با چه اسباب بازی‌هایی می‌توان اهمیت دادن به دیگران را به کودک آموخت؟

با چه اسباب بازی‌هایی می‌توان اهمیت دادن به دیگران را به کودک آموخت؟

خلاصه: اسباب‌بازی‌ها یکی از راه‌های بسیار عالی برای سرگرم کردن کودکان هستند. اما هدف از بازی کردن تنها سرگرمی نیست. بازی کردن برای کودکان تمرینی برای زندگی است. آنها در زمان بازی کردن چیزهای بسیاری یاد می‌گیرند و خود را برای چالش‌هایی که در آینده در پیش‌رو خواهند داشت، آماده می‌کنند. گاهی به نظر می‌رسد دنیای […]

اسباب‌بازی‌ها یکی از راه‌های بسیار عالی برای سرگرم کردن کودکان هستند. اما هدف از بازی کردن تنها سرگرمی نیست. بازی کردن برای کودکان تمرینی برای زندگی است. آنها در زمان بازی کردن چیزهای بسیاری یاد می‌گیرند و خود را برای چالش‌هایی که در آینده در پیش‌رو خواهند داشت، آماده می‌کنند. گاهی به نظر می‌رسد دنیای امروز ما پر از خشونت، درگیری و اختلاف نظر است. در چنین دنیایی آموزش اهمیت دادن به کودکان یکی از دغدغه‌های اساسی بسیاری از معلم‌ها و والدین خواهد بود. اما در مسیر این آموزش برخی اسباب‌بازی‌ها به کمک بزرگ‌ترها می‌آیند.

عروسک‌هایی با حالت‌های چهره مختلف

وقتی کودکان می‌توانند دیگران را درک کنند که حالات چهره آنها را تشخیص دهند. برخی عروسک‌ها حالت‌های چهره مختلف را به خود می‌گیرند. معمولا حالت لب‌ها و ابروهای این عروسک‌ها تغییر می‌کند و کودکان می‌توانند با دیدن چهره این عروسک‌ها از حالات مختلف چهره باخبر شوند.

بازی با این عروسک‌ها شروع خوبی برای شناخت احساسات است و به طور کل یکی از دلایل اهمیت بازی با عروسک‌، همین ایجاد حس مراقبت کردن از یک چیز کوچک و اهمیت دادن به آن است. شما می‌توانید حالات چهره را با روش‌های دیگری مانند نشان دادن نقاشی‌های ساده به کودکان بیاموزید.

نه تنها خرید عروسک برای کودک ما به او کمک می‌کند تا اهمیت دادن به دیگران را یاد بگیرد، بلکه شاید بتوانیم با خرید عروسک برای کودکان دیگر هم این آموزش را برای فرزند خود تکمیل کنیم. می‌توانیم یک روز با فرزند خود به اسباب بازی فروشی برویم و از او بخواهیم برای کودکان نیازمند چند عروسک یا اسباب بازی دیگر انتخاب کند. سپس با کمک هم آنها را بسته‌بندی کرده و به مراکز خیریه ببریم. به این ترتیب کودک ما یاد می‌گیرد به دیگران بیشتر فکر کند.

اسباب بازی‌های باغبانی

آموزش اهمیت دادن به کودکان

آموزش اهمیت دادن به کودکان تنها به اهمیت دادن به افراد دیگر مربوط نیست؛ اهمیت دادن به حیوانات، گیاهان و محیط زیست هم جزو آموزش‌هایی است که باید در اختیار کودکان قرار بگیرد. یکی از اسباب بازی‌های بسیار مفید در این زمینه کیت‌های باغبانی است. در این بسته‌ها خاک، بیلچه، دانه و هرآنچه برای کشت یک گیاه ساده مانند سبزی یا قارچ لازم است قرار داده شده است.

کودکان می‌توانند با داشتن یکی از این اسباب بازی‌ها یک دانه گیاه بکارند، به آن آب دهند و آن را بزرگ کنند. به این ترتیب با مراقبت از یک دانه بعد از مدتی یک قارچ یا کمی سبزی خواهند داشت. این اسباب بازی به کودکان اهمیت دادن و مراقبت کردن را می‌آموزد و در کنار آن احساس مسئولیت‌پذیری را در آنها پرورش می‌دهد.

توپ‌های احساسی

آموزش اهمیت دادن به کودکان

یک اسباب بازی دیگر هم برای نشان دادن حالات مختلف چهره به کودکان وجود دارد. توپ‌های احساسی شش توپ هستند که روی هرکدام از آنها یک صورتک نقاشی شده است. این صورتک‌ها شش حالت مختلف غم، شادی، خشم، ترس، تعجب و هیجان را نشان می‌دهند. کودکان می‌توانند احساساتی را که تجربه کرده‌اند یا در دیگران دیده‌اند را با این شش توپ نشان دهند. برای مثال اگر کودک غمگین است توپ غم را نزدیک خود نگه دارد. همچنین می‌تواند با یک نفر هم‌بازی شود و توپ مربوط به هر احساسی را که در صورت مراقب یا هم‌بازی خود دید، بلند کند یا نشان دهد.

عروسک نوزاد

آموزش اهمیت دادن به کودکان

یکی از انواع محبوب عروسک، عروسک‌های نوزاد هستند. بچه‌ها می‌توانند به این عروسک‌ها غذا بدهند و از آنها نگهداری کنند. کودکان معمولا موقع بازی با این اسباب بازی خودشان را در نقش مادر یا پدر خود تصور می‌کنند و از عروسک مانند فرزند خود نگهداری می‌کنند. این بازی می‌تواند نقش موثری در آموزش اهمیت دادن به کودکان ایفا کند. بچه‌ها معمولا دوست دارند از عروسک‌های خود به‌خوبی نگهداری کنند، آنها را با خود به گردش ببرند و برای آنها قصه بگویند. بازی با این عروسک‌ها حس همدردی و مراقبت از دیگران را در کودکان بیدار می‌کند.

اگر به دنیای پیچیده و جالب عروسک‌ها علاقه دارید مقاله گران‌قیمت‌ترین عروسک‌های باربی را از دست ندهید.

اسباب بازی‌های گروهی

شاید بهترین راه برای آموزش اهمیت دادن به کودکان تشویق آنها به بازی‌های گروهی باشد. در بازی‌های گروهی بچه‌ها با یکدیگر تعامل می‌کنند و دوست‌یابی، همکاری و مسئولیت‌پذیری را تمرین می‌کنند. تعامل بین کودکان می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد ولی در عین حال تمرین خوبی برای آنهاست تا یاد بگیرند با هم بازی کنند و به هم اهمیت دهند.

اسباب‌بازی‌های گروهی با توجه به ماهیتی که دارند، مهارت‌های اجتماعی گوناگونی را به بچه‌ها می‌آموزند. برای مثال اسباب بازی‌هایی مانند انواع فیگور شخصیت‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شوند. همچنین اسباب‌بازی‌هایی مانند توپ می‌توانند بچه‌ها را به بازی‌های گروهی تشویق کند و در عین حال فعالیت بدنی آنها را نیز بیشتر کند.

بردگیم‌های خانوادگی

آموزش اهمیت دادن به کودکان

بازی‌های گروهی فرصت بسیار خوبی هستند تا تمام اعضای خانواده را کنار هم جمع کنند. بردگیم‌ها یا بازی‌های رومیزی آنقدر سرگرم‌کننده و جالب هستند که یکی از اولین گزینه‌ها هنگام خرید اسباب بازی محسوب می‌شوند. برخی از انواع بردگیم به همکاری تمام بازیکن‌ها احتیاج دارند. با خرید بردگیم کودکان یاد می‌گیرند تا نوبت را رعایت کنند و با دیگران به تعامل بپردازند.

کمک‌های والدین برای ایجاد حس همدردی در کودکان

به جز اسباب‌بازی‌هایی که برای آموزش اهمیت دادن به کودکان تهیه می‌کنیم، رفتار خود والدین نیز می‌تواند به ایجاد حس همدردی در کودکان کمک کند. والدین می‌توانند با صحبت کردن کودکان را به فکر کردن درباره دیگران تشویق کنند. برای مثال وقتی کودک اسباب بازی یک بچه دیگر را می‌گیرد، والد یا مراقب می‌تواند از او بپرسد اگر کسی اسباب بازی تو را بگیرد چه احساسی پیدا می‌کنی؟ به این ترتیب کودک تشویق می‌شود تا خود را به جای دیگران بگذارد. در این لحظه کودک به این موضوع فکر می‌کند که اعمال او چه تاثیر بر روی دیگران می‌گذارد. این موضوع می‌تواند احساس همدردی را در کودکان فعال کند.

صحبت کردن با کودکان درباره احساسات و رفتارهای آنها به آنها کمک می‌کند تا بهتر احساسات خود را درک و آنها را مدیریت کنند. والدین می‌توانند در مواقعی که کودک رفتار مثبتی انجام می‌دهد نیز نام رفتار و احساسات او را به زبان بیاورند و او را تشویق کنند. برای مثال به او بگویند تو خیلی مهربان بودی که با بچه‌ای که روی تاب تنها بود صحبت کردی. ممکن است که او احساس تنهایی می‌کرده. در نتیجه ترکیبی از اسباب‌بازی‌های مناسب و رفتار صحیح والدین می‌تواند در آموزش اهمیت دادن به کودکان موثر باشد و آنها را به رفتار صحیح، همدلی و نوع‌دوستی بیشتر تشویق کند.

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0