درباره مزایای قصه گویی برای کودکان بیشتر بدانید

درباره مزایای قصه گویی برای کودکان بیشتر بدانید

خلاصه: زمانی بود که بچه‌ها به داستان‌های زیادی گوش می‌دادند، مخصوصاً در تمام طول روز. چه مکان‌های دلربا و چه موجودات اسرارآمیز و چه نحوه روایت داستان از سوی بزرگترها، تمام اینها کودکان را جذب داستان‌های مختلف می‌کرد. پیچ و تاب‌های داستانی، مکان‌های مسحور کننده و شخصیت‌های دراماتیک، همگی کودکان را مجذوب خود می‌کنند، زیرا آنها […]

درباره مزایای قصه گویی برای کودکان بیشتر بدانید

زمانی بود که بچه‌ها به داستان‌های زیادی گوش می‌دادند، مخصوصاً در تمام طول روز. چه مکان‌های دلربا و چه موجودات اسرارآمیز و چه نحوه روایت داستان از سوی بزرگترها، تمام اینها کودکان را جذب داستان‌های مختلف می‌کرد. پیچ و تاب‌های داستانی، مکان‌های مسحور کننده و شخصیت‌های دراماتیک، همگی کودکان را مجذوب خود می‌کنند، زیرا آنها همیشه به دنبال کشف دنیای جدید و عجیب اطراف خود هستند. بچه‌ها کنجکاو هستند و سؤالات زیادی می‌پرسند، از این رو، خرید کتاب کودک و داستان تعریف کردن و قصه گویی برای آنها می‌تواند راه‌کاری عالی برای رسیدن به سوالاتشان باشد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره مزایای قصه گویی برای کودکان صحبت کنیم تا شما را برای انجام این کار بیشتر ترغیب کنیم. اما قبل از آن می‌توانید درباره اهمیت کتاب خواندن برای کودکان در مقاله‌های پیشین ما بخوانید.

داستان سرایی یا قصه گویی چیست؟

داستان سرایی یا قصه گویی یک شکل خلاقانه از بیان است که در آن تخیل به کلمات تبدیل می‌شود. برای روایت داستانی که شنوندگان را تا انتها درگیر نگه دارد، به کلمات و تنوع در لحن نیاز است. یک داستان‌نویس خوب همچنین باعث می‌شود که شنونده مدام تخیل خود را درگیر با داستان نگه دارد و به او اجازه می‌دهد تا پا به پای او در گفتن قصد همراه شود.

قصه گویی می‌تواند اشکال مختلفی مانند همراه با رقص، نمایش عروسکی، موزیکال، کمدی، شعر و غیره داشته باشد. برای تسلط بر این مهارت نیاز به صبر، پشتکار و تلاش بسیار همراه با آزمون و خطا دارید.

چگونه برای کودکان قصه بگوییم: 5 روش آسان برای روایت یک قصه

مزایای قصه گویی برای کودکان

اینکه ندانید چگونه برای کودک خود قصه بگویید ممکن است کمی شما را ناامید کند، به خصوص زمانی که کودک شما دوست دارد تا هر شب قبل از خواب به داستانی جدید گوش دهد.

ذهن کودکان همیشه در حال کاوش چیزهای جدید است و البته که به راحتی حوصله‌شان سر می‌رود و آنقدر سریع از موضوعی به موضوع دیگر می‌روند که کلی تلاش نیاز است که دوباره حواس آنها را جمع داستان کنید. پس چگونه می‌توانید توجه کودک را به خود جلب کنید و او را در زمان قصه گویی در کنار خود نگه دارید، بدون اینکه او را وادار به این کار کنید و کودک احساس خستگی کند؟ در اینجا چند نکته برای کمک به شما در این زمینه وجود دارد.

  1. شنونده را درک کنید: اولین و مهم‌ترین گام این است که مخاطب خود را درک کنید. دانستن اینکه آنها چه می‌خواهند به شما کمک می‌کند داستانی جذاب بسازید و روایت کنید. بنابراین از خود بپرسید فرزندتان چه چیزی را دوست دارد: ابرقهرمانان، شاهزاده‌ها و شاهزاده خانم‌ها، بیگانگان یا شخصیت‌های تاریخی؟
  2. پیام خود را بسازید: گام بعدی این است که پیامی را تعریف کنید که می‌خواهید از طریق داستان خود منتقل کنید. بچه‌ها چه چیزی را باید از داستان یاد بگیرند؟ آیا چیز خاصی وجود دارد که بخواهید آنها از این داستان درک کنند؟ داستان‌های خود را بر اساس این سوالات بسازید.
  3. کلمات خلاقانه را در قصه‌های خود بگنجانید: استفاده از واژگان مبتکرانه و جذاب زمانی که داستانی را برای کودکان تعریف می‌کنید، بهترین کار برای درگیر کردن کودک با روایت است. اما استفاده از کلماتی که درک آنها برای کودک دشوار است را محدود کنید.
  4. سبک بیانی: با بیان شیوا و دراماتیک داستان، شنوندگان را شیفته خود نگه دارید. پرانرژی باشید، احساساتی شوید و با جریان داستان حرکت کنید. اگر داستان ایجاب می‌کند، تمام اتفاقات هیجانی را همان‌گونه که در قصه اتفاق می‌افتند، روایت کنید.
  5. زمان بندی: نمی‌توان به اندازه کافی بر اهمیت زمان در قصه گویی و تأثیری که می‌تواند بر کودکان بگذارد تأکید کرد. چه بعدازظهر داستان را تعریف کنید، یا داستان قبل از خواب یا صرفاً طنز برای روایت در یک روز بارانی باشد، باید مناسب و متناسب با حال و هوا و زمان روز باشد.

آیا واقعاً در قصه گویی باید اینقدر حساس باشیم؟ آیا واقعاً لازم است؟» اگر بدانید که قصه گویی و داستان سرایی برای کودک شما چه مزایایی دارد، مطمئنا پاسخ شما به این سوالات «بله» خواهد بود. برای اینکه به مزایای قصه گویی برای کودکان پری ببرید در ادامه ما را همراهی کنید.

15 فایده قصه گویی برای بچه‌ها

مزایای قصه گویی برای کودکان

داستان‌ها علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، فواید بی‌شماری برای کودکان دارند و به رشد کلی آن‌ها کمک می‌کنند. چه داستان را از روی کتاب برای کودک خود بخوانید، چه از یک تجربه شخصی داستانی را روایت کنید یا داستان فیلم مورد علاقه خود را بازسازی کنید، قصه گویی شما می‌تواند تأثیری ماندگار در دوران کودکی آنها ایجاد کند. در اینجا چند مزیت دیگر قصه گویی در دوران کودکی را بیان می‌کنیم:

  1. فضایل و اخلاق را به کودکان می‌آموزد: صداقت، راستگویی، قدردانی و بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی مثبت را می‌توان از طریق داستان‌های جذاب در کودکان نهادینه کرد.
  2. درک فرهنگ‌ها: از قصه‌ها می‌توان برای حفظ ارتباط کودکان با ریشه‌های خود و درک تاریخ و سنت‌های خود استفاده کرد. داستان‌ها، مانند فرهنگ‌ها، از سرزمینی به سرزمین دیگر متفاوت هستند. قصه گویی از وطن و دیگر کشورها به کودک کمک می‌کند تا تنوع فرهنگی موجود در این جهان را درک کند.
  3. مهارت شنیداری را بهبود می‌بخشد: برای لذت بردن کامل از داستان، باید به راوی توجه کرد تا چیزی از قلم نیفتد. یک جلسه خوب قصه گویی می‌تواند مهارت شنیداری کودک را بهبود بخشد.
  4. کنجکاوی را بر می‌انگیزد: توقف داستان درست در زمان اوج آن، شنونده را مشتاق می‌کند که بداند در ادامه چه اتفاقی می‌افتد. این موضوع بچه‌ها را کنجکاو و آنها را تشویق به پرسیدن سؤال می‌کند که به یادگیری، رشد و تکامل آنها نیز کمک می‌کند.
  5. تخیل را تقویت می‌کند: کنجکاو بودن یک چیز و تقویت قوه تخیل هم چیز دیگری است. داستانی با روایت خوب شما را به نقاط مختلف جهان، اعم از واقعی و تخیلی می‌برد. داستان‌هایی با عنصر فانتزی و جادویی به بهبود تخیل و تفکر خلاق شنوندگان کمک می‌کند.
  6. تمرکز را بهبود می‌بخشد: گوش دادن به داستان‌ها به بهبود دامنه توجه و سطح تمرکز نیز کمک می‌کند.
  7. واژگان جدید را معرفی می‌کند: وقتی هر بار که داستانی را روایت می‌کنید اصطلاحات جدیدی را وارد قصه خود کنید، کودکان آنها را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند معانی این کلمات ناآشنا را درک کنند. این کار به آنها کمک می‌کند دایره لغات خود را بهبود بخشند.
  8. روند یادگیری را بهبود می‌بخشد: داستان‌ها روش منحصر به فردی برای بهبود فرآیند یادگیری، هم در سطح آکادمیک و هم در سطح شخصی هستند. قصه گویی می‌تواند کودکان را در یک فرآیند یادگیری خلاقانه مشارکت دهد که درک سخت‌ترین موضوعات را آسان می‌کند.
  9. هوش هیجانی را توسعه می‌دهد: این رمز موفقیت در مراحل مختلف زندگی انسان است. رشد هوش هیجانی در کودکان به آگاهی و کنترل احساسات و عواطف ربط دارد. داستان‌ها به شما کمک می‌کنند تا به روشی ساده و در عین حال زیبا به این رشد دست پیدا کنید.
مزایای قصه گویی برای کودکان
  1. همدلی را می‌آموزد: توانایی فکر کردن به جای دیگران، قرار دادن خود به جای دیگران و درک احساسات آنها، فرد را به فردِ بهتری تبدیل می‌کند. داستان‌ها می‌توانند به شما بیاموزند که نسبت به دیگران همدلی بیشتری داشته باشید و نسبت به نیازهای آنها حساس باشید.
  2. ارتباط را بهبود می‌بخشد: قصه گویی می‌تواند مهارت‌های ارتباطی کودک را تقویت کند و بیان آنها را نیز بهبود دهد. خواندن یا گوش دادن به داستان‌ها به کودکان کمک می‌کند تا راحت‌تر خود را بیان کنند و در نتیجه مکالمه‌های شفافی با دیگر افراد خواهند داشت.
  3. استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد: داستان‌ها نه تنها کودکان را سرگرم می‌کنند، بلکه آنها را مجذوب خود می‌کنند زیرا آنها را به دنیاهای مختلف در قلمرو خیالی می‌برند. گوش دادن به چنین داستان‌های لذت بخشی و تجربه جادو و فانتزی در ذهن آنها می‌تواند سطح استرس و اضطراب را در کودکان کاهش دهد.
  4. حافظه را تقویت می‌کند: چه قصه شما طولانی باشد و چه کوتاه، بچه‌ها تمایل دارند داستان، شخصیت‌ها و سایر جنبه‌های آن را تا زمانی که می‌توانند به خاطر بسپارند. در واقع همین موضوع، قصه گویی را برای کودکان با اهمیت می‌کند؛ اما می‌تواند برای قصه گو مضر باشد، زیرا اگر شما داستانی را تکرار کنید، بچه‌ها شما را با آن به خاطر می‌آورند.
  5. یادگیری آکادمیک را آسان می‌کند: برخی موضوعات تحصیلی ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با داستان‌های مختلف دارند. این یکی از راه‌هایی است که داستان‌ها می‌توانند یادگیری تحصیلی را برای کودکان آسان‌تر کنند. توانایی تفکر خلاقانه که آنها با گوش دادن به داستان‌ها در خود ایجاد می‌کنند، همچنین یادگیری آکادمیک را نیز بهبود می‌دهد.
  6. آنها را به قصه گویی و نویسندگی مشتاق می‌کند: گوش دادن به داستان‌های جذاب ممکن است الهام بخش کودکان باشد تا روزی روایت خود را بنویسند یا خودشان قصه گو شوند.

فواید قصه گویی برای کودکان بی شمار است. این هنری دور از فناوری است و از این رو راهی عالی برای گذراندن ساعاتی با کیفیت با فرزندانتان است. شما می‌توانید ژانری را که فرزندتان بیشتر دوست دارد انتخاب کنید و در آن ژانر داستان‌ها و قصه‌های متعددی برای کودک خود تعریف کنید. با این وجود، داستان‌های افسانه‌ای کلاسیک و افسانه‌ای برای کودکان جذاب‌ترین و تأثیرگذارترین نوع داستان‌ها هستند. زمان و داستان مناسب را انتخاب کنید، از کلمات خلاقانه و جذاب استفاده کنید تا روایت خود را برای کودکتان جذاب کنید و خواهید دید که کودکتان غرق دنیای جذاب قصه‌ها خواهد شد.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0