دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی چیست؟

دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی چیست؟

خلاصه: برای بسیاری از مادرها و پدرها خرید اسباب بازی یک دغدغه جدی و مهم است. آنها زمان بسیاری را صرف می‌کنند تا بهترین چیزی که در توانشان است را برای فرزندشان تهیه کنند. به‌روزترین و خلاقانه‌ترین مدل اسباب‌بازی را برای کودکشان می‌خرند، اما ناگهان متوجه می‌شوند کودکشان با اسباب‌بازی‌هایش بازی نمی‌کند. اگر شما هم چنین […]

برای بسیاری از مادرها و پدرها خرید اسباب بازی یک دغدغه جدی و مهم است. آنها زمان بسیاری را صرف می‌کنند تا بهترین چیزی که در توانشان است را برای فرزندشان تهیه کنند. به‌روزترین و خلاقانه‌ترین مدل اسباب‌بازی را برای کودکشان می‌خرند، اما ناگهان متوجه می‌شوند کودکشان با اسباب‌بازی‌هایش بازی نمی‌کند. اگر شما هم چنین مشکلی دارید بدانید که تنها نیستید؛ بسیاری از والدین با چنین مشکلی مواجه می‌شوند. برای حل این مشکل ابتدا باید دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی را بفهمیم و سپس راهکاری برای آن پیدا کنیم.

اسباب‌بازی‌هایی که مناسب سن فرزندان ما نیستند

هر اسباب‌بازی برای کودکانی با شرایط سنی خاص تعریف و تولید می‌شود. روی بسیاری از اسباب‌بازی‌ها سن کودکانی که این بازی برایشان مناسب است، درج شده است. یک دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی می‌تواند همین موضوع باشد. بهتر است قبل از خرید کردن، بازی های کودکان در هر سن را بشناسیم و ببینیم کدام مهارت‌های کودکان در هر سن کامل شده و چه بازی‌هایی با توانایی‌های آنها منطبق است. می‌توانید به مهارت‌ها و توانایی‌های کودک خود هم توجه کنید. ببینید مهارت‌های حرکتی، کلامی و تحلیل او تا چه اندازه رشد کرده و بازی که برایش مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

تعداد زیاد اسباب‌بازی‌ها

تصور کنید می‌خواهید در دفترتان کار کنید و چندین لپ‌تاپ، گوشی موبایل، تبلت، انواع مدل‌های خودکار، ده جور دفترچه یادداشت و کلی چیز دیگر روی میز شماست. هرچقدر هم وسایل شما عالی باشند اما این بی‌نظمی و تعداد زیاد انتخاب‌هایی که دارید، قدرت تمرکز و فضای کافی کار کردن را از شما می‌گیرند. وضعیت کودک شما هم همین‌طور است. گاهی تعداد زیاد اسباب‌بازی‌ها باعث می‌شود کودک به جای الهام گرفتن و تشویق شدن به بازی، غرق در انواع و اقسام بازی‌ها شود و نتواند یک وسیله را انتخاب و روی آن تمرکز کند.

دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی

روشن بودن تلویزیون

شاید برای شما جالب باشد بدانید، روشن بودن تلویزیون در تمرکز کودکان برای بازی تاثیر می‌گذارد. یک تحقیق نشان داده زمانی که تلویزیون روشن است کودکان روی بازی خود متمرکز نیستند. آنها دائم از یک اسباب‌بازی سراغ اسباب‌بازی دیگر می‌روند. شاید به نظر برسد کودک شما به تلویزیون توجهی ندارد، ولی درواقع اینطور نیست. حتی صدای تلویزیون در پس‌زمینه بازی هم می‌تواند باعث پرت شدن حواس کودک شود. حال که روشن بودن تلویزیون دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی است بهتر است آن را خاموش کنید تا کودک شما از فواید بازی کردن برای کودکان و خردسالان بهره‌مند شود.

وابستگی کودک به دیگران

طبق توصیه‌های رایج، ما معمولا از زمان نوزادی تمام وقت فرزندمان را پر می‌کنیم؛ با او بازی می‌کنیم، برایش شعر و قصه می‌خوانیم و با او حرف می‌زنیم. اما هر کودکی نیاز دارد تا بخشی از زمانش را در تنهایی سپری کند. در این صورت کودک فرصت پیدا می‌کند تا در بازی که انجام می‌دهد عمیق شود. اگر فرزند شما برای بازی به شما وابسته است، احتمالا دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی همین است. می‌توانید کم‌کم خودتان را از بازی‌های او حذف کنید تا یاد بگیرد خودش بازی کند. صحنه را برای بازی او آماده کنید و اجازه دهید خود او صحنه را بگرداند. گاهی اوقات کودک نمی‌داند چطور تنهایی بازی کند. در این زمان آموزش شما بسیار مهم و مفید است. می‌توانید کار خود را با انتخاب اسباب بازی ایمن برای کودک آغاز کنید و به تدریج بگذارید خودش شیوه بازی را یاد بگیرد.

نبود فضای کافی برای بازی

شاید خیلی ابتدایی به نظر برسد اما کودکان به یک فضای مشخص برای بازی احتیاج دارند. لازم نیست حتما جای خیلی بزرگی باشد اما وجود یک فضای مناسب ضروری است. در این فضا کودکان می‌توانند تخیل خود را به کار گیرند و خلاقانه‌ترین بازی‌ها را با اسباب‌بازی‌های خود انجام دهند. می‌توانید یک قسمت از اتاق یا خانه را برای بازی خالی بگذارید. موقع خرید اسباب بازی دخترانه نیز به فضایی که در اختیار دارید توجه کنید. اگر جای کمی دارید از خرید اسباب‌بازی‌های جاگیر اجتناب کنید، چون احتمالا کودک شما با آنها بازی نخواهد کرد.

دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی

در دسترس نبودن اسباب‌بازی‌ها

ممکن است دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی این باشد که بعضی از اسباب‌بازی‌های کودک شما در دسترس او قرار ندارند. مثلا اسباب‌بازی که در یک کمد پنهان شده ممکن است از یاد کودک شما برود. بهتر است تمام اسباب‌بازی‌هایی که ممکن است کودکتان با آنها بازی کند را جایی قرار دهید که بتواند ببیند و انتخابشان کند. البته تمام اسباب‌بازی‌ها هم مفید نیستند. برای مثال امروزه نشان داده شده که اسباب‌بازی‌های خشن مانند سلاح‌ها می‌توانند در پرخاشگری کودکان تاثیر داشته باشند. پس برای مقابله با پرخاشگری در کودکان از خرید این بازی‌ها دوری کنید.

قدیمی شدن اسباب‌بازی‌ها

بچه‌ها بعد از مدتی از بازی با اسباب‌بازی‌های قدیمی خود خسته می‌شوند. احتمالا مادر یک پسربچه فکر می‌کند خرید اسباب بازی پسرانه تنها راهکار این مشکل است. البته خریدن اسباب‌بازی‌های تازه هم یک راه‌حل است اما راه‌های دیگری هم وجود دارد. می‌توانید اسباب‌بازی‌های قدیمی را برای مدتی از چشم کودک خود پنهان کنید. بعد از گذشت چند وقت دوباره آن را به فرزند خود معرفی کنید. در این صورت شانس زیادی وجود دارد که کودک دوباره با اسباب‌بازی قدیمی بازی کند. 

چند راهکار برای تشویق کودکان به بازی با اسباب‌بازی

می‌توانید بازی‌های گروهی را امتحان کنید. شاید در مورد کودک شما دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی تنهایی او باشد. شاید به کمی تشویق احتیاج دارد. مثلا با چند خانواده دیگر که فرزندانی هم‌سن کودک شما دارند، آشنا شوید. می‌توانید هفته‌ای یک یا چند بار در خانه یک نفر جمع شوید تا بچه‌ها با هم بازی کنند. قرار گرفتن در جمع‌های دوستانه کودکان را به بازی بیشتر تشویق می‌کند.

می‌توانید با کمی دقت در رفتار کودکان بازی مورد علاقه آنها را پیدا کنید. شاید فرزند شما به بازی با ماشین آتش‌نشانی علاقه نداشته باشد اما دوست داشته باشد لباس‌های کمدش را مانند دکور یک فروشگاه بچیند و تظاهر کند که فروشنده است.

سعی کنید فضای بازی کردن را برای کودک خود فراهم کنید. هر آنچه برای بازی نیاز دارد نزدیکش بگذارید و یک فضای باز و آرام برای او تدارک ببینید.

دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی

کلام آخر

گاهی اوقات بازی نکردن کودک دلیل خاص و پیچیده‌ای ندارد. ممکن است کودک شما امروز حوصله بازی نداشته باشد. بچه‌ها انسان‌های کوچک هستند. پس آنها هم مانند ما ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. اجازه ندهید کودک شما سراغ اسباب بازی‌های عجیب و خطرناک برود. فقط هر چند هفته یک بار آنها را با یک بازی تازه آشنا کنید. شاید یکی از اسباب‌بازی‌هایی که فکرش را نمی‌کردید به بازی محبوب فرزندتان تبدیل شود. گاهی دلیل بازی نکردن کودک با اسباب بازی به علایق او مربوط است. در این صورت می‌توانید کودک خود را به بازی در پارک و فضاهای باز دعوت کنید. شاید این بازی‌ها بیشتر مورد پسند او باشند.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0