راهنمای خرید کتاب کودک؛ صفر تا صد خرید کتاب کودک و بایدها و نبایدهای آن

راهنمای خرید کتاب کودک؛ صفر تا صد خرید کتاب کودک و بایدها و نبایدهای آن

خلاصه: خرید کتاب کودک با خرید کتاب برای هر رده سنی دیگر بسیار تفاوت دارد. این نسل نیاز به انگیزه و تشویق بسیار برای کتاب‌خوانی دارد و خب این وظیفه پدر و مادرها است که برای کودک خود کتابی بخرند که با سلیقه و خواست او همخوانی داشته باشد و همچنین درباره اهمیت کتاب خواندن برای […]

خرید کتاب کودک با خرید کتاب برای هر رده سنی دیگر بسیار تفاوت دارد. این نسل نیاز به انگیزه و تشویق بسیار برای کتاب‌خوانی دارد و خب این وظیفه پدر و مادرها است که برای کودک خود کتابی بخرند که با سلیقه و خواست او همخوانی داشته باشد و همچنین درباره اهمیت کتاب خواندن برای کودکان بدانند.

معمولا بهترین راهکار برای خرید کتاب کودک این است که کتاب‌هایی برای کودکان بخرید که برای آنها سرگرم‌کننده باشند، اما در عین حال آموزشی و مفید نیز باشند. به دنبال محتوای جالب، تصاویر جذاب، واژگان متنوع و زبان راحت و روان برای کودک خود باشید که مجموع تمام این موارد می‌توانند کودک شما را سرگرم کنند. سپس به طول کتاب و تعداد کلمات هر صفحه فکر کنید. سعی کنید به تدریج کتاب‌ها را طولانی‌تر انتخاب کنید تا آرام آرام توجه کودک به کتاب جلب شود و به کتاب‌های طولانی‌تر عادت کند. کتاب‌هایی با موضوعات مختلف انتخاب کنید تا کودکتان را در معرض ایده‌ها و تجربیات جدید قرار دهید. همچنین از سبک زبانی آگاه باشید و سعی کنید کتاب‌هایی را انتخاب کنید که کودک شما را با انواع ادبیات آشنا کند.

اینها نکات اولیه در راهنمای خرید کتاب کودک بود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با نکات و بایدها و نبایدها خرید کتاب کودک آشنا شوید.

چه چیزی یک کتاب کودک را سرگرم کننده می‌کند؟

قبل از هر چیز باید کتاب‌هایی برای کودکان بخرید که برای آنها سرگرم‌کننده باشد. اگر کودک شما مجذوب کتابی نشده است یا هیجانی برای آن پیدا نکرده باشد، مطمئنا علاقه‌ای به خواندن آن نیز ندارد و خیلی راحت آن را کنار می‌گذارد. در ادامه تعدادی دستورالعمل را عنوان می‌کنیم که می‌توانند به شما در خرید کتاب‌های کودکان کمک کنند و این دستورالعمل‌ها می‌توانند کاری کنند که مستقیم سراغ کتاب‌هایی بروید که باعث علاقه‌‌مند کردن کودک به کتاب خواندن می‌شوند:

مطالب جالب

کودکان عاشق شگفت‌زده شدن و هیجان هستند، بنابراین کتاب‌هایی برای کودکان بخرید که هم این موارد را ارائه می‌دهند و هم کودک شما را در داستان غرق می‌کنند. به دنبال شخصیت‌های قابل درک، داستانی جذاب و مفاهیم جذاب و شگفت‌آور باشید.

تصاویر جذاب

راهنمای خرید کتاب کودک

کودکان قبل از شروع به شنیدن و خواندن داستان، به تصاویر کتاب توجه می‌کنند. تصاویر اولین نشانه‌هایی هستند که معنا و مفهوم کتاب را به کودکان ارائه می‌دهند. در حالی که شما برای کودکتان کتابی مصور را می‌خوانید، مطمئنا او به جای دیدن کلمات و جملات داخل کتاب به تصاویر نگاه می‌کند و احتمالاً جزئیات کوچک زیادی را می‌بیند که شما هرگز متوجه آنها نمی‌شوید. در بهترین کتاب‌های مصور، تصاویر و کلمات مکمل یکدیگرند؛ این تصاویر هستند که اغلب داستان را برای کودکان برجسته‌تر می‌کنند و حتی گاهی اوقات چیزی کاملاً متفاوت از کلمات برای ارائه دارند.

در برخی از کتاب‌های تصویری و بدون کلمات، تصاویر آنقدر قدرتمند هستند که به هیچ کلمه‌ای نیاز ندارند. این کتاب‌ها برای تمام رده‌های سنی کودک بسیار جذاب و لذت‌بخش هستند و باعث می‌شوند که حتی کودکان با سن پایین به تنهایی بتوانند آنها را بخوانند و بزرگ‌ترها با کمک آنها می‌توانند مهارت‌های داستان‌گویی خود را بهبود دهند. در اینجا می‌توانید 10 کتاب پرفروش برای کودکان را مشاهده کنید.

دایره لغات متنوع ولی آسان

اکثریت قریب به اتفاق کلمات در کتاب‌ها در صحبت‌های محاوره‌ای و روزمره استفاده نمی‌شوند. بهترین راه برای اینکه کودکتان را با این کلمات در ادبیات آشنا کنید، خواندن کتاب برای آنها است. یک کتاب کودک بیش از سه برابر صحبت‌های روزمره بزرگسالان دارای لغات جدید است. هر چه کودک شما این کلمات را بیشتر بشنود، احتمال اینکه کلمات را به خاطر بسپارد بیشتر می‌شود. وقتی فرزندتان از شما می‌خواهد همان کتاب را برای بیستمین بار بخوانید، این می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که راحت‌تر می‌تواند کلمات را به خاطر بسپارد. ممکن است برای بار دهم حوصله‌تان سر برود، اما با خواندن‌های مکرر به آنها کمک می‌کنید دایره لغات خود را گسترش دهند!

ساختار با ریتم و هارمونی

راهنمای خرید کتاب کودک

کودکان کتاب‌های با قافیه، ریتم و هارمونی را دوست دارند. بچه‌ها دوست دارند پیش‌بینی کنند چه کلمه‌ای در جمله بعد می‌آید و کتاب‌های دارای قافیه به آن‌ها در انجام این کار کمک می‌کنند. آنها همچنین ساختار دارای ریتم و تکرار در کتاب را دوست دارند. اشعار کودکانه راهی فوق‌العاده برای معرفی ریتم و قافیه به کودک شما هستند.

فونت بزرگ

کودکان باید بتوانند کلمات و فاصله بین کلمات را به وضوح ببینند. این امر به ویژه برای خوانندگان مبتدی که تازه کتاب خواندن را شروع کردند، بسیار اهمیت دارد.

پیام ساده

خواندن یک کتاب با یک پیام ساده یا یک نکته برای یادگیری، باعث می‌شود که کودک شما پس از اتمام کتاب موضوعی برای فکر کردن و تخیل داشته باشد.

مدت زمان توجه و تمرکز کودک

هنگام انتخاب کتاب برای فرزندتان، به مدت زمان توجه و تمرکز او بر کتاب فکر کنید. کتاب‌هایی برای کودکان بخرید که باعث افزایش توجه و تمرکز آنها می‌شوند. با افزایش دامنه توجه فرزندتان، باید کتاب‌های بعدی را طوری انتخاب کنید که میزان متن درون آن بیشتر باشد. با کتاب‌های تصویری کوتاه با چند کلمه در هر صفحه شروع کنید. همان‌طور که کودک شما به این کتاب‌ها علاقه پیدا کرد، کتاب‌های مصور طولانی‌تری را انتخاب کنید که حتی ممکن است خواندن آنها بیشتر از یک روز به طول انجامد. سپس رمان‌های کوتاه را امتحان کنید که به عنوان کتاب‌های قصه نیز شناخته می‌شوند. حتی می‌توانید سراغ کتاب‌هایی بروید که فصل‌بندی دارند و شما می‌توانید هر فصل را در یک روز بخوانید. در نهایت، هنگامی که کودک شما آماده شد، می‌توانید رمان‌های بزرگتری را انتخاب کنید که بیش از 100 صفحه دارند.

برای این کار باید آگاهانه تصمیم بگیرید و کم کم و زمانی که مطمئن شدید فرزندتان به کتاب‌ها علاقه نشان می‌دهد، می‌توانید کتاب‌های طولانی‌تر بخرید و با این کار دامنه توجه کودکتان را افزایش دهید. اگر کودک چهار ساله‌تان مشتاقانه به کتاب‌های مصور طولانی گوش می‌دهد، کتاب بعدی او را از میان کتاب‌های فصلی انتخاب کنید و ببینید شرایط چطور پیش می‌رود. اگر از آن لذت می‌برد، کتاب‌های فصلی و همچنین کتاب‌های مصور را با هم بخوانید. فصل‌ها در این کتاب‌ها به اندازه‌ای کوتاه هستند که کودک به آسانی می‌تواند روی محتوای آنها تمرکز و فکر کند.

با این حال، هنگامی که برای فرزند خود رمان می‌خوانید، کتاب‌های مصور را فراموش نکنید. آنها هنوز هم حاوی داستان‌های عالی هستند و اگر فرزند شما از آنها لذت می‌‌برد، همچنان می‌توانند منبع مفیدی برای یادگیری آنها باشند.

موضوع کتاب

راهنمای خرید کتاب کودک

خواندن کتاب برای فرزندتان در مورد موضوعاتی که در مورد آنها کم می‌داند یا اصلاً نمی‌داند، راهی عالی برای گسترش دانش آنها و باز کردن ذهن آنها برای دنیای پیچیده و بزرگ بیرون است. چند کتاب تصویری غیرداستانی عالی را انتخاب کنید که کودک شما می‌تواند از آن‌ها درباره موضوعات متنوعی مانند شخصیت‌های واقعی الهام‌بخش، ماجراهای تاریخی، مسائل جهانی و هنری بیاموزد. کتاب‌های کودکانه درباره خانواده‌هایی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، بخرید تا فرزندتان را با فرهنگ‌های دیگر نیز آشنا کنید. کتاب‌هایی مرتبط با مناسبت‌ها مانند نوروز بخرید تا بتوانید آنها را با این مناسبت باستانی آشنا کنید. یا مثلاً کتاب‌های واقعی یا داستان‌هایی درباره حشرات، خفاش‌ها، حیوانات، هنر، وسایل مکانیکی یا حرفه‌های غیرمعمول را امتحان کنید.

علاوه بر این که فرزندتان را برای روزی آماده می‌کنید که مجبور است با این موارد روبه‌رو شود، به او کمک می‌کنید که دانش خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد تا بتواند برای مواجهه شدن با این موارد به خوبی رفتار کند. با این کتاب‌ها کودکان به جای خواندن طوطی‌وار کلمات، پیش‌بینی‌هایی درباره برخی از کلمات بر اساس آنچه می‌دانند منطقی هستند، انجام می‌دهند. این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد به جای تمرکز بر خواندن تک تک کلمات، بر معنای آنچه می‌خوانند تمرکز کنند. اما با این حال، باید در انتخاب موضوع و سن کودک خود بسیار دقت کنید. چرا که خواندن بدون دانش پیش زمینه‌ای در مورد موضوعات، پیش بینی دقیق اتفاقات را برای کودک دشوار می‌کند و بنابراین خواندن روان برای او سخت‌تر می‌شود.

با این حال، اگر نیاز به خرید کتاب برای کودکی دارید که علاقه‌ای به کتاب‌خوانی ندارد، باید روی موضوعاتی تمرکز کنید که با علایق و سرگرمی‌های او مطابقت دارد. اگر فرزند شما به موضوع خاصی علاقه‌مند باشد، انگیزه بیشتری برای مطالعه در مورد آن خواهد داشت و احتمالاً آنچه را که می‌خواند متوجه می‌شود. این به این دلیل است که خواندن در مورد موضوعی که ما در مورد آن آگاه هستیم، نسبت به مطالعه در مورد چیزی که چیزی در مورد آن نمی‌دانیم، آسان‌تر است.

سبک نگارش

نویسنده‌ها از سبک‌های متفاوت برای نگارش داستان استفاده می‌کنند. کودک خود را در معرض سبک‌های مختلف نگارش قرار دهید تا تنوع در مطالب خواندنی او فراهم شود.

همچنین آشنایی با انواع ادبیات به کودک شما کمک می‌کند تا به یک خواننده مسلط تبدیل شود. اگر با یک الگوی زبانی خاص آشنا هستید، پیش‌بینی در حین مطالعه آسان‌تر است و بنابراین مفهوم و معنای آنچه می‌خوانید را بیشتر درک می‌کنید. کتاب‌های کودکانه را در سبک‌های مختلف بخرید تا کودک شما با ژانرهای مختلف آشنا شود.

راهنمای خرید کتاب کودک

سخن پایانی

کتاب کودک را همیشه جدی بگیرید و آن را متناسب با سلیقه، علاقه و حتی میزان توجه کودک انتخاب کنید. کمی اشتباه در خرید کتاب کودک می‌تواند کاری کند که فرزند شما دیگر علاقه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی نداشته باشد و شما دقیقا نتیجه عکس از خرید کتاب به دست آورید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های روانشناسی کودک

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0