همه چیز درباره مونوپولی

همه چیز درباره مونوپولی

خلاصه: کلمه مونوپولی از دو کلمه منو (به یونانی: mono، به معنی تنها) و پولی (به یونانی: poly، به معنی فروش) به وجود آمده است. منوپولی در واژه به معنای انحصار گری و یا انحصار طلبی است. موضوع بازی منوپولی تلاش بازیکن‌ها در بازی  برای به دست گرفتن انحصارطلبی خانه‌ها در زمین بازی است. طبق تحقیقات انجام شده  از سال ۱۹۳۵ تا اکنون غریب به ۷۵۰ میلیون نفر بازی منوپولی را انجام داده اند. در این بازی برخی از معروفترین نقاط دیدنی لندن را هم  آوردند  که این روزها به قسمت اساسی از بازی تبدیل شده است که به جای بازی اصلی، بیشتر بر خرید موارد تجملاتی ومجبور کردن بازیکن بر پرداخت مالیات متمرکز می کند.

مونوپولی:

مونوپولی به چند نام  ایروپولی و روپولی  و عمو پولدار در ایران شناخته شده است، این بازی در سال ۱۹۰۳ با اسم«TheLandlord’s Game» توسط یک خانم آمریکایی به نام  الیزابت مگی فلیپس طراحی شده  است و توسط شرکت برادران پارکر ساخته شده و به صورت بسته‌بندی توسط شرکت هزبرو آمریکا منتشر شده.

کلمه مونوپولی از دو کلمه منو (به یونانی: mono، به معنی تنها) و پولی (به یونانی: poly، به معنی فروش) به وجود آمده است. منوپولی در واژه به معنای انحصار گری و یا انحصار طلبی است. موضوع بازی منوپولی تلاش بازیکن‌ها در بازی  برای به دست گرفتن انحصارطلبی خانه‌ها در زمین بازی است. طبق تحقیقات انجام شده  از سال ۱۹۳۵ تا اکنون غریب به ۷۵۰ میلیون نفر بازی منوپولی را انجام داده اند.

در این بازی برخی از معروفترین نقاط دیدنی لندن را هم  آوردند  که این روزها به قسمت اساسی از بازی تبدیل شده است که به جای بازی اصلی، بیشتر بر خرید موارد تجملاتی ومجبور کردن بازیکن بر پرداخت مالیات متمرکز می کند.

از صفحه‌ها و مهره‌هایی با موضوع  داستان‌های «هری‌پاتر» و «بازی تاج و تخت» گرفته تا نسخه‌هایی از مونوپولی که با موضوع شهرهایی خاص طراحی شده و نام اماکن و بناهایی شناخته‌شده از این شهرها را روی صفحه خود دارند.

بازی مونوپولی امروزه به بیش از 37 زبان مختلف دنیا منتشر شده است.همچنین اسم کلمه «مونوپولی» به نام تاجری به نام(چارلز دارو ) از اهالی فیلادلفیا ثبت شده.

اولین نسخه مونوپولی هم توسط دارو و با وسایلی که در خانه داشت درست کرد و فروخته شد.

مهره‌های آن هم مجسمه‌های فلزی بسیار کوچکی  از جمله به شکل کفش، فانوس، ماشین مسابقه، گربه و کلاه بوده  که از دستبند خواهرزاده دارو آویخته شده بود.می توان گفت در واقع الهام گرفته از دست بنددختر کوچک در خانواده دارو بوده.

برادران «پارکر» به دارو گفته بودند در این بازی سرمایه‌گذاری نخواهند کرد به ایعلت که از نظر آن ها بازی مونوپولی  «۵۲ ایراد خلی مهم » داشت که باعث می شد طرفداران زیادی نداشته باشد .یکی از دلایل آن هم پیچیدگی بازی و موضوع بازی که ممکن بود خسته کننده شود .

به همین خاطر دارو قبل از فرستادن بازی به بازار که در آستانه ورشکستگی بود و زمانی که بازی وارد بازار شد نام دارو به عنوان کسی که با اراده و هوش بالای خود به تنهایی توانسته بود در این بازی سرمایه گزاری کند و به میلیون ها دلار سرمایه برسد ثبت شد.

حتی کتابی هم با عنوان مونوپولیست ها (MONOPOLIST’s) درباره بازی مونوپولی نوشته شده و بعد  از آن مقالات و انتقادات  و بررسی های زیادی در مورد بازی مونوپولی و کتاب مونوپولیست درنیویورک تایمز و…نوشته شده است که به تعریف  نیویورک تایمز، نمی‌توان به راحتی از کنار داستان یک اسباب بازی گذشت و امروزه یکی از سرگرمی‌های جذاب برای بیشتر مردم جهان شده است!

در سال های اولیه این بازی در جمع‌های روشنفکرانه و در میان دانشجویان بسیار پرطرفدار شد، دو دسته قانون داشت که در واقع به دو روش می‌شد آن را بازی کرد: به شیوه‌ای «ضد انحصار» که در آن سرمایه ای که تولیدشده بود در بازی بین بازیکنان تقسیم می‌شد و یا روش دوم این که  انحصارطلبانه که در آن هر یک از بازیکنان به دنبال کشاندن بقیه به سمت ورشکستگی و گرفتن سرمایه  آن ها  بود .

تفاوتی که  دارو با نام «مونوپولی» به بازار فرستاد با نسخه مگی(طراح بازی) این است که در بازی قانون دوم یعنی (قوانین غیر انحصاری و «عادلانه») خبری نیست. در بازی مونوپولی کلاسیک، رقابت برای به دست آوردن انحصار خانه‌های بازی و دریافت پول از رقبای بازی و عبور از آن خانه‌هاست.
هدف هر بازیکن هم در آخر به  شکست  و  تصاحب سرمایه آنهاست.

زمانی که اولین بازی مونوپولی به درست شد و به بازار رفت بیشتر قسمت ها به صورت دستی ساخته شده بود،صفحه بازی از یک پارجه کتان روغنی ساخته شده بود. خانه های بازی از چوب ساخته شده بودند.
تمامی کارت های بازی دستی رنگ آمیزی شده بود و نوشته های هم دستی انجام شده بود، تمامی مهره های بازی هم از جنس چرم مخصوصی که با آن دست بند می ساختند بود .
در اواسط دهه ۱۹۳۰ میلادی،همچنان مونوپولی پرفروش ترین بازی در آمریکا بود و تاکنون نیز نزدیک به ۷۵۰ میلیون نفر این بازی را انجام داده اند.

خصوصیات بازی مونوپولی:

1-بازی مونوپولی  توسط دو تا هشت بازیکن انجام می شود. در این بازی ، بازیکنان در اطراف فضاهای هیئت مدیره حرکت می کنند ، با خرید و فروش زمین و ساختمان سعی می کنند تا به ثروتمندترین بازیکن تبدیل شوند.

2-از خصوصیات دیگر بازی مونوپولی،با نفرات بالا ، شانس زیاد ، زمان بازی طولانی.

3-در بازی مونوپلی یک هیئت مدیره وجود دارد .در کناره های صفحه بازی تابلو املاک (خیابان ها و مشاغل) برای فروش وجود دارد.

4- 22 خیابان (هر کدام رنگ های مشخصی دارند)، 4 ایستگاه راه آهن ، شرکت الکتریکی و آب کار می کند.

5-همچنین فضاهایی به نام مالیات بر درآمد ، مالیات بر لوکس ، قفسه سینه و شانس وجود دارد.

6-در نسخه اصلی بازی، املاک و ایستگاه های راه آهن به نام خیابان های شهر آتلانتیک سیتی در نیوجرسی در ایالات متحده نامگذاری شده اند.

در نسخه اصلی انگلیس ، نام آنها به خیابان های لندن داده شده است.

روش بازی کردن:

ابتدا برای شروع بازی ، روی صفحه بازی مهره هارو میچینیم و کارت ها را به اصطلاح بر میزنیم  و رو به روی صفحه قرار می گیرند. هر بازیکن یک نشانه (یک قطعه بازی) مانند انگشت شست ، یک اسب تکان دهنده ، یک چکمه ، یک سگ و غیره انتخاب می کند (بسته به مدل هر بازی متفاوت است ) ، و آن را در روی صفحه قرار می دهند.

یک بازیکن به عنوان بانکدار انتخاب می شود که به این بازیکن اعتماد می شود اعتمادکرد ،که پول را از بانک تقسیم کند و پولهای خرج شده بازیکنان را در طول بازی جمع کند و به بانک بگذارد. بانکدار برای شروع بازی به هر بازیکن 1500 دلار می دهد.

هر بازیکن تاس ها را می چرخاند و بازیکنی که بالاترین مقدار را جمع کرده اولین نوبت را می گیرد و بازی را شروع می کند.

اگر در ملکی فرود بیایید که هیچ بازیکنی مالک آن نیست ، می توانید آن را با قیمت چاپ شده روی تابلو از بانک خریداری کنید. اگر هم نمی خواهید  آن را بخرید ، بانکدار آن را در یک حراجی به همه بازیکنان می فروشد. بازیکنی که روی این ملک فرود آمد ممکن است از این حراج استفاده کند ،حتی اگر در ابتدا گفته باشد که مایل به خرید نیست.

بازیکنی که ملک را خریداری می کند یا در حراجی آن را برنده می شود ، پول خود را به بانک پرداخت می کند و کارت املاک را از بانک می گیرد ، که در آن اطلاعات مهم مربوط  ذکر شده است. اگر در ملکی که بازیکن دیگری در اختیار دارد فرود بیایید ، باید اجاره ای را که در کارت آن خانه  به آنها پرداخت کنید.

اگر روی ملکی که متعلق به خود هستید فرود بیایید مجازاتی در نظر گرفته نمی شود  در این حالت دیگر لازم نیست کاری انجام دهید. اگر بر روی قسمت شانس یا کارت شانس قرار گرفتید ، باید کارت برتر را از عرشه مربوطه بیرون بیاورید و دستورالعمل های آن را دنبال کنید. کارت های شانس معمولاً باعث می شوند شما به فضاهای مختلف روی تخته بروید و کارت های شانس معمولاً به شما پول جایزه می دهند یا شما را مجبور به پرداخت پول به بانک می کنند.

وقتی کارت را تمام کردید ، آن را در پایین عرشه ای که از آن آمده است قرار دهید ، مگر اینکه در کارت گفته شود که ممکن است آن را نگه دارید. اگر هنگام جابجایی رمز خود بر روی قسمت حرکت  فرود بیایید یا از آن عبور کنید ، 200 دلار از بانک دریافت می کنید. اگر در پارکینگ رایگان فرود بیایید ، اتفاقی برای شما رخ نمی هد این قسمت یک فضای استراحت برای شما می باشد .

انواع بازی مونوپولی:

از معروفترین بازی مونوپولی:

بازی فکری مونوپولی بازی تاج و تخت هزبرو

تصویر بالا (بازی فکری مونوپولی بازی تاج و تخت هزبرو)

انواع دیگر بازی مونوپولی:

1-بازی فکری مونوپولی سریع و خشن هزبرو

2-بازی فکری مونوپولی Friends هزبرو

3-بازی فکری مونوپولی باب اسفنجی هزبرو

4-بازی فکری مونوپولی لیورپول هزبرو

5-بازی فکری مونوپولی چلسی هزبرو

6-بازی فکری مونوپولی مدل1 Monopoly

7-بازی فکری سرنخ بازی تاج و تخت هزبرو

8-بازی فکری سرنخ هری پاتر هزبرو

9-بازی فکری چمپیونز پولی

10-بازی فکری ایروپولی

برای مشاده بازی های مونوپولی کلیک کنید

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0