تست های کشف استعداد کودکان

تست های کشف استعداد کودکان

خلاصه: زمانی کودکان در کوچه و خیابان بازی کرده اجتماعی می‌شدند و وقتی هم که به سن کار کردن می‌رسیدند پیشه والدین خود را دنبال می‌کردند. این روند نسل‌ها رواج داشت تا شکل و ساختار نظام آموزشی تغییر کرد. امروزه در سراسر جهان نظام آموزشی و والدین تلاش می‌کنند شرایطی را فراهم آورند که کودک وارد […]

زمانی کودکان در کوچه و خیابان بازی کرده اجتماعی می‌شدند و وقتی هم که به سن کار کردن می‌رسیدند پیشه والدین خود را دنبال می‌کردند. این روند نسل‌ها رواج داشت تا شکل و ساختار نظام آموزشی تغییر کرد. امروزه در سراسر جهان نظام آموزشی و والدین تلاش می‌کنند شرایطی را فراهم آورند که کودک وارد مسیر حرفه‌ای شود که بیشترین توانایی و بهره‌وری را در آن خواهد داشت. تست کشف استعداد یکی از جدیدترین روش‌هایی است که در کشورهای پیشرفته و سطح یک جهان انجام می‌شود تا علاقه و استعداد کودک شناسایی شوند. در این مطلب بیشتر به این موضوع می‌پردازیم تا بتوانید بهتر کودکانتان را یاری کنید.

استعداد یابی چیست و چرا مهم است؟

هر فرد از بدو تولد توانایی‌های بالقوه‌ای در خود دارد که تا هنگام پیری آن‌ها را حفظ می‌کند. اگر این توانایی‌ها شناسایی شده و پرورش پیدا کنند نقش مهمی در رضایت فردی، اجتماعی و موفقیت فرد ایفا می‌کنند. 

معمولا افرادی که خسته و ناخشنود در محل کار خود حاضر می‌شوند، مشغول کاری هستند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند و بخش عمده دلایل عدم رضایت شغلی افراد، مربوط به انجام کارهایی خارج از علاقه و استعداد فرد است.

استعداد در انسان امری ذاتی و از الطاف خداوند است که ژنتیک، محیط اجتماعی و عناصر مختلف دیگر می‌تواند در پرورش و توسعه آن تاثیرگذار باشد. اگر کودک شما در انجام کاری عملکردی ضعیف دارد، جای نگرانی نیست چرا که حتما در یک بخش دیگر عملکردی عالی خواهد داشت.

استعداد انسان در طول زندگی ثابت است، آنچه تغییر می‌کند آموزش‌ها و مهارت‌هایی است که به دست می‌آورد و می‌تواند توانایی‌های بالقوه او را پرورش دهد و به یک توانمندی کاربردی تبدیل کند. اگر کودک آموزش‌های مورد نیاز را نبیند یا در محیط مناسبی که به توانایی‌هایش بها می‌دهند نباشد این استعداد در ضمیر ناخودآگاه او مدفون شده و نمود خارجی پیدا نمی‌کند.

بنابراین استعدادیابی بسیار مهم است. کودک شناخت کافی نسبت به خود ندارد و نمی‌تواند مسیر مناسب رشد را برای خود پیدا کند. این وظیفه والدین است که راه را برای او هموار کنند که ضمن کشف استعدادها بتواند آن‌ها را پرورش دهد. درصد افرادی که در جوانی فرصت می‌کنند استعداد خود را کشف کنند و در آن مسیر گام بردارند کم است و گاهی خیلی زود دیر می‌شود.

آیا استعدادیابی حقیقت دارد و تست کشف استعداد کودکان چقدر صحیح است؟

تست های کشف استعداد کودکان

پیدا کردن استعداد کودک از طریق تست و آزمون همواره با تردیدهایی از سوی پدر و مادرها روبه‌رو بوده است. آن‌ها می‌پرسند که آیا واقعا با چند سوال می‌توان برای آینده یک فرد تصمیم گرفت؟

والدین نگران هستند که موسسات تنها به فکر درآمدزایی خود باشند و نتایج اعلام شده از سوی آن‌ها دقت کافی را نداشته باشد. بله قطعا با یک تست و چند سوال نمی‌توان استعداد ذاتی یک فرد را کشف کرد و برای آینده او تصمیم گرفت، اما برخی از تست‌ها دیده خوبی به شما می‌دهند که مسیر درست را پیدا کنید.

در واقع تست‌ کشف استعداد کودکان در کنار قرار دادن او در محیط‌ و سنجش مختلف کمک می‌کند شناخت بهتری از توانمندی‌های فرزندتان داشته باشید. باید استعدادیابی را برای کودکان از 3 سالگی شروع کرد، درست است که آن‌ها جهان بینی کاملی نسبت به جهان ندارند اما به اندازه کافی محیط اطراف خود را دیدند و فرصت آموختن، استفاده از حواس پنج‌گانه و تجربه کردن را داشته‌اند. به عنوان مثال خواندن کتاب کودک به فرزند شما کمک کرده از دید متفاوتی به جهان پیرامون خود نگاه کند و دنیا را از دید نویسنده تجربه کند.

البته کار استعدادیابی یک شبه و با انجام یک تست امکان پذیر نیست و به فعالیت‌های مختلفی برای سنجش کودک نیاز دارید که تنها از عهده افراد متخصص بر می‌آید.

تست‌های کشف استعداد کودکان کدامند و چطور اعتبار سنجی می‌شوند؟

رشد کودک با مهارت آموزی همراه است و امروزه والدین فرزندان خود را در کلاس‌های مختلف هنری، آموزشی و ورزشی ثبت نام می‌کنند. همه ما توانایی یادگیری تکواندو را داریم، اما تنها کسی که به این کار علاقه دارد استعداد تکواندوکار شدن را دارد. وقتی کودک خود را بدون استعدادیابی در کلاس‌های مختلف ثبت نام می‌کنید، کار کشف استعدادهای او سخت می‌شود. فراموش نکنید آموزش کودک با زور و اجبار بازده زیادی نخواهد داشت و به نحوی پول هدر دادن است؛ اما اگر آموزش‌ها در مسیر علاقه، ذوق، توانمندی و استعداد او باشد قطعا بازدهی بهتری هم خواهد داشت.

تست کشف استعداد بر اساس روش‌های گوناگون تلاش می‌کند علاقه و توانمندی را ضریب هوشی کودکانکشف کند. برای این کار متخصصان پس از سال‌ها تلاش و تجربه تست‌های مختلفی با کارکردهای گوناگون را ابداع کردند که نتایج بسیاری از آن‌ها تا حد زیادی قابل اتکا است.

تست های کشف استعداد کودکان

در اینجا به معرفی 3 دسته اصلی تست‌های کشف استعداد کودکان می‌پردازیم:

1.    کشف استعداد کودک با تست‌های شخصیت

این تست‌ها ویژگی‌های شخصیتی کودک شما را شناسایی کرده و خصوصیات فردی او را آشکار می‌کند. در این تست‌ها مشخص می‌شود که آیا فرزند شما فردی برونگرا و اجتماعی است یا بیشتر درونگرا است و در دنیای خود سیر می‌کند. این تست می‌تواند نشانه‌های گرایش به افسردگی را در کودکی شناسایی کند که در پیشگیری از بروز بسیاری مشکلات تاثیرگذار است. این که کودک شما درونگرا یا برونگرا است به نوبه خود بد یا خوب نیست، اما به شما کمک می‌کند او را در مسیری هدایت کنید که آرامش بیشتری داشته باشد و بهتر از عهده کارهایش بر بیاید.

اگر کاری که فرد انجام می‌دهد با روحیات و ویژگی‌های شخصیتی او مطابقت نداشته باشد،ِ باعث خستگی، فرسودگی و نارضایتی او از کار می‌شود و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت به پیشرفت شغلی خوبی هم دست پیدا کند.

2.    کشف استعداد کودک از طریق تست‌های توارث و ژنتیک

استعداد و زمینه‌های هوشی تا حدود زیادی به ژنتیک و توارث مرتبط است. اینکه ما می‌گوییم هوش و استعداد فرزندم به مادرش رفته یا حلال‌زاده به دایی‌اش می‌رود قطعا به همین تاثیر وراثت و ژن‌ها روی کودکان اشاره دارد. شما با تست‌ها و آزمون‌های مختلف علمی می‌توانید استعدادهای ارثی فرزندان خود را مشخص کنید. این تست‌ها به شما کمک می‌کند مطمئن شوید فرزندتان تمایلات و توانمندی‌هایی مشابه والدین خود دارد یا متفاوت است، به این ترتیب می‌توانید از اجبار او به انجام کاری که برایش مناسب نیست پیشگیری کنید.

خیلی غم انگیز است که فردی توانمندی و استعدادی داشته باشد، اما به دلیل عدم شناسایی و پرورش در طول عمر خود هیچ استفاده‌ای از آن نکند. در گذشته این امکان خیلی زیاد بود ولی این روزها با کمک پیشرفت علم و دانش می‌توان با چند تست ساده از چنین مشکلاتی پیشگیری کرد.

3.    کشف استعداد کودک با تست‌های هوش

تست های کشف استعداد کودکان

ضریب هوشی کودکان روی استعداد آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. وقتی ضریب هوشی کودکی شناسایی شود راحت‌تر می‌توان مشخص کرد که برای انجام چه کارهایی توانمندی بیشتری دارد. کودکی که هوش اقتصادی یا ریاضی بالایی دارد قطعا راحت‌تر از سایرین می‌تواند در مشاغل این حوزه موفق شود و تحصیل در این رشته‌ها برای او لذت‌بخش‌تر از دیگران است.

تست‌های مختلفی برای سنجش هوش کودکان وجود دارد که اگر زیر نظر یک متخصص باتجربه انجام شود، نتایج دقیق‌تری را نشان می‌دهد. تست هوش وکسلر و تست هوش ریون مشهورترین این آزمون‌ها هستند که در دو رده سنی کودک و بزرگسال قابل انجام هستند.

وقتی استعداد فرزند شما به صورت علمی و دقیق مشخص شد، انتخاب اسباب بازی های آموزشی برای کودکان ساده‌تر می‌شود و آن وقت از دیدن چیزی که برای او خریدید لذت چند برابری خواهد برد. استعداد را از طریق برگزاری مسابقه‌های مختلف هم می‌توان کشف کرد و به طور کلی راهکارهای مختلفی برای کشف آن وجود دارد؛ اینکه شما از تست کشف استعداد کودک کمک بگیرید می‌تواند در شکل دهی آینده روشن برای او تاثیرگذار باشد. چه خوب است که از کنار چنین امر مهمی به راحتی نگذرید و برای شناسایی توانمندی و علایق کودک خود وقت بگذارید.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0