معرفی انواع سبک‌های بردگیم برای دوست‌داران این بازی‌ها

معرفی انواع سبک‌های بردگیم برای دوست‌داران این بازی‌ها

خلاصه: شاید تا به حال نام بردگیم به گوشتان خورده باشد. در زبان فارسی به بردگیم بازی رومیزی می‌گویند. البته این بازی‌ها در بین مردم با نام بازی‌های فکری هم شناخته می‌شوند. احتمالا همه افراد با چند تا از قدیمی‌ترین بردگیم‌های دنیا مانند شطرنج، ماروپله و تخته نرد آشنا هستند. اما مدل‌های خیلی جدیدتر از این […]

شاید تا به حال نام بردگیم به گوشتان خورده باشد. در زبان فارسی به بردگیم بازی رومیزی می‌گویند. البته این بازی‌ها در بین مردم با نام بازی‌های فکری هم شناخته می‌شوند. احتمالا همه افراد با چند تا از قدیمی‌ترین بردگیم‌های دنیا مانند شطرنج، ماروپله و تخته نرد آشنا هستند. اما مدل‌های خیلی جدیدتر از این بازی‌ها هم وجود دارد. به طور کل بردگیم‌ها معمولا یک صفحه بازی دارند که بازی روی آن انجام می‌شود. علاوه بر صفحه، ممکن است تعدادی کارت، مهره، تاس، توکن و حتی جدول یا عناصر خاص دیگری هم در بازی وجود داشته باشد. انواع بردگیم بسیار متنوع هستند و با موضوعات و درجه سختی‌های مختلف بازیکنان را به چالش‌های جالبی می‌کشانند.

دسته‌بندی بازی‌های رومیزی

بازی‌های رومیزی یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های بشر در طول تاریخ بوده‌اند. امروزه به لطف پیشرفت‌های چشم‌گیری که این بازی‌ها داشته‌اند، مدل‌های بسیار متنوعی از آنها در بازار وجود دارد. شاید برای یک تازه‌کار انتخاب بازی چالش نسبتا بزرگی باشد. دانستن این که کدام بازی‌ها برای شما مناسب هستند، سخت به نظر می‌رسد. حتی گاهی موقع خرید بردگیم فروشنده‌ها از اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که سر در آوردن از آنها کار هرکسی نیست. اما برای شروع شاید بد نباشد با یک دسته‌بندی کلی از انواع بردگیم آشنا شویم و از هر نوع بردگیم یک نمونه شاخص را بشناسیم.

1- بردگیم‌های انتزاعی

بازی‌های بردگیم انتزاعی نوع بسیار خاص و پرطرفداری از بردگیم‌ها هستند. این بازی‌ها بر اساس مفاهیم ذهنی ساخته می‌شوند و در نتیجه، در این بازی‌ها موضوع بازی نمود بیرونی ندارد و چندان مشخص نیست. یا بازی اساسا تم خاصی ندارد و یا آن چیزی که در بازی اتفاق می‌افتد آنقدر با موضوع آن فرق دارد که می‌توانیم بگوییم اصلا موضوعی وجود ندارد.

بگذارید با یک مثال قضیه را روشن‌تر کنیم. شطرنج یکی از مشهورترین بردگیم‌های انتزاعی دنیاست. در بازی‌های انتزاعی معمولا شانس نقش پررنگی ندارد؛ بلکه تنها فکر شما می‌تواند به برد شما در بازی متنهی شود. این بازی‌ها اغلب دونفره هستند. پس شاید بتوان چند تا از بهترین بازی‌های دو نفره برای نوجوانان را در میان این بردگیم‌ها پیدا کرد. به‌علاوه قوانین بازی‌های انتزاعی معمولا کم تعداد هستند و پیچیدگی چندانی ندارند.

شطرنج

انواع بردگیم

قبل از اینکه بردگیم‌های حال حاضر در دنیا به وجود آیند، بازی‌ای خلق شد که دل بسیاری را برد و با گذشت سال‌ها از طراحی و ساخت آن، هنوز هم طرفداران پروپاقرص بسیاری دارد و حتی مسابقات جهانی برای آن برگزار می‌شود.
شطرنج، بازی فکری انتزاعی است که افراد خاصی در حال حاضر طرفدار آن هستند و البته در میان بازی‌های دونفره به شمار می‌آید.
شطرنج با قدمتی که دارد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و البته پرطرفدارترن بازی‌های انتزاعی جهان شناخته شده است و حتی، بسیاری از بازی‌های فکری و بردگیم‌های حال حاضر از این بازی برای تعیین استراتژی خود الهام گرفته‌اند.

آزول

انواع بردگیم

یکی از جذاب‌ترین و جدیدترین بردگیم‌های انتزاعی که در چند سال اخیر طرفداران پرشماری پیدا کرده، آزول نام دارد. تعداد نفرات این بازی دو تا چهار نفر است و 30 تا 60 دقیقه هم طول می‌کشد. در این بازی شما حکم کاشی‌کارانی را دارید که قرار است کاخ پادشاه را تزئین کنند. هدف شما این است که بهترین الگوها را بسازید و بهترین چیدمان را برای صفحه بازی انجام دهید.

2- بازی‌های کنترل منطقه یا قلمروگیری

همانطور که از نام این بازی‌ها پیداست، هدف از انجام آنها بدست آوردن کنترل مناطق بیشتری از نقشه یا فضای بازی است. در برخی از این بازی‌ها ممکن است شما برای پیروزی مهره‌های حریف را حذف کنید یا به جای آنکه مناطق جدید را به تصرف خود در آورید، دسترسی حریف را به این مناطق مسدود کنید. بازی‌های قلمروگیری یکی از جذاب‌ترین انواع بردگیم هستند که البته معمولا به طولانی بودن مشهور هستند.  

ریسک

انواع بردگیم

بی‌شک بازی ریسک یکی از مشهورترین بازی‌های کنترل منطقه است. خیلی از طرفداران بازی‌های بردگیم، بازی حرفه‌ای خود را با ریسک شروع می‌کنند. در این بازی 2 تا 5 نفره یک نقشه تقریبی از دنیا وجود دارد و همه بازیکنان تلاش می‌کنند تا بر کل دنیا تسلط پیدا کنند. شیوه‌های مختلفی برای انجام این بازی وجود دارد. در نسخه کلاسیک بازی، بازیکنان به یکدیگر حمله می‌کنند و بازی تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که یک بازیکن به کل دنیا مسلط شود. این شیوه ممکن است تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند، اما برای سریع‌تر کردن بازی می‌توان از کارت‌های ماموریت یا کارت آتش‌بس استفاده کرد که به پایان رسیدن بازی را سریع‌تر می‌کنند.

کارکاسونه

انواع بردگیم

بازی کارکاسونه یکی از بازی‌های جذاب در دسته بندی بازی‌های قلمروی به شمار می‌آید که در آن باید شهری به نام کارکاسونه را با استفاده از کاشی‌ها بسازید. در این بازی شما این امکان را دارید تا با استفاده از امکانات موجود در نوبت خود منظره‌های زیبا و همچینن شهر و جاده بسازید. این بازی در عین حال که حس کنترل منطقه را دارد و باید در آن با دیگر رقبا رقابت کرد، اما به عنوان یک بازی خانوادگی به شناخته می‌شود.

3- بازی‌های اروپایی یا یوروگیم

بازی‌های اروپایی از انواع بردگیم محبوب هستند که در آلمان و دهه 60 میلادی شکل گرفتند. این بازی‌ها معمولا به جای رقابت‌های تهاجمی شکل دیگری از رقابت را پیش می‌گیرند. به این صورت که بازیکنان با یکدیگر تعامل می‌کنند، ممکن است خرید و فروش کنند و با چیدن استراتژی‌های دقیق و طولانی سعی می‌کنند بازی را ببرند؛ بنابراین عنصر شانس در این بازی‌ها نقش بسیار کمرنگی دارد و استراتژی حرف اول را می‌زند. در این بازی‌ها به‌طور معمول هیچ بازیکنی تا لحظه آخر حذف نمی‌شود و حتی ممکن است شانس بردن هم داشته باشد.

کاتان

انواع بردگیم

این بازی یکی از اولین بازی‌ها به سبک آلمانی یا اروپایی است که شهرت جهانی دارد و حتی لیگ‌های جهانی هم برای بازیکنان کاتان برگزار می‌شود. در این بازی، بازیکنان مهاجرانی هستند که می‌خواهند یک زندگی تازه و دنیایی بدون جنگ و خون‌ریزی را در زمین‌های زراعی خود بسازند. این بازی 3 تا 4 نفره است و بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد. این بازی را می‌توان در دسته بازی‌های اقتصادی هم قرار داد. در این بازی باید برای افزایش سرمایه خود استراتژی بچینید. اما بر خلاف بازی‌هایی مانند مونوپولی راه ساده‌ای برای پول در آوردن وجود ندارد، بلکه باید تمام فکر و تلاش خود را به کار ببندید.

تیکت تو راید

انواع بردگیم

تیکت تو راید یک بردگیم در دسته بازی‌های اروپایی است که به ماجراجویی قطاری معروف است. در این بازی بازیکنان کارت‌های قطار مشابه را جمع‌آوری می‌کنند و بازی می‌کنند تا مسیرهای راه‌آهنی را که شهرهای مختلف را به هم متصل می‌کنند، بسازند. هرچه مسیرها طولانی‌تر باشد، امتیاز بیشتری کسب می‌‌شود.
امتیازات اضافی نصیب کسانی می‌شود که بتوانند دو شهر دور را به هم متصل کنند، و به بازیکنی که طولانی‌ترین راه‌آهن پیوسته را می‌سازد نیز تعلق می‌گیرد.

اگریکولا

انواع بردگیم

در این بازی 1 تا 5 نفره شما نقش کشاورزان سخت‌کوشی را دارید که باید زندگی خود را با زراعت و دام‌پروری بگذرانید. در این بازی کارهای بسیاری برای انجام دادن دارید و راه‌های بسیاری هم برای پیروزی شما وجود دارد. باید استراتژی مناسبی بچینید و به بازی بازیکنان دیگر هم توجه کافی داشته باشید تا بتوانید برنده شوید. نسخه جدید این بازی در سال 2016 به بازار آمده و اصلاحاتی داشته که بازی را بیش از پیش جذاب کرده است. اگر به بازی‌های دسته‌جمعی علاقه دارید مقاله بهترین بازی‌های ۴ نفره به شما کمک می‌کند تا بهترین بازی‌ها را انتخاب کنید.

4- بازی‌های همکاری مشترک

این نوع از بازی شاید با تعریفی که به‌طور سنتی در ذهن بسیاری از مردم نقش بسته است کمی تفاوت داشته باشد، اما یکی از محبوب‌ترین انواع بردگیم است. در این بازی تمام بازیکنان باید با هم همکاری کنند تا بازی را ببرند. درواقع بازیکنان علیه خود بازی قرار دارند. در نهایت یا همه بازیکنان برنده از زمین بازی خارج می‌شوند و یا همگی می‌بازند. ممکن است این بازی‌ها را در فروشگاه‌ها یا مقالات اینترنتی با عنوان مخفف‌شده co-op هم ببینید. اگر خیلی اهل رقابت نیستید و همکاری و تعامل را ترجیح می‌دهید، این بازی‌ها برای شما مناسب خواهند بود.

بازی‌های همکاری می‌توانند کاملا استراتژیک باشند یا به شانس بستگی داشته باشند. در برخی از این بازی‌ها امکان بازی به صورت تک‌نفره هم وجود دارد. البته نوع خاصی از این سبک بازی هم هست که نیمه همکاری نامیده می‌شود. در این بازی‌ها احتمالا یک یا چند بازیکن خائن در بین بازیکنان وجود دارند و تلاش می‌کنند تا کار بقیه را خراب کنند و در نهایت خودشان برنده بازی شوند.

پندمیک

انواع بردگیم

حالا دیگر با وجود کرونا تصور دنیایی که درگیر بیماری شده کار چندان دشواری نیست. وظیفه شما به‌عنوان بازیکنان پندمیک این است که مردم دنیا را از یک بیماری جدید نجات دهید. نسخه فارسی این بازی محبوب هم با نام نجات جهان وجود دارد که قیمت به‌صرفه‌تری دارد. این بازی دو تا چهار نفره است و 40 تا 80 دقیقه هم طول می‌کشد. اگر به دنبال پیشنهاد خرید هدیه برای نوجوانان هستید می‌توانید این بازی را هم در نظر بگیرید.

پی شوم

انواع بردگیم

بازی پی شوم در عین حال که بازی کارتی است، اما در میان بردگیم‌های سرگرم کننده و جذاب برای دورهمی‌های خانوادگی به شمار می‌آید. در این بازی ابتدا یک نفر مجری یا داور انتخاب می‌شود. داور و مجری ۷ کارت سفید بین بازیکنان تقسیم می‌کند و باقی را روی زمین می‌گذارد. اما این بازی کارت مشکی نیز دارد که داور آنها را به نوبت و تصادفی برمی‌دارد و جمله روی آن را می‌خواند و جای خالی را باید بازیکنان حدس بزنند.
بازیکنان جواب را از میان کارت‌های موجود خود اناتخاب و به داور می‌دهند. در نهایت داور است که بهترین گزینه را از میان تمام کارت‌ها انتخاب می‌کند. در پایان کسی که تعداد کارت سیاه بیشتری داشته باشد برنده است.

کدنیمز

انواع بردگیم

کدنمیز از بازی‌های است که حتما باید به صورت گروهی و دستجمعی برگزار شود. این بازی دو جاسوس و دو مأمور عملیاتی دارد. مأموران عملیاتی در دو تیم تقسیم بندی می‌شوند و زیر مجموعه جاسوسان قرار می‌گیرند.
هدف از این بازی شناسایی هویت 25 مأمور دیگر است که کارت‌های آن‌ها در وسط بازی چیده می‌شود. جاسوس‌ها هویت تمام مأموران را می‌دانند و با استفاده از سرنخ‌ها به دیگر هم‌تیمی‌های خود در پیدا کردن مأموران کمک می‌کنند. برنده بازی تیمی است که زودتر از بقیه بتواند 25 مأمور را شناسایی کند.

5- بردگیم‌های مخفی‌کاری

احتمالا تا به حال حداقل یک بار مافیا بازی کرده‌اید. شاید هم این بازی را امتحان نکرده باشید ولی احتمالا نام آن برای شما آشنا است. مافیا مشهورترین بازی در سبک مخفی‌کاری است. در بازی‌های مخفی‌کاری نقش و هدف بازیکنان برای دیگران مشخص نیست. بنابراین ممکن است شما ندانید کدام بازیکن حقیقت را می‌گوید و کدام یک حقیقت را پنهان می‌کند. بردگیم‌های بسیاری با الهام از بازی مافیا طراحی شده‌اند. بردگیم‌های مخفی‌کاری دیگری هم وجود دارند که با مافیا متفاوت هستند. در هر صورت اگر دوست دارید بدانید چقدر در شناخت زبان بدن و روان‌شناسی دوستان خود تبحر دارید، انواع بردگیم مخفی‌کاری چالش لذت‌بخشی برای شما خواهند بود.

اولون

انواع بردگیم

اگر به مکانیزم حذف بازیکن در مافیا علاقه ندارید اما از سبک این بازی لذت می‌برید، اولون گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این بازی شاه آرتور از یاران خود برای شرکت در یک جلسه محرمانه دعوت می‌کند. اما در میان یاران او خائن‌هایی هم هستند که برای موردرد کار می‌کنند. تنها مرلین جادوگر از وجود دشمن باخبر است اما نمی‌تواند چیزی بگوید چون از طرف اهریمن کشته می‌شود. بازیکنان طرفدار آرتور باید دشمن را شناسایی کنند و دشمنان باید سعی کنند پنهان بمانند. در این بازی هیچ بازیکنی حذف نمی‌شود و همه تا آخر بازی باقی می‌مانند.

ددان

از بازی‌های سبک پنهان‌کاری ایرانی می‌توان به ددان اشاره کرد. این بازی دو فاز دارد. در فاز اول، یک بیست سوالی برگزار می‌شود. یک نفر که زیرک نام  دارد از کلمه جواب بیست سوالی که گرداننده بازی در نظر گرفته آگاه است و باید به طور نامحسوس به بقیه کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جواب برسند. سپس بازی وارد فاز دوم می‌شود و بازیکنان سعی می‌کنند تا زیرک را شناسایی کنند. اما زیرک باید ذهن بازیکنان را به افراد دیگر پرت کند.

شب مافیا

انواع بردگیم

این روزها بازی مافیا در تمام جمع‌های دوستانه و خانوادگی انجام می‌شود و لحظات خوشی را برای تمام شرکت کنندگان به ارمغان می‌آورد. بردگیم شب مافیا نیز از همین بازی الهام گرفته است که در آن تغییراتی نیز رخ داده است.
در شب مافیا، هر بازیکن صاحب نقشی منحصر به فرد است. در بازی کلاسیک مافیا افراد تنها اجازه فعالیت در شب را دارند، اما در نسخه بردگیم آن افراد می‌توانند در روز نیز فعالیت‌هایی را انجام دهند. این موضوع جذابیت و هیجان بازی را بیشتر کرده و آن را از یکنواختی در آورده است.

6- بازی‌های خانوادگی

بازی‌های خانوادگی از انواع بردگیم هستند که طرفدارهای بسیاری دارند. این بازی‌ها طوری طراحی می‌شوند که برای بازی همه اعضای خانواده با سنین مختلف مناسب باشند. بنابراین قوانین و مکانیزم‌های این بازی‌ها معمولا ساده هستند و بیشتر جنبه تفریحی و سرگرم‌کننده دارند. بنابراین این بازی‌ها برای پدرها و مادرهایی که دوست دارند به صورت خانوادگی بازی کنند و با فرزندان خود تعامل بیشتری داشته باشند، بسیار مناسب هستند.

مونوپولی

انواع بردگیم

مونوپولی معروف‌ترین بازی خانوادگی است. زیرا پرفروش‌ترین بازی در سراسر جهان محسوب می‌شود. این بازی که یک بازی اقتصادی است تنها با یک صفحه، چند مهره، تاس و تعدادی کارت ساعت‌ها سرگرمی و شادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. هدف بازیکن‌ها از این بازی این است که زمین‌ها و خانه‌های بیشتری را بدست بیاورند و آنقدر از بقیه اجاره بگیرند تا بازیکنان دیگر ورشکسته شده و از بازی حذف شوند. فارغ از هیجان و لذت زیادی که در این بازی وجود دارد، تاریخچه مونوپولی هم بسیار خاص و جالب است. امروزه انواع مختلفی از این بازی با موضوع سریال‌ها و فیلم‌های محبوب وجود دارد و هر روز به محبوبیت آن اضافه می‌شود.

استوژیت

انواع بردگیم

بازی فکری استوژیت هوپا یک بازی گروهی و خانوادگی است. استراتژی در این بازی به این صورت است که هر نفر در این بازی یک مهره را انتخاب می‌کند که باید این مهره را زودتر به خطر پایان برساند.
این بازی یک راوی دارد که در طول بازی از میان کارت‌هایی که در اختیار دارد، یک کارت را انتخاب می‌کند و از میان شعر و یا ضرب المثل داخل آنها یکی را عنوان می‌کند. در ادامه بازیکنان باید از میان کارت‌های خود نزدیک‌ترین کارت به موضوع عنوان شده را به راوی دهند و در نهایت راوی آنها را بر می‌زند و بازیکنان باید از میان کارت‌های بر زده یکی را انتخاب کنند که به موضوع عنوان شده نزدیک‌تر است.

اسم فامیل

انواع بردگیم

اسم فامیل از جمله بازی‌های قدیم و نوستالژیک ایرانی به شمار می‌آید که خاطرات دوران نوجوانی بسیاری به این بازی گره خورده است. بردگیم اسم فامیل نیز درست مانند همین بازی است، اما تغییراتی در راستای بهبود روی آن انجام شده است و برای جمع‌های خانوادگی گزینه بسیار خوبی است.
در این بازی، در کنار اطلاعات عمومی بالا باید از حضور ذهنی خوبی نز برخوردار باشید تا بتوانید خود را به عنوان برنده بازی معرفی کنید.

7- بردگیم‌های هیبریدی

جدا از انواع بردگیم که تاکنون شناختیم، یک بازی رومیزی ممکن است ترکیبی از سبک‌ها و موضوعات مختلف را در بر بگیرد. به بازی‌هایی که سبک‌های مختلف بازی رومیزی را تلفیق می‌کنند، بازی‌های هیبریدی گفته می‌شود. این بازی‌ها معمولا مدرن‌تر هستند و گاهی از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند.

کِمِت

انواع بردگیم

کمت یک بازی هیبریدی محبوب است. این بازی به طور کل جزو بازی‌های جنگی محسوب می‌شود و در دسته بازی‌های کنترل منطقه قرار می‌گیرد. این بازی در دو فاز روز و شب انجام می‌شود و واضح است که برای پیروزی در این بازی باید نبردهایی را از حریفان خود ببرید؛ پس نیاز دارید تا استراتژی مناسبی بچینید. این بازی 2 تا 5 نفره است و بیشتر از دو ساعت طول خواهد کشید. اما جزئیات طراحی بازی آنقدر جذاب و خاص هستند که از انجام آن خسته نخواهید شد. در این بازی مدیریت منابع مهم است از این رو به بازی‌های اروپایی نیز شبیه است و به طور کل ویژگی‌های سبک‌های مختلف را در خود دارد. شاید یکی از دلایل جذابیت کمت هم همین باشد.

جمع‌بندی

بردگیم‌ها از محبوب‌ترین انواع بازی هستند که هنگام خرید اسباب بازی خیلی مورد توجه قرار می‌گیرند. به‌طور کل بردگیم‌ها به شیوه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. گاهی آنها را بر اساس موضوع، گاهی بر اساس اکشن‌ها (فعالیت‌های داخل بازی) و گاهی بر اساس سبک بازی تقسیم‌بندی می‌کنند. در این مقاله تعدادی از مشهورترین انواع بردگیم را به شما معرفی کردیم و برای هر نوع بازی یک یا دو نمونه پرطرفدار را مثال زدیم. خوب است قبل از آنکه وارد دنیای بردگیم شوید یا برای خرید یکی از آنها هزینه کنید با اصطلاحات مربوط به بازی‌ها و انواع آنها آشنایی داشته باشید. به این ترتیب موقع خرید راحت‌تر خواهید بود.

می‌توانید بیشتر این بازی‌ها را به صورت آنلاین خریداری کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم از بازی‌هایی که پیچیدگی کمتری دارند شروع کنید. همچنین برخی بازی‌ها مانند اگریکولا این خاصیت را دارند که ساده یا حرفه‌ای بازی شوند. شاید بد نباشد در ابتدا چیدمان ساده‌تر بازی را امتحان کنید. در نهایت اگر برای خرید شک دارید، این امکان برای شما وجود دارد که بازی‌ها را در کافه‌های بازی امتحان کنید و اگر خوشتان آمد برای خود بخرید یا به دوستان خود هدیه دهید.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0