چگونه خلاقیت را در کودکان افزایش دهیم؟

چگونه خلاقیت را در کودکان افزایش دهیم؟

خلاصه: پرورش خلاقیت در کودکان یا تغییر روش تفکر آنها و همچنین یادگیری حل مسئله توسط آنها آغاز می‌شود. چالش‌های روزانه برای تقویت نحوه تفکر و درک جهان، همراه با محیطی دلگرم کننده، می‌تواند به کودک کمک کند تا نسبت به آنچه در ذهن خود دارد مطمئن‌تر عمل کند. در این مقاله، ایده‌هایی را با شما […]

پرورش خلاقیت در کودکان یا تغییر روش تفکر آنها و همچنین یادگیری حل مسئله توسط آنها آغاز می‌شود. چالش‌های روزانه برای تقویت نحوه تفکر و درک جهان، همراه با محیطی دلگرم کننده، می‌تواند به کودک کمک کند تا نسبت به آنچه در ذهن خود دارد مطمئن‌تر عمل کند. در این مقاله، ایده‌هایی را با شما در میان می‌گذاریم که می‌تواند به شما در تقویت و حمایت از رشد خلاقیت فرزندتان کمک کند.

1- به فرزندتان اجازه دهید تا خودش انتخاب کند

اینکه کودک بتواند و اجازه داشته باشد به تنهایی برخی چیزها را انتخاب کند، به او کمک می‌کند تا خلاقیت بیشتری در انتخاب‌های خود به خرج دهد. به عنوان مثال، اجازه دهید تا فرزندتان شام را انتخاب کند و یا تعیین کند که برای گردش آخر هفته کجا بروید. این کار آنها را تشویق می‌کند تا مستقل فکر کنند و به عنوان یک محرک برای خلاقیت عمل می‌کند.

2- او را مستقل بودن از دیگران و رسانه تشویق کنید

کودکی که دائماً توسط دیگران یا تلویزیون سرگرم می‌شود، خلاقیتی برای سرگرم کردن خود نخواهد داشت. اما اگر به عنوان والدین تلاش کنید که کودک خود را از پرستاران و حتی رسانه‌ها مستقل کنید، به وضوح مشاهده خواهید کرد که برای سرگرم کردن خود دنبال کارهایی خلاقانه خواهد رفت.

3- وسایلی را برای تحریک تخیل و خلاقیت در کودکان تهیه کنید

افزایش حلاقیت در کودکان

وسایل طراحی، لگوها، کتاب‌ها و وسایل کاردستی همگی می‌توانند نقشی گسترده در افزایش خلاقیت در کودکان داشته باشند. می‌توانید ابتدا استعداد کودک خود را پیدا کنید و بعد مناسب با آن، سراغ خرید وسایل این‌چنینی بروید. در این میان، برخی اسباب بازی‌های نیز هستند که به افزایش خلاقیت کمک می‌کنند. بردگیم‌های تقویت کننده خلاقیت نیز می‌توانند انتخاب شما برای فراهم کردن این فضا برای کودکتان باشند.

4- کاربردهای مختلف تمام وسایل را با کودک خود در میان بگذارید

معمولا کودکان در مورد تمام وسایل کنجکاوی خاصی دارند و دوست دارند تا کاربرد تمام آنها را کشف کنند. اگر تمام این وسایل را در اختیار ندارید، سعی کنید تا آن را برای کودک خود شبیه سازی کنید. به عنوان مثال، یک لوله مقوایی می‌تواند تلسکوپ، برج یا شخص باشد. از آنها برای ساختن این وسایل کمک بگیرید و تمام ایده‌های آنها را تایید و او را به خاطر چنین خلاقیت چشمگیری تحسین کنید.

5- از فرزندتان سؤالات پایان باز بپرسید تا درک او را گسترش دهید و به او کمک کنید تا ایده‌های خود را تصور کند

از فرزندتان سؤالاتی با مضمون «چه می‌شد اگر» بپرسید. “اگر مردم می‌توانستند پرواز کنند چه می‌شد؟” “اگر مردم در فضا زندگی می‌کردند چه می‌شد؟” “اگر دلفین‌ها روی خشکی راه می‌رفتند چه می‌شد؟”

فرزندتان را در کشف راه‌هایی برای بهبود چیزی مشارکت دهید. “چگونه می‌توانیم اتاق نشیمن را سریع‌تر تمیز کنیم؟” “چگونه می‌توانیم به گیاهان به‌گونه‌ای آب دهیم، که گل‌های آنها نریزند؟” “چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا توپ بالاتر برود؟”

کتاب خواندن فرصتی عالی برای کودک است تا خلاقیت خود را به کار گیرد. از فرزندتان بپرسید در مورد تغییر داستان بپرسید و اجازه دهید تا با تخیل خود یک رویه‌ای جدید در داستان ایجاد کند.

6- با کودک خود بازی کنید

افزایش حلاقیت در کودکان

با کودک خود بازی‌های دراماتیک کنید و در صورت نیاز از آیتم‌های جایگزین برای وسایل استفاده کنید. بازی وانمودی به کودکان این امکان را می‌دهد که زندگی را از منظری متفاوت تصور کنند، که یک عنصر سازنده و مهم در پرورش خلاقیت در کودکان می‌باشد.

7- خود را برای کثیف‌کاری‌ها و شلوغی‌ها آماده کنید

در حالی که ممکن است از بودن کودک خود در گل و لای عصبانی شوید و به این فکر کنید که چگونه او را بعد از بازی تمیز کنید، اما باید عنوان کنیم که این مدل بازی برای کودک شما بسیار مفید است و نکات زیادی را از این بازی می‌آموزد. وقتی بازی آنها تمام شد، این قانون را برای کودک خود بگذارید که باید در تمیز کردن به شما کمک کند. اکثر کودکان، بین نامرتب بودن و تمیز کردن خود، معمولا گزینه اول را انتخاب می‌کنند و قانون گذاشتن از انتخاب این گزینه جلوگیری خواهد کرد.

8- درگیر داستان گویی شوید

داستانی را آغاز کنید و سعی کنید آن را به صورت سریالی برای کودک خود تعریف کنید. در این که حال و هوای داستان باید چگونه باشد، از رفتار کودک خود پیروی کنید. سعی کنید که بیشتر داستان‌ها بچگانه و نامحتمل باشند. از آنجایی که این فقط یک داستان است، بنابراین در داستان‌ها هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد و غیرممکن در آن وجود ندارد.

9- همیشه تلاش فرزندتان را تحسین کنید نه نتیجه را

افزایش حلاقیت در کودکان

«من به تو افتخار می‌کنم، چراکه می‌دانم چقدر برای آن آزمون تلاش و مطالعه کردی. همچنین می‌دانیم که چقدر برای این کار زمان گذاشتی.» ایجاد انگیزه در کودکان برای استفاده از ذهن خود برای یادگیری و حل مشکلات، تأثیری ماندگار بر پرورش خلاقیت در آنها می‌گذارد و این تاثیر، بسیار ماندگارتر از هر نمره‌ای است که آنها در دروس خود می‌گیرد.

10- به فرزند خود بیاموزید که ریسک پذیری خلاقانه را امتحان کند

اگر فرزندتان روی یک پروژه خلاقانه کار می‌کند، او را تشویق کنید تا چیز جدیدی را امتحان کند – حتی اگر مطمئن نیست که به نتیجه می‌رسد یا خیر. برای مثال، آنها می‌توانند چیزی پیچیده‌تر از آنچه که معمولاً انجام می‌دهند بکشند یا آهنگ جدیدی را روی ساز خود بیاموزند.

آموزش ریسک‌های خلاقانه به فرزندتان می‌تواند به آنها کمک کند که بیشتر روی فرآیند خلاقیت تمرکز کند تا نتیجه. به این ترتیب، حتی اگر پروژه آنطور که انتظار داشتند پیش نرود، آنها یاد می‌گیرند که چیز متفاوتی را امتحان کنند و از زوایای جدید فکر کنند.

11- وقتی اشتباهاتی رخ می‌دهد، سعی کنید نکات مثبت را پیدا کنید

اگر فرزند شما اولین باری که کاری را امتحان می‌کند موفق نشود، ممکن است احساس دلسردی کند. اما اشتباهات اغلب به ما بیشتر از موفقیت‌ها می‌آموزند و می‌توانند فرزند شما را تشویق کنند تا راه‌حل‌های جدید و خلاقانه‌ای را امتحان کند.

اگر فرزندتان با مفهوم یادگیری درگیر است، سعی کنید به او کمک کنید تا آن را از دید دیگری ببیند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما برای یادگیری یک لغت جدید مشکل دارد، می‌توانید آن را با آهنگ مورد علاقه‌اش به او یاد دهید.

12- در مورد علایق فرزند خود بیاموزید و آنها را در مورد این علایق تشویق کنید

افزایش حلاقیت در کودکان

وقتی بچه‌ها به موضوعی علاقه دارند، بیشتر به آن توجه می‌کنند. رویای خلاقانه فرزندتان را بشناسید و به او کمک کنید تا آن را دنبال کند. برای مثال، اگر فرزندتان می‌خواهد نقاشی یاد بگیرد، یک بعدازظهر را با هم به نقاشی بپردازید و پیشرفت او را جشن بگیرید.

13- با کودک خود بیرون از خانه وقت بگذرانید

محققان دانمارکی کشف کردند که بیرون رفتن در طبیعت نه تنها برای سلامت روان مفید است، بلکه می‌تواند خلاقیت را نیز بهبود بخشد. مطالعه آنها نشان می‌دهد که گذراندن وقت در خارج از منزل می‌تواند حس کنجکاوی را افزایش دهد، تفکر انعطاف پذیر را تشویق کند و به شما کمک کند تا دوباره شارژ شوید.

دفعه بعد که آب و هوا اجازه می‌دهد، در اطراف محله خود قدم بزنید تا ذهن کودک خود را تازه کنید و به او قدرت بالایی در خلاقیت بدهید.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0