سلام، بازی در واقع شغل کودک محسوب می‌شود و بچه‌ها در خلال بازی مهارت‌های مختلفی را یاد می‌گیرند. بازی می‌تواند باعث رشد قوه خلاقیت و تخیل کودک شود. شاید از نظر والدین، بازی فقط فعالیتی برای تفریح و سرگرم شدن کودکان باشد، اما از دیدگاه علمی بازی در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی و رفتاری کودک نقشی بسیار مهم را دارد تا آنجا که مشکلات بازی در شناخت برخی از اختلالات روان‌پزشکی کودک  اهمیت بسیاری دارد.

آنچه باید در مورد کودک پنج ساله خود بدانید

کودک در حال یادگیری و کسب مهارت و تجربه درباره خودش و دنیای اطرافش است، نقش والدین در کمک به پیشرفت مهارت هایی که  برای کسب موفقیت های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی نیازدارد، بسیار کلیدی و مهم تلقی می شود . آیا می دانید چه کاری را می توانید برای کودک خود انجام دهید ؟ چگونه می توانید بطور موثر با مهد یا پیش دبستانی همکاری کنید؟ و مهمتر از همه اینکه چطور متوجه می شوید که کودکتان کارش را خوب انجام می دهد یا نه؟؟؟

سلامت جسمی و مهارت های حرکتی کودک

از نظر فیزیکی، کودک پنج ساله شما نسبت به یک سال قبل تسلط بیشتری برای انجام کارها ازخود نشان می دهد . مثلا گرگم به هوا بازی می کند، در بازی های فکری و کلاس ها مشارکت بیشتری دارد. آنها اکنون متعادل تر با وسایل رفتار می کنند و با اطمینان بیشتری از وسایل بازی برای سرگرم شدن استفاده می کنند.

اگر در بازی بیسبال بتوانند توپ را خوب پرتاب کنند و بگیرند و به آن ضربه بزنند بازی برای آنها جالب بنظر می رسد. بازی‌های پر جنب و جوش و ورزشی در پیشرفت مهارت های حرکتی کودک ضروری است و همراه با تناسب فیزیکی و سلامت سیستم قلبی عروقی، موجب کشیده شدن عضلات و استحکام استخوان ها و هماهنگی عضلات بدن و مغز می شود ، و اینکه به بهتر غذا خوردن و خوابیدن کودک کمک می کند.

مهارت های حرکتی کودک

زمانی که کودک در مهارت هایی مثل باز و بسته کردن دکمه به صورت ابتدایی انجام داده است، مسلط تر می شود، لباس پوشیدن هم برایش راحت تر می شود. وقتی به راحتی از مداد یا قیچی استفاده می‌کند موضوعاتی که در فعالیت های هنری ارائه می دهد قابل تشخیص تر است و می تواند پازل های پیچیده تری را حل کند. هر فعالیتی که به کودک فرصت بهبود این مهارت ها را بدهد بسیار سودمند است. لوازم کارهای هنری، اسباب بازی های سازه ای و بازی های تخته ای به طور ویژه در کسب مهارت کودک تاثیر بسیار مهمی دارد.

مهارت های اجتماعی

کودک شما می‌داند در بازی های جمعی هرکسی نقشی دارد، ولی آنها هنگام بازی به یک شخص بزرگسال نیاز دارند تا بازی را برایشان توضیح دهد و بین آنها داوری کند. بردن بازی برای آنها جذاب و باخت برایشان وحشتناک است، چون آنها مفهوم کلمه‌های پیروزی و شکست را نمی‌دانند. نکته اینکه فکر نکنید که مدام مجبور به نظارت بر کارهای کودک هستید. کودک شما نیاز دارد مهارت‌هایش را برای برقراری ارتباط، شناخت و معامله همراه با کشمکش را با همسالانش را تمرین کند و بهبود بخشد.

و شما تنها باید زمانی که احساس کنید کنترل از دست خارج می‌شود، پادرمیانی کنید. اهمیت این کار را دست کم نگیرید که بهتر است هر از گاهی به کودک فرصت دهید به تنهایی بازی کند چون این کار به او کمک می‌کند تنها فکر کند و از قوه فکری خود کمک بگیرد و مستقل‌تر شود اینکار موجب عزت نفس کودک هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهارت‌های اجتماعی که باید آنها را به کودکان خود آموزش دهیم

مهارت های شناختی

زمانی که کودکان حین درگیری با مسائل ساده شروع به درک مفهوم اندازه، وزن و حجم می کنند، مهارت های شمارش و خواندن و نوشتن در آن ها بهبود پیدا می کنند و اطلاعات بیشتری را می آموزند. کودک یاد می‌گیرد بخواند و از طزفی دیگر او نه تنها شروع به تشخیص کلمات آشنا در تصویر می کند بلکه قدرت تشخیص این را هم دارد که ساختار قصه چگونه  شکل یافته است.

فرزند شما هنور می خواهد با شما شروع به خواندن کند ، این را باید بدانید که نقش مهمی را بر عهده شما گذاشته است، به کلمه هایی که او می داند اشاره کنید و از او سوال  بپرسید. هر فعالیتی که به کودک فرصت استفاده از خلاقیت و تصور را بدهد مفید است زیرا این فعالیت ها به بهبود مهارت های شناختی که برای حل مساله و درک مفاهیم جدید نیاز دارد، کمک می کند.

توانایی های کودک ۵ سال

در 5 سالگی کودک شما یک سری توانایی ها را می تواند انجام دهد از جمله:

  •  به بازی های نمایشی بپردازد، این بازی نوعی سرگرمی است که طی آن نقش های روزمره و خیالی مثل نقش پلیس و والدین در آن اجرا می شود و این بازی ها در رشد عقلی و اجتماعی  کودک بسیار مناسب و اساسی می باشد.
  • از فعالیت های بدنی لذت ببرد،کودک می تواند خوب بالا برود، شنا یاد بگیرد، برقصد و لی لی کند که همه این کار ها باعث تقویت هماهنگی بین عضلات بدن و مغز می شود .
  • خاطرات گذشته خود را مرور می کند و با آن ها بازی می سازد و خود را سرگرم می کند.
  • بازی‌ با کودک می‌تواند به رشد و تکامل روانی و عقلانی وی کمک کند.
  • کودک در این سن پر از شور و هیجان است که والدین می توانند با بازیهای مناسب به تقویت هوش و حافظه و مهارت های کودکشان کمک کنید.

بچه های پیش دبستانی سرشار از انرژی و شور هستند که از نظر رشد جسمانی خوب است، زیرا دربر گیرنده ی حرکات بدنی و مجموعه عضلات کوچک و بزرگی بوده که عملکرد موثری را در بخشهای بدن ایفا کرده است. یکی از دلایل بازی نکردن کودک با اسباب بازی این است که اسباب بازی مناسب سن او نیست. در ادامه مقاله بازی‌های مناسب برای کودکان 5 ساله را معرفی می‌کنیم تا این مشکل برای کودک شما پیش نیاید.

انواع بازی مناسب برای کودکان 5 ساله

بازی چفتو

بازی چفتو

بازی فکری نخ و مهره

یکی از بهترین بازی هایی که برای دقت و تمرکز کودکان می توان معرفی کرد بازی چفتو می باشد.
نخ و مهره بدون شک بهترین و تاثیر گذارترین روش آموزش کودکان است ، انتخاب بازی مناسب برای کودکان می تواند باعث افزایش مهارت های فیزیکی و رشد ذهنی آن ها شود.

این روش بازی یکی از بازی های مونته سوری و مبتنی بر  روش او است. نخ کردن مهره ‌ها به تنهایی فعالیتی جذاب و در عین حال مفید برای کودکان به شمار می ‌رود.
کودکان ضمن نخ کردن مهره‌ها می‌توانند با استفاده از کارت‌های الگو نخ را داخل مهره‌ها کنند.

بازی دو چشمی

بازی دو چشمی

بازی فکری دو چشمی

این بازی فکری همزمان چندین مهارت را تقویت می کند و یک بازی گروهی شاد و هیجان انگیز است.
شامل چهار عینک مخصوص، ۲۰ لیوان کوچک، ۳ تاس بازی و ۶ کارت تصاویر است. شش کارت تصاویر وسط چیده می‌شود؛ هر بازیکن یک عینک به چشم می‌زند و ۵ لیوان با رنگ‌های مختلف را روی دماغک آن می‌گذارد.

کوچکترین فرد تاس می‌اندازد. یکی از تاس‌ها شکل مورد نظر و دو تاس دیگر رنگ دایره‌ی زمینه و حلقه‌ی دور تصویر را نشان می‌دهد.

هر بازیکنی که سریعتر بتواند تصویر مطابق با تاس‌ها را پیدا کند، آن را نشان می‌دهد. اگر درست گفته باشد یکی از لیوان‌های روی عینکش را برمی‌دارد؛ اما اگر اشتباه کرده باشد باید یک لیوان به عینکش اضافه کند. این بازی دقت، تمرکز و سرعت عمل بازیکنان را افزایش می‌دهد، که برای کودکان در این سن می تواند بازی لذت بخش و آموزنده ای باشد و به عنوان یک بازی فکری کودکان ۵ ساله  مناسب است.

بازی لگو

لگو و ساختن اشکال خلاق سبب رشد و هماهنگی مهارتهای بدنی و ارتباطات فضایی می شود. به هنگام بازی تصورات و تخیلات کودک تحریک می شود. باعث تقویت عضلات بدن انگشتان و مچ دست می شود.مفاهیمی مانند «جلو»، «عقب»، «زیر»، «روی»، «داخل»، «خارج» می تواند با استفاده از یک تصویر نمایشی و خانه ای ساخته شده با لگوها به کودکان آموزش داده شود.

چون لگوها در رنگهای مختلف تهیه شده اند می تواند کودکان را در شناسایی و آموزش رنگها یاری دهد. وقتی کودک در اتصال قطعات موفق می شود و چیزی می سازد، احساس غرور و پیروزی می کند که دراعتماد به نفس کودک بسیار مؤثر است. و همچنین به عنوان یک بازی فکری کودکان ۵ ساله و بالاتر به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: کودکان در هر سن چه بازی‌هایی می‌کنند؟

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0