معرفی بازی رومیزی شب مافیا؛ از تاریخچه تا آشنایی با کارت‌های بازی

معرفی بازی رومیزی شب مافیا؛ از تاریخچه تا آشنایی با کارت‌های بازی

خلاصه: مافیا یکی از جذاب‌ترین بازی‌های گروهی در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی سال‌های اخیر است. بازی مهیجی که مبتنی بر هوش، توان حل مسئله و فن بیان پیش می‌رود. خبر خوب برای طرفداران بازی مافیا اینکه می‌توانند با استفاده از بردگیم شب مافیا، به شیوه جدید و خلاقانه‌ای بازی محبوب خود را تجربه کنند. در این […]

مافیا یکی از جذاب‌ترین بازی‌های گروهی در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی سال‌های اخیر است. بازی مهیجی که مبتنی بر هوش، توان حل مسئله و فن بیان پیش می‌رود. خبر خوب برای طرفداران بازی مافیا اینکه می‌توانند با استفاده از بردگیم شب مافیا، به شیوه جدید و خلاقانه‌ای بازی محبوب خود را تجربه کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بازی رومیزی شب مافیا بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

تاریخچه بردگیم شب مافیا

بررسی تاریخچه بردگیم‌ها برای درک بهتر ماهیت آن‌ها خیلی جالب است. دیمیتری دیویدف در سال 1986 میلادی برای نخستین بار بازی مافیا را طراحی کرد. او بازی خود را به دانشکده روانشناسی دانشگاه دولتی روسیه عرضه کرد. بازی طراحی شده از سوی او از دو گروه شهروندان و مافیا تشکیل می‌شد. پس از آن در طول دهه 90 میلادی، این بازی شهرت جهانی پیدا کرد.

ورود بازی مافیا به ایران نیز به دهه 1380 بر می‌گردد. دانشجویان ایرانی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته بودند، این بازی را فراگرفته و در بازگشت به کشور آن را به خانواده و دوستان خود آموختند. در سال‌های اخیر چند بردگیم با محتوای مشابه بازی مافیا رونمایی شده است. بازی رومیزی شب مافیا به عنوان معروف‌ترین بردگیم در این زمینه شناخته می‌شود.

نقد و بررسی بازی رومیزی شب مافیا

معرفی بازی رومیزی شب مافیا

برای معرفی بازی رومیزی شب مافیا باید حتما به دلایل محبوبیت آن در بین انواع سبک بردگیم موجود اشاره کنیم. این بازی قوانین و چارچوب‌های مشخصی دارد. در عین حال می‌توان در جمع‌های بزرگ آن را تجربه کند که شاید مهم‌ترین دلیل محبوبیت آن باشد. چالش‌های فکری و تعامل بازیکنان با یکدیگر نیز در بازی شب مافیا به اوج می‌رسد.

به طور کلی این بازی را می‌توان در جمع‌های 5 الی 40 نفره تجربه کرد. رده سنی مناسب برای بازی شب مافیا نیز از 10 سال به بالاست. چرا که بازی از درجه سختی بالایی برخوردار است و کودکان نمی‌توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند. به طور متوسط بازی در مدت زمان 60 الی 90 دقیقه به اتمام می‌رسد.

داستان بازی هم در نوع خود فوق‌العاده جذاب است. شخصیت‌های بازی به طور کلی به چهار دسته مافیا، شهروند، خاکستری و مستقل تقسیم می‌شوند. شخصیت‌های مافیا در بازی به خوبی همدیگر را می‌شناسند. این در حالی است که شهروندان به هیچ عنوان با هم آشنایی ندارند.

مافیا در تلاش است تا با ایجاد اختلاف در بین شهروندان زمینه حذف آن‌ها را فراهم کند. شهروندان هم باید در مقابل مافیا ایستادگی کنند و حتی آن‌ها را از بازی کنار بزنند. درباره دو گروه شخصیتی دیگر در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم. در قالب هر یک از گروه‌های بازی، کارت‌های شخصیت مختلفی بین افراد توزیع می‌شوند. هر کارت دارای ویژگی‌ها و وظایف مشخصی است. فرد صاحب کارت باید صرفا در چارچوب تعیین شده در بازی فعالیت کند.

همه فرآیند‌های بازی نیز زیر بازی گردان یا همان خدا (God) در بازی کنترل می‌شود. شب‌ها در بازی جولانگاه مافیا است و باید شهروندان را کنار بزنند. در حالی که روزها شهروندان هستند که باید مافیا را شناخته و حذف کنند.

معرفی بازی رومیزی شب مافیا؛ بررسی کارت‌های بازی

یکی از ویژگی‌های بردگیم‌های عالی، مشارکت دادن گروه زیادی از افراد در جریان بازی است. همان طور که اشاره کردیم، بازی رومیزی شب مافیا را می‌توان در جمع‌های 5 تا 40 نفره برگزار کرد. 40 کارت شخصیت در بسته بازی وجود دارد. هر یک از کارت‌ها ویژگی‌های خاصی را به همراه دارند. افراد صرفا می‌توانند بر اساس کارت شخصیت خود در بازی نقش‌آفرینی کنند. کارت‌های شخصیت بازی شب مافیا در 4 دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند. این سه دسته عبارت‌اند از:‌

1. گروه شهروند

معرفی بازی رومیزی شب مافیا

در گروه شهروند شخصیت‌های مختلفی وجود دارند. شهروندان باید از خود و شهر در برابر مافیا محافظت کنند. برای این منظور شخصیت‌های مختلفی تعریف شده‌اند. از جمله مهم‌ترین کارت‌های شخصیت گروه شهروند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکتر: هر شب یک نفر را از حمله نجات می‌دهد. در طول بازی فقط یکبار می‌تواند خودش را نجات دهد.
  • افیون: یکبار در بازی می‌تواند تصمیم خود را عملی کند. پس از آن خود افیون نیز از بازی حذف می‌شود.
  • کارآگاه: هر شب یک نفر را انتخاب می‌کند تا گرداننده بازی مشخص کند که او مافیا است یا خیر.
  • فدایی: تا قبل از مرحله اول رأی‌گیری در بازی، یک مرتبه از جای خود بلند می‌شود و یک نفر را به همراه خودش از بازی خارج می‌کند.
  • کلانتر: هر شب می‌تواند یک نفر را انتخاب کند. در صورتی که فرد انتخاب شده مافیا باشد، از بازی حذف می‌شود. ولی اگر شهروند باشد، کلانتر از بازی کنار می‌رود. اگر شخصیت مستقل باشد، اتفاقی نمی‌افتد.
  • جادوگر: در موقعیت‌های خاصی از بازی می‌تواند یک نفر را انتخاب کند. آن فرد به مدت یک شبانه‌روز کاملا منفعل می‌شود. حتی شب نیز از خواب بیدار نمی‌شود.

در کنار شخصیت‌هایی که در بالا معرفی کردیم، کارت‌های دیگری مانند دست‌کج، قهرمان، شهردار، قاضی، گردن کلفت، دندانپزشک، افشاگر، گورکن، کارآگاه ویژه، ناقل، زندانبان، فرشته نجات، صبا، هوادار، وکیل، نخبه، جاسوس، نانوا، پرستار، کشیش، شکارچی و … نیز در گروه شهروند قرار می‌گیرند.

2. گروه مافیا

در ادامه معرفی بازی رومیزی شب مافیا باید به کارت‌های شخصیت گروه مافیا بپردازیم. مهم‌ترین شخصیت‌های گروه مافیا عبارت‌اند از:

  • رئیس مافیا: هر شب در بازی تصمیم می‌گیرد که چه کسی را بکشد.
  • شاه‌کش: دو بار در موقعیت‌های خاصی از بازی می‌تواند نقش فردی در بازی را حدس بزند. در صورتی که حدس او درست باشد، بازیکن از بازی کنار می‌رود.
  • معشوقه: در صورت حذف او، مافیا به دو نفر حمله می‌کند و با کنار رفتن رئیس مافیا، معشوقه جای او را می‌گیرد.
  • روانکاو: در یک شب از بازی می‌تواند فردی را انتخاب کند تا او با حفظ قابلیت‌هایش به جمع مافیا اضافه شود.
  • داروساز: 3 بار در طول بازی می‌تواند بازیکنی را انتخاب کند و به او داروی مخصوص بدهد. به این ترتیب آن فرد تا سه شب آلوده نمی‌شود.
  • جراح: هر شب یک نفر را از حمله مرگبار نجات می‌دهد. فقط یکبار می‌تواند این کار را برای خودش انجام دهد.

علاوه بر شخصیت‌های فوق، کارت‌های دیگری مانند جلب، قاتل حرفه‌ای، سیاه زخم، آمپول‌زن، کابوس، محافظ، دو رو، بمب ساز، شارلاتان و … نیز در جمع گروه مافیا قرار می‌گیرند.

3. گروه خاکستری

گروه خاکستری را می‌توان به عنوان شخصیت‌های نیمه مستقل در بازی شب مافیا تلقی کرد. مهم‌‌ترین شخصیت‌های گروه خاکستری عبارت‌اند از:

  • جانی: هر دو شب در بازی یک نفر را حذف می‌کند. شرط پیروزی او در بازی حذف مافیا و شخصیت‌های مستقل است.
  • مجهول: عضو هیچ گروهی نیست. وقتی توسط فردی انتخاب شود، به گروه او ملحق می‌شود.
  • همزاد: هر شب که مایل باشد می‌تواند یک بازیکن را انتخاب کند. در صورت حذف آن بازیکن می‌تواند جای او را بگیرد.
  • مریض: وقتی فردی او را انتخاب کند، تمام نقشش به مریض منتقل می‌شود و خودش به شخصیتی ساده تبدیل می‌گردد.

4. گروه مستقل

معرفی بازی رومیزی شب مافیا

همان طور که از نام این گروه مشخص است، وابسته به هیچ یک از گروه‌های شهروندان و مافیا نیستند. آن‌ها هویت و نقش مستقل خود را در بازی دارند. از جمله شخصیت‌های اصلی گروه مستقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزار چهره: وقتی بازیکنی با رأی‌گیری از بازی خارج می‌شود، شخصیت او را تصاحب می‌کند. هر اقدامی روی او انجام شود، اثرش مستقیم به فرد مقابل بر می‌گردد.
  • شیطان صفت: طبق شماره شب از بین بازیکنان باید افرادی را انتخاب کند. اگر آن‌ها همرنگ باشند، همگی حذف می‌شوند.
  • گرگ نما: هر سه شب یک نفر را به گرگ نما تبدیل می‌کند. تنها شکارچی در بازی قابلیت حذف او را دارد.

علاوه بر شخصیت‌های فوق، کارت‌های دیگری مانند دورگه، سندیکا، نایب، عماد، کرونا و ساغر نیز در گروه مستقل قرار می‌گیرند.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی بازی رومیزی شب مافیا پرداختیم. اگر قصد خرید بردگیم دارید، پیشنهاد اول ما به شما عزیزان بازی شب مافیا است. شک نکنید که شیرین‌ترین لحظات در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی را با این بردگیم تجربه خواهید کرد. اگر تجربه بازی شب مافیا را دارید، نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید. علاوه بر آن از شما دعوت می‌کنیم که مقاله‌های معرفی بازی کدنیمز و معرفی بازی رومیزی کاتان را نیز مطالعه کنید.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0