کودکان در هر سن چه بازی‌هایی می‌کنند؟

کودکان در هر سن چه بازی‌هایی می‌کنند؟

خلاصه: بچه‌ها در هر سنی که باشند بازی کردن را دوست دارند. بازی‌ها فرصت خوبی برای بچه‌ها هستند تا آن چیزهایی را که یاد می‌گیرند تمرین کنند. البته بازی های کودکان در هر سن با توجه به شرایطی که دارند متفاوت است. خوب است بدانیم چه بازی‌هایی برای کودکان در سنین مختلف مناسب است. این مسئله […]

بچه‌ها در هر سنی که باشند بازی کردن را دوست دارند. بازی‌ها فرصت خوبی برای بچه‌ها هستند تا آن چیزهایی را که یاد می‌گیرند تمرین کنند. البته بازی های کودکان در هر سن با توجه به شرایطی که دارند متفاوت است. خوب است بدانیم چه بازی‌هایی برای کودکان در سنین مختلف مناسب است. این مسئله به ما کمک می‌کند فرزندان خود را در معرض بازی‌های مناسبشان قرار دهیم تا هم لذت ببرند و هم چیزهای تازه یاد بگیرند. این مسئله به‌خصوص در مورد نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان اهمیت بیشتری دارد. چراکه بازی‌های مناسب باعث تحریک مغز بچه‌ها شده و به رشد شناختی، جسمی، اجتماعی و عاطفی آنها کمک می‌کند.

بازی‌های مناسب کودکان زیر پنج سال

با توجه به مختص بودن بازی های کودکان در هر سن بازی کردن با بچه‌ها قبل از یک سالگی کمی سخت است. در چند ماه اول نوزادان خیلی قادر به بازی کردن نیستند، اما والدین می‌توانند تا جای ممکن با آنها ارتباط برقرار کنند. قایم باشک پشت دست‌ها بازی سرگرم‌کننده‌ای است که از ماه‌های اول قابل اجرا است. انتخاب اسباب بازی ایمن برای کودک از همان ماه‌های اول اولویت والدین است. می‌توانید پارچه‌هایی با بافت‌های مختلف را نزدیک نوزادتان قرار دهید تا آنها را لمس کند و با آنها آشنا شود. به این صورت، حواس کودک‌ شما زودتر درگیر می‌شود و پرورش می‌یابد. لبخند زدن به نوزادان بازی دلنشین دیگری است که آنها را به ارتباط برقرار کردن و تبادل تشویق می‌کند.

در سن یک تا سه سالگی جسم و روان کودکان به‌سرعت در حال رشد است. می‌توانید با بازی به کودک خود مفاهیمی مثل داخل و خارج را یاد دهید. مثلا یک چیز را داخل یک جعبه بگذارید و سپس آن را بیرون آورید. می‌توانید یک چیز را قایم کنید و از کودگ خود بخواهید تا پیدایش کند. این کار به رشد مهارت حل مسئله کودک کمک می‌کند. توسعه مهارت‌های زبانی، حافظه، مشاهده و هماهنگی عصب و عضله از فواید بازی کردن برای کودکان و خردسالان است. بازی‌های مثل لی‌لی حوضک که با دست انجام می‌شوند به توسعه این مهارت‌ها کمک می‌کنند.

بازی های کودکان در هر سن کم‌کم تغییر می‌کند. در سن چهار پنج سالگی بازی‌ها کمی چالش‌برانگیزتر می‌شوند. می‌توانید بازی‌های کارتی را امتحان کنید. کارت‌ها را بر بزنید و از کودک بخواهید تا جایشان را حفظ کند. می‌توانید بازی‌های رومیزی ساده‌ای را که برای کودکان در این سن طراحی شده‌اند امتحان کنید. بسیاری از خردسالان بازی‌هایی که خودشان می‌سازند را بیشتر دوست دارند. با کودک خود همراهی کنید تا بازی خودش را بسازد.

بازی های کودکان در هر سن

بازی‌های مناسب کودکان بالای پنج سال

کودکان نوپا تازه دارند با دنیای پیرامونشان آشنا می‌شوند. آنها تازه مهارت راه رفتن را یاد می‌گیرند پس اسباب بازی‌های مناسب برای حرکت کودکان برای آنها بسیار مناسب خواهد بود. اما بعد از چهار پنج سالگی کودکان وارد مهد کودک‌ها و تعامل با بچه‌های دیگر می‌شوند. پس با توجه به بازی‌های کودکان در هر سن وقتش رسیده که کودکان بازی‌های تعاملی انجام دهند. بازی‌های تعاملی بازی‌هایی هستند که در آنها کودکان هم از فعالیت خود بازی و هم از تعامل با بچه‌های دیگر لذت می‌برند. در این سن کودک شما می‌تواند در بازی‌های گروهی با دیگر بچه‌ها برای هدف خاصی همکاری کند. مثلا با هم یک کاردستی یا کاغذ دیواری بسازند. وجود قوانین در بازی‌های گروهی می‌تواند کودکان را به چالش بکشد. آنها ممکن است با هم دعوا و آشتی کنند و در این بین کلی چیز تازه یاد بگیرند.

اگر همیشه امکان بازی کردن با بچه‌های دیگر وجود ندارد، فرزند شما می‌تواند تنهایی هم بازی کند. بازی های کودکان در هر سن منحصر به فرد هستند. پس بد نیست بازی های فکری برای کودکان زیر هفت سال را بشناسید و یکی از آنها را برای فرزندتان تهیه کنید. بازی‌های کودکان در این سن تخیلی‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. ممکن است کودک شما در بازی‌هایش ادای بزرگ‌ترها را در بیاورد. نقاشی‌های کودکان هم در این سن کامل‌تر می‌شوند. مثلا ممکن است یک انسان کامل با سر، چشم، دهان، بینی، بدن، دست و پا بکشد. برخی کودکان در حدود پنج سالگی شمردن و حتی نوشتن اعداد یک تا ده را یاد می‌گیرند و بعضی‌هاشان یاد می‌گیرند تا اسمشان را بنویسند. می‌توانید این مهارت‌ها را با بازی به کودک خود یاد بدهید.

بازی‌هایی که کودکان در مدرسه انجام می‌دهند

وقتی بچه‌ها به سن مدرسه می‌رسند بازی‌های رقابتی مثل انواع ورزش‌ها را می‌شناسند. آنها همچنین با بازی‌هایی که به همکاری احتیاج دارند هم آشنا می‌شوند. در عین حال بازی‌های درست کردنی مثل لگو می‌توانند از محبوب‌ترین بازی های کودکان در هر سن باشند. بعد از شروع مدرسه بازی‌های تخیلی که در آن بچه‌ها خودشان را به جای شخصیت‌های مختلف مانند پلیس، جاسوس یا جستجوگر گنج می‌گذارد همچنان ادامه دارد. به‌علاوه بازی‌های فیزیکی مانند توپ‌بازی، دوچرخه‌سواری و رفتن به پارک می‌توانند به رشد جسمی و هماهنگی عصب و عضله در کودکان کمک کنند.

بازی های کودکان در هر سن

چه بازی‌های برای کودکان از سنین مختلف مناسب است؟

شاید شما چند کودک از سنین و جنسیت‌های مختلف داشته باشید. یا ممکن است در جمع‌های فامیلی کودکانی از سنین مختلف با هم جمع شوند. در این صورت با توجه به اینکه ممکن است بازی های کودکان در هر سن متفاوت باشد، چطور می‌توانید یک فعالیت دسته‌جمعی و لذت‌بخش برای کودکان خود ترتیب دهید؟ موقع خرید اسباب بازی برای دختران کوچک خود به بازی‌های گروهی آنها هم فکر کنید. بازی‌های رومیزی خانوادگی گزینه‌های بسیار خوبی برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی هستند. هنگام خرید این بازی‌ها مدلی از بازی را انتخاب کنید که خیلی پیچیده نباشد. به این صورت، همه بچه‌ها خیلی سریع بازی را یاد می‌گیرند و می‌توانند در آن شرکت کنند.

اگر جایی که زندگی می‌کنید حیاط دارد که دیگر کارتان بسیار راحت است. بازی‌های قدیمی مثل هفت‌سنگ، قایم باشک، وسطی و استپ هوایی را در خاطرتان داشته باشید. چراکه فعالیت‌های گروهی می‌توانند اعضای خانواده را به هم نزدیک‌تر کنند. این بازی‌ها همچنین بچه‌ها را به تحرک بیشتر ترغیب می‌کنند. با این روش در تعطیلات طوری سرگرم می‌شوید که اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوید.

علاوه بر خرید اسباب بازی برای پسران خودتان هم می‌توانید بازی بسازید. مثلا با هم یک قلعه بسازید. بچه‌ها عاشق این کارند. می‌توانید از تعدادی ملحفه، مبلمان و وسایل خانه استفاده کنید. می‌توانید یکی از وعده‌های غذایی خانوادگیتان را داخل قلعه بخورید. آخر شب که خودتان و بچه‌ها خسته بودید می‌توانید با هم کتاب بخوانید. در طول خواندن کتاب با هم صحبت کنید و نظرتان را ابراز کنید. به همه بچه‌ها هم فرصت اظهار نظر بدهید.  

بازی های کودکان در هر سن

چه اسباب بازی‌هایی برای کودکمان بخریم؟

یکی از چالش‌هایی که بسیاری از والدین را درگیر می‌کند خرید اسباب بازی برای بچه‌ها است. روی بیشتر اسباب‌بازی‌ها تگی وجود دارد که رده سنی مناسب را نوشته است. کمتر اسباب‌بازی برای کودکان کمتر از یک سال مناسب است. معمولا جغجغه‌ها اولین اسباب‌بازی‌هایی هستند که برای بچه‌ها تهیه می‌کنیم. اگر بازی های کودکان در هر سن را بشناسیم، خرید اسباب‌بازی هم برایمان راحت‌تر می‌شود. جدا از سن بچه‌ها می‌توانید به علایق و خلق‌وخوی آنها هم موقع خرید توجه کنید. ببینید فرزندتان چه بازی‌هایی را بیشتر دوست دارد. کدام بازی‌ها مهارت‌هایی که او لازم دارد را تقویت می‌کنند. برای مثال اگر کودک شما کمی خجالتی به نظر می‌رسد او را برای بازی‌های جمعی و شرکت در گروه‌ها آماده کنید. می‌توانید از کتاب‌هایی با داستان‌های الهام‌بخش هم برای تشویق کودکان استفاده کنید.

در نهایت به خاطر داشته باشید بازی های کودکان در هر سن به آنها مهارت‌های تازه‌ای می‌آموزد و مهارت‌های قبلی آنها را تقویت می‌کند. پس برای بازی با کودکان خود وقت بگذارید و آنها را به انجام بازی‌هایی متناسب با سن آنها تشویق کنید.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0