بهترین روش برای آموزش الفبا به کودکان چیست؟

بهترین روش برای آموزش الفبا به کودکان چیست؟

خلاصه: یادگیری الفبا یکی از مهم‌ترین مراحل رشد کودک است، زیرا زمینه یادگیری خواندن و نوشتن را برای او فراهم می‌کند. در حالی که ممکن است آموزش الفبا کاری دشوار به نظر برسد، اما فراموش نکنید که این کار یادگیری حروف و اعداد را برای کودک به کاری هیجان انگیز تبدیل می‌کند. با بلند گفتن، آواز […]

یادگیری الفبا یکی از مهم‌ترین مراحل رشد کودک است، زیرا زمینه یادگیری خواندن و نوشتن را برای او فراهم می‌کند. در حالی که ممکن است آموزش الفبا کاری دشوار به نظر برسد، اما فراموش نکنید که این کار یادگیری حروف و اعداد را برای کودک به کاری هیجان انگیز تبدیل می‌کند. با بلند گفتن، آواز خواندن و بازی با کودک، می‌توانید او را در مورد الفبا کنجکاو کنید و میل آنها را برای یادگیری بیشتر کنید. فقط تنها چیزی که در این میان بسیار مهم است، این است که دقت کنید این کار باید برای جفت شما سرگرم کننده باشد. برای این منظور، در این مقاله تصمیم گرفتیم روش‌های آموزش الفبا به کودکان را بیان کنیم تا از همین امروز این کار را آغاز کنید.

روش اول: بلند خواندن

آموزش الفبا به کودکان

در این روش از کتاب‌های مخصوص یادگیری الفبا استفاده کنید. می‌توانید سراغ خرید کتاب کودک بروید و کتاب‌های زیادی پیدا کنید که از طریق تصاویر و داستان‌ها الفبا را به کودکان یاد می‌دهند. اگر کودکان بتوانند حروف الفبا را با شخصیت‌ها و داستان‌های سرگرم کننده ربط بدهند، یادگیری الفبا برای آنها راحت‌تر خواهد شد.

  • برخی از کتاب‌های مصور که الفبا را آموزش می‌دهند عبارت‌اند از کتاب آموزش الفبا همراه شعر، کتاب آی قصه قصه قصه الف تا ی با قصه و موارد دیگر که می‌توانید برای خرید آنها به وب‌سایت ویززززز مراجعه کنید.

این کتاب‌ها را از سنین پایین برای بچه‌ها با صدای بلند بخوانید

آموزش الفبا به کودکان

هیچ‌وقت برای خواندن کتاب با صدای بلند برای کودک دیر نیست. وقتی آنها در سنین پایین هستند، باید داستان‌های سرگرم کننده برای آنها بخوانید، زیرا این کار آنها را در مورد کتاب و مطالعه هیجان زده می‌کند. با ایجاد هیجان در کودکان در مورد کتاب‌ها و داستان‌ها، می‌توانید آنها را مشتاق به یادگیری در مورد الفبا کنید.

  • برای اینکه در مورد کتاب کودکان ایده بگیرید، می‌توانید درباره آنها مطالعه کنید، می‌توانید درباره کتاب‌های محبوب کودکان تحقیق کنید یا به کتاب‌هایی فکر کنید که در کودکی بیشتر دوست داشتید.
  • در بیشتر کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها می‌توانید بخش مختص کودکان را پیدا کنید و از آنها نیز می‌توانید ایده بگیرید.
  • حتما داستان‌های متناسب با سن و سطح یادگیری کودکان را بخوانید. اگر کودک شما داستان و موضوع آن را دور از سطح یادگیری خود بیابد، کمتر نسبت به گوش دادن به آنها هیجان از خود نشان می‌دهد و البته خیلی زود از آنها خسته می‌شود.
  • در مقالات قبل بلاگ کتاب‌های داستانی آموزنده برای کودکان زیر ۶ سال را نام بردیم که می‌توانید از آن مقاله نیز برای انتخاب کتاب ایده بگیرید.

کتاب‌های مصور را به آنها نشان دهید

آموزش الفبا به کودکان

بسیاری از بچه‌ها عاشق تماشای تصاویر هستند، بنابراین باید کتاب‌هایی را پیدا کنید که تصاویر جذابی داشته باشند. در کنار تصاویر، می‌توانید حروف را نیز به آنها نشان دهید. تصاویر همچنین می‌توانند به بچه‌ها در درک بهتر داستان‌ها کمک کنند و آنها را به کتاب علاقه‌مند کنند.

داستان‌ها را بارها و بارها بخوانید

آموزش الفبا به کودکان

بچه‌های خیلی دوست دارند که یک داستان را بارها و بارها بشنوند و خب، این کار برای شما راحت‌ترین کار خواهد بود که داستانی را که چند بار خواندید را برای کودک خود بخوانید. وقتی کودکان داستان‌ها را به طور مکرر می‌شنوند، این کار به آنها کمک می‌کند تا حروف و کلمات را راحت‌تر یاد بگیرند. اگر کتابی را می‌خوانید که برای آموزش حروف طراحی شده است، این روش حتی می‌تواند موثرتر نیز باشد.

به کلمات و حروف اشاره کنید

آموزش الفبا به کودکان

هنگام خواندن کتاب با صدای بلند برای کودکان، کتاب را به آنها نشان دهید و به کلمات و حروفی که می‌خوانید اشاره کنید. این کار به بچه‌ها کمک می‌کند تا ارتباطی میان صدایی که می‌خوانید و شکل حروف به وجود آورند. همچنین به آنها کمک می‌کند تا ارتباط بین چاپ، حروف و کلمات را درک کنند.

علائم را با صدای بلند بخوانید

آموزش الفبا به کودکان

در طول روز، دائماً علائم و نوشته‌هایی را روی تابلوهای خیابان، بسته‌بندی مواد غذایی، مجلات و بسیاری مکان‌های دیگر می‌بینید را بخوانید. هنگامی که با کودکان هستید، می‌توانید به طور مکرر به این کلمات و حروف اشاره کنید و آنها را با صدای بلند تکرار کنید. به این ترتیب، کودکان یاد می‌گیرند که حروف بخش مهمی از محیط اطراف آنها هستند. آنها همچنین می‌توانند برخی از کلمات یا عبارات رایج را در میان این عبارات پیدا کنند.

  • به عنوان مثال، وقتی علامت توقف را می‌بینید، می‌توانید تمام حروف را به کودک نشان دهید و حروفی را که در کنار هم این کلمه می‌سازند را به او بگویید.

روش دوم: استفاده از کاردستی

آموزش الفبا به کودکان

کاردستی‌های سرگرم کننده‌ای به شکل حروف درست کنید. کودکان می‌توانند به روش‌های مختلف یاد بگیرند و میزان یادگیری برخی بچه‌ها به واسطه کاردستی و هنر افزایش نیز می‌یابد. اگر در حال یاد دادن ساخت کاردستی به کودک خود هستید، می‌توانید این کار را طوری برنامه‌ریزی کنید که در خلال آن حروف و اعداد را نیز به او یاد دهید.

  • به عنوان مثال می‌توانید کلاه کاغذی با حروف روی آنها بسازید. یا می‌توانید مجسمه‌هایی از کاغذ بسازید که حروف روی آنها اول کلمه هر حیوانی است. هر چیزی که برای کودکان جذاب و سرگرم کننده است، می‌تواند برای یاد دادن الفبا نیز گزینه‌ی مناسبی باشد.

با بچه‌ها حروف را بکشید و رنگ کنید

آموزش الفبا به کودکان

اگر کودک شما دوست دارد نقاشی بکشد و در عین حال در حال یادگیری الفبا و اعداد است، آنها را تشویق کنید تا حروف بکشند. باز هم باید به آنها اجازه خلاقیت بدهید و حروف را شبیه چیزهای دیگری مانند حیوانات یا شخصیت‌های کارتونی کنید. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید حروف را بکشند و هر طور که می‌خواهند آن‌ها را رنگ کنند.

  • می‌توانید کتاب‌های رنگ‌آمیزی را پیدا کنید که به طور خاص بر آموزش حروف الفبا تمرکز دارند به صورت آنلاین یا در کتاب‌فروشی‌ها موجود هستند.

به بچه‌ها حروف اسمشان را آموزش دهید

آموزش الفبا به کودکان

می‌توانید با یاد دادن حروف اسم کودکتان، الفبا را برای او معنادار کنید. برای شروع، می‌توانید نام کودک را برای او بنویسید و به هر حروف آن اشاره کنید. سپس می‌توانید کاری کنید که کودک نام خود را با صدای بلند هجی کند.

  • وقتی آنها حروف نام خود را می‌دانند، می‌توانید از آنها بخواهید نام خود را به روش‌های خلاقانه ترسیم کنند.

از بچه‌ها بخواهید اشکال حروف را لمس کنند

آموزش الفبا به کودکان

برخی از کودکان دارای حسِ لامسه‌ی قوی‌ای هستند، بنابراین این حس می‌تواند به آنها کمک کند تا حروف را با لمس آنها یاد بگیرند. می‌توانید حروفی بخرید یا بسازید که برای بچه‌ها جذابیت بیشتری داشته باشند و احساس سرگرمی به آنها بدهند. به عنوان مثال، می‌توانید از حروف ساخته شده از کاغذ سنباده استفاده کنید. این رویکرد مهارت لمسی و دیداری کودک را به طور همزمان درگیر می‌کند و یادگیری را برای او راحت‌تر می‌کند.

با استفاده از تنقلات مورد علاقه کودکتان، حروف را به او یاد دهید

آموزش الفبا به کودکان

می‌توانید زمان میان‌وعده را با آموزش ترکیب کنید و از بچه‌ها بخواهید قبل از غذا، با میان وعده حروف را بسازند. به عنوان مثال، از هویج می‌توانید برای ساخت عدد یک و حروفی مانند الف استفاده کنید. این روش به آنها حس لمسی برای تجربه حروف می‌دهد و همچنین یادگیری الفبا را با غذاهایی که دوست دارند مرتبط می‌کند، که به آنها کمک می‌کند حروف و اعداد را به خاطر بسپارند.

روش سوم: بازی کردن

آموزش الفبا به کودکان

می‌توانید الفبا را به صورت آهنگین بخوانید. خواندن موزیکال الفبا یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای آموزش حروف به کودکان است. این آهنگ‌ها را ابتدا مدام برای کودکتان بخوانید تا او را با این حروف آشنا کنید و سپس وقتی آماده شدند، قدم به قدم آن را به آنها حروف و اعداد را آموزش دهید. هنگامی که آنها آهنگ‌ها را یاد گرفتند، باید آن را به طور مکرر با آنها بخوانید تا به آنها در جذب حروف و اعداد کمک کنید.

  • آهنگ را با وسایل کمک بصری مانند فلش کارت جفت کنید تا به بچه‌ها کمک کنید حروف را با اشکال خود مرتبط کنند.
  • وقتی بچه‌ها در خواندن آهنگ الفبا خیلی خوب می‌شوند، می‌توانید از آنها بخواهید که این آهنگ‌ها را برای شما بخوانند. این موضوع باعث می‌شود که ابتدا این آهنگ‌ها و بعد محتوای آنها برای کودکان جذاب شود و نشان می‌دهد که چقدر حروف را می‌دانند.

از آنها بخواهید پازل‌های حروف را کنار هم بگذارند

آموزش الفبا به کودکان

شما می‌توانید پازل‌های الفبایی را پیدا کنید که ابتدا نوعی بازی و سرگرمی هستند و بعد می‌توانند کودکان را در کنار هم قرار دادن حروف به چالش بکشاند. انواع پازل واقعا به آنها کمک می‌کنند تا در مورد شکل حروف و نحوه ظاهر الفبا فکر کنند. برای تاثیرگذاری بیشتر، از آنها بخواهید که نام حروف را در حالی که پازل را کنار هم قرار می‌دهند، بگویند.

با حروف مغناطیسی بازی کنید

آموزش الفبا به کودکان

حروف مغناطیسی، مانند تمام پیکسل‌هایی که برای تزئیین روی یخچال قرار می‌دهید، در دسترس هستند و البته می‌توانند برای کودکان بسیار سرگرم کننده باشند. همچنین می‌توانند به آماده‌سازی آنها برای ترکیب و کنار هم قرار دادن مجدد حروف در کلمات، زمانی که الفبا را آموختند و آماده خواندن و نوشتن هستند، کمک کنند.

بازی‌های الفبا را روی گوشی یا کامپیوتر خود دانلود کنید

آموزش الفبا به کودکان

طیف وسیعی از بازی‌های الکترونیکی وجود دارد که کودکان می‌توانند برای کمک به یادگیری الفبا بازی کنند. از آنجایی که بسیاری از بچه‌ها به سمت اینگونه وسایل دیجیتال جذب می‌شوند، این می‌تواند روشی مؤثر برای جلب توجه آنها به الفبا باشد. این بازی‌ها را می‌توانید در فروشگاه‌های اپلیکیشن یا از طریق جستجوی اینترنتی پیدا کنید.

آنها را با جستجوی کلمه به چالش بکشید

آموزش الفبا به کودکان

هنگامی که کودکان با الفبا و برخی از کلمات اساسی احساس راحتی کردند، می‌توانید شروع به آزمایش دانش آنها به روش‌های پیشرفته‌تر کنید. با بازی جستجوی کلمات، می‌توانید آنها را به گونه‌ای به چالش بکشید که احساس کنند در حال انجام یک بازی سرگرم کننده هستند. اگر آنها برای جستجوی کلمه آماده باشند، به خوبی دانش خود در این زمینه را نشان می‌دهند.

  • قبل از اینکه این بازی را جلوی آنها قرار دهید، مطمئن شوید که کودکان برای چنین چالش‌هایی آماده هستند. مطمئنا دوست ندارید تا با این چالش آنها را از یادگیری الفبا ناامید و زده کنید.
  • به یاد داشته باشید که کودکان با سرعت‌های متفاوتی یاد می‌گیرند، بنابراین باید در این کار صبور باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه خلاقیت را در کودکان افزایش دهیم؟

تضمین
بهترین قیمت
ارسال
به سراسر کشور
ضمانت
اصل بودن کالا
پرداخت
در محل
موجود شد به من اطلاع بده به محض موجود شدن این کالا ما اولین نفر به شما خبر خواهیم داد لطفا شماره خود را در زیر وارد نمایید.
پیامک به نگران نباشید ما شماره تماس شما را با هیچکس به اشتراک نخواهیم گذاشت.
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0