کدام اسباب‌ بازی برای کودک یک‌ ساله مناسب است؟

کدام اسباب‌ بازی برای کودک یک‌ ساله مناسب است؟

خلاصه: یکی از مهم‌ترین نیازهای کودکان در هر سن، بازی است. بازی در واقع بخشی از روند رشد کودک است که باید آن را طی کند. اسباب‌بازی، در همه سنین کودک، از همان دوران نوزادی همراه اوست و می‌تواند نقشی آموزنده در طول دوران کودکی داشته باشد. انتخاب یک اسباب‌بازی مناسب برای کودک، مسئله‌ای است که […]

یکی از مهم‌ترین نیازهای کودکان در هر سن، بازی است. بازی در واقع بخشی از روند رشد کودک است که باید آن را طی کند. اسباب‌بازی، در همه سنین کودک، از همان دوران نوزادی همراه اوست و می‌تواند نقشی آموزنده در طول دوران کودکی داشته باشد. انتخاب یک اسباب‌بازی مناسب برای کودک، مسئله‌ای است که باید مورد توجه والدین باشد. هر اسباب‌بازی باید مناسب سن کودک انتخاب شود و جدا از بحث سرگرمی، بار آموزشی هم برایش داشته باشد. اولین اسباب‌بازی‌های کودک برای دوران زیر یکسال اوست. یعنی دوران نوزادی. این اسباب‌بازی‌ها به دلایل زیادی باید با دقت انتخاب شوند. در این مطلب در مورد اسباب‌بازی‌ برای کودک یک‌ساله بیشتر خواهیم گفت.

ویژگی‌های کودکان یک ساله

کودکان یک‌ساله و کمتر از آن، تازه در معرض آشنایی با دنیای اطراف خود هستند. تا زمانی که نمی‌توانند حرکت کنند تنها با چشم، لامسه و گاهی حس چشایی به شناسایی اطراف خود‌ می‌پردازند. ممکن است کودک در این سن برای مدت طولانی اسباب‌بازی را در دست گرفته و آن را نگاه کند یا در دهان خود قرار دهد. وقتی کودک توان خوابیدن روی شکم خود را پیدا می‌کند، بیشتر سعی در شناسایی اشیا از طریق به دهان بردن آن‌ها دارد. هنگامی‌که کودک یاد می‌گیرد که بنشیند یا به‌صورت چهار دست و پا حرکت کند، وقت آن است که به‌سراغ اسباب‌بازی‌های حرکتی برود. در این سن این نوع اسباب‌بازی‌ها بیشتر توجه او را جلب می‌کند. کودک زیر یک‌سال معمولا نمی‌تواند راه برود. هرچند کودکانی هم هستند که خیلی زود راه می‌روند. اما عموم کودکان در این سن می‌توانند بایستند یا با کمک مبل و صندلی قدم بردارند. به‌همین دلیل اسباب‌بازی‌های فکری و وسایل بازی ساختنی هم در این سن مورد توجه کودک قرار می‌گیرد. در این سن می‌توان به کودک بسیاری از مهارت‌ها را یاد داد و با کمک اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله او را با بسیاری از اشیا و مفاهیم آشنا کرد.

اسباب‌بازی مناسب کودک یک ساله چیست؟

گفتیم که تا پیش از یک‌سال زمانی که کودک هنوز توان نشستن و ایستادن را ندارد، بهتر است اسباب‌بازی‌هایی که حرکت می‌کند را در اختیارش قرار نداد. بعد از آن باید با توجه به علاقه‌مندی کودک اسباب‌بازی مناسب او را برایش تهیه کرد. در ادامه تعدادی اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله و کوچک‌تر را معرفی می‌کنیم:

انواع جغجغه

در این سن معمولا کودکان به انواع جغجغه توجه نشان می‌دهند. این روزها در بازار مدل‌های مختلف جغجغه با جنس‌های مختلف وجود دارد. باید دقت کنید که ممکن است کودک در این سن نتواند جغهغه را در دست خود نگه دارد و مرتب روی صورتش رها شود. پس از جنسی استفاده کنید که باعث آسیب به‌صورت او نشود. جغجغه‌های پارچه‌ای که در رنگ‌های شاد در بازار وجود دارند، انتخاب خوبی برای کودکان در این سن هستند. این جغجغه‌ها به‌راحتی هم قابل شستشو هستند که نکته قابل توجهی است. اگر کودک توان نگه داشتن جغجغه را ندارد، پدر و مادر یا یکی از اعضای خانواده می‌تواند کنار او بنشیند و اسباب‌بازی را برای او نگه دارد. این روزها تشک‌های بازی هم برای کودکان طراحی شده‌اند که انواع جغجغه از بالای آن آویزان هستند. کودک می‌تواند آن را به‌سمت خود بکشد و هر وقت خسته شد رها کند. در عین حال در حالت خوابیده هم می‌تواند با آن‌ها بازی کند.

اسباب‌بازی‌های چوبی

وقتی کودک توانایی نشستن پیدا کرد، علاوه بر انواع مختلف جغجغه که شاید هنوز هم به آن علاقه داشته باشد، می‌توان به‌سراغ اسباب‌بازی‌های مختلف رفت. یکی از بهترین انواع اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله، وسایل بازی چوبی است. این اسباب‌بازی‌ها در حین ایجاد سرگرمی برای کودک، به او آموزش‌هایی هم می‌دهند. شناخت رنگ‌ها، اشکال هندسی، فرم‌ها و بسیاری نکات دیگر را با این اسباب‌بازی‌ها می‌توان برای کودک آغاز کرد. انواع مختلفی اسباب‌بازی‌ها از جنس چوب در بازار وجود دارند. ویژگی‌ خوب این اسباب‌بازی‌های چوبی، دوام آن‌ها و رنگ‌های شاد و زیبا است.

اسباب‌بازی‌های جا انداختنی

این نوع اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله و کمتر از آن، که توانایی نشستن دارند بسیار مناسب است. در این نوع اسباب‌بازی کودک باید تکه درست را در داخل جعبه بیاندازد. این کار برای تقویت هوش کودک، هماهنگی دست و مغز و چشم و تقویت مهارت‌های حرکتی بسیار مناسب است.

پازل‌های ساده

یکی از انواع اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله، پازل است. پازل‌های مناسب برای این سن، معمولا از قطعات بسیار بزرگ و تعداد کم تشکیل شده‌اند. این پازل‌ها یا به‌صورت چوبی یا کاغذی در بازار هستند. با کمک این پازل‌ها به تقویت هوش کودک کمک می‌کنید. در عین حال با این بازی،‌کودک می‌تواند حیوانات یا بسیاری اشیای ساده را نیز بشناسد.

بلوک‌های رنگی

بلوک‌های رنگی یک اسباب‌بازی مناسب برای کودکان یک ساله است. این بلوک‌ها یا به‌ شکل مکعب‌های رنگی یا بلوک‌های رنگی در بازار وجود دارند. ساختن انواع برج و تلاش برای تعادل آن‌ها، یکی از بازی‌های محبوب کودک در این سن است.

لگو و خانه‌سازی

لگو یکی از اسباب‌بازی‌هایی است که برای تمام سنین جذابیت دارد. برای کودک زیر یک سال، قطعات لگو باید بزرگ و نرم باشد. کودک با قطعات رنگی لگو می‌تواند اشکال جالبی را بسازد و خلاقیت و هوش خود را شکوفا کند. انتخاب یک لگو مناسب، به‌عنوان یک اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله، باعث تقویت هوش و خلاقیت کودک می‌شود.

انواع اسباب‌بازی در هم رونده

این نوع اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله‌ای است که می‌تواند بنشیند. حلقه‌ هوش که کودک باید حلقه‌ها را از بزرگ به کوچک روی هم بچیند، اسباب‌بازی‌های چوبی که حالت پازل مانند دارند و باید درهم چفت شوند یا وسایلی از این دست، برای این سن مناسبند.

ابزار موسیقی

یکی دیگر از انواع اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله، وسایل موسیقی است. این وسایل معمولا خیلی ساده طراحی می‌شوند. کودکان در این سن از صدا و موسیقی لذت می‌برند. جالب است بدانید که از همین سن هم می‌توانند با ریتم و ملودی آشنا شوند. ارگ‌های کوچک، بلز یا طبل‌های چوبی کوچک می‌توانند اولین لوازم موسیقی کودک یک ساله شما باشند. کودک با شنیدن موسیقی، آرام می‌شود و استرس و اضطراب نخواهد داشت. در عین حال حافظه کودک نیز با شنیدن ملودی‌های مختلف تقویت خواهد شد.

ماشین‌های رنگی

ماشین‌های رنگی یک اسباب‌بازی مناسب برای کودک یک‌ساله است. جالب است که این ماشین‌ها علاوه بر پسربچه‌ها، مورد توجه دختران هم قرار دارد. حرکت کردن ماشین، برای بچه‌ها جذابیت زیادی دارد. ماشین‌های کشیدنی که یک نخ به آن‌ها وصل است هم برای کودک جذابیت دارد. حرکت کردن ماشین، باعث هیجان زده شدن او می‌شود.

عروسک

عروسک نیز یک اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله است. دختر بچه‌ها معمولا از همان دوران کودکی، علاقه زیادی به انواع عروسک دارند. عروسک‌هایی که شکل کودکان ساخته می‌شوند بیشتر مورد توجه دختربچه‌های یک‌ساله است. اما عروسک‌های پولیشی با شکل حیوانات، تقریبا برای تمامی کودکان سرگرم‌کننده هستند. کودکان زمان زیادی را صرف بازی با عروسک‌های خود می‌کنند و برای بسیاری از آن‌ها، اولین عروسک‌هایشان تا آخر عمر خاطره می‌شود. پس در انتخاب اولین عروسک برای کودک دقت کنید.

کتاب

اسباب بازی حمام

یکی دیگر از انواع اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله، کتاب است. کتاب‌های مناسب این سن کتاب‌هایی هستند که پاره نمی‌شوند. یعنی یا از جنس پارچه هستند یا پلاستیک. این کتاب‌ها دارای تصاویر رنگی از حیوانات، میوه‌ها یا اشیای مورد علاقه کودکان هستند. در واقع این کتاب‌ها، اولین قدم کودک برای ورود به دنیای کتاب‌خوانی هستند. با خواندن کتاب برای کودکان، روند به حرف افتادن کودک و آشنا شدن او با زبان را سریع‌تر طی می‌کنید.

هنگام خرید اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برای آموزش کودک خود عجله نداشته باشیم. اجازه بدهیم کودک با اسباب‌بازی‌های ساده، دنیای پیرامون خود را کشف کند. اسباب‌بازی مناسب هر سن را برای او تهیه کنید. هنگام خرید اسباب‌بازی برای کودک یک‌ساله یا کمتر به ایمنی وسیله خیلی توجه کنید. اسباب‌بازی نباید گوشه‌های تیز داشته باشد. قطعاتی که از هم جدا می‌شوند اصلا نباید کوچک باشند. کودک در این سن همه چیز را در دهان خود می‌گذارد.

جنس مواد به‌کار رفته برای ساخت اسباب‌بازی اهمیت زیادی دارد. چون کودک ممکن است ساعت‌های زیادی با اسباب‌بازی خود بازی کند یا آن را در دهان بگذارد. پس نباید جنس نامرغوب بخرید. به استاندارد‌های اسباب‌بازی‌ها خیلی دقت کنید و بهترین را برای کودک خود تهیه کنید.

به رنگ اسباب‌بازی توجه کنید. رنگ‌های شاد باعث هیجان و شادی کودک شده و از بازی با‌ آن اسباب‌بازی لذت زیادی می‌برد. اگر عروسک پولیشی برای کودک می‌خرید دقت کنید که پرزهای پولیش خیلی بلند نباشد. برای این سن معمولا به‌سراغ پولیش‌های خیلی کوتاه می‌روند. وقتی کودک توان نشستن یا راه رفتن ابتدای را پیدا کند، به‌سمت اسباب‌بازی‌های حرکتی کشیده می‌شود. اسباب‌بازی‌هایی که کودک بتواند آن‌ها را حرکت بدهد در این سن بهترین انتخاب برای او هستند. اما دقت کنید که حرکت اسباب‌بازی با حرکت کودک هماهنگ باشد تا باعث زمین خوردن او نشود.

برای بازی با کودک زمان بگذارید. کودک شما دیگر هیچ‌وقت نه ماهه یا یک‌ساله نمی‌شود. پس با زمان گذاشتن برای او، در روند طبیعی رشدش نقش موثری خواهید داشت.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0